Gå til innhold
Arkivverket

[#63378] Tydehjelp - gårdsnavn i Romedal i 1805


Gjest Jon Anders Holtan
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Anders Holtan

Mari(a) blir døpt 3. november 1805 som datter av Erik Halvorsen og Ingeborg Johansdatter. Men hva heter gården? Takknemlig for hjelp.Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Romedal, Ministerialbok nr. 1 (1799-1814), Fødte og døpte 1805, side 22. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9102&idx_id=9102&uid=ny&idx_side=-24>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Tusen takk for god hjelp! Huusestuen passer godt, dette var nok husmannsfolk.Av en grunn jeg i dag ikke kan forklare, har jeg notert at Ingebor Johansdatter Tingstad var født ca 1785. Jeg har ikke funnet henne blant de døpte i Romedal i perioden 1785-87.Erik og Ingeborg bodde senere på Botn (vel som husmannsfolk), eksempelvis fikk de sønnen Gudmund der i 1815.30.10.1863 dør en føderådskone Ingeborg Johannesdatter (87 år) på Botten, i følge Romedal kirkebok. Det kan være samme person, men det passer ikke helt med 1785 som fødselsår.Mens vi er i Romedal, det skulle vel ikke være noen som kan hjelpe med mer informasjon om Ingebor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Ja, og der fant jeg også forlovererklæringen for Johan og Mette Maria:Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Romedal, Forlovererklæringer nr. 1 (1762-1802), Forlovererklæringer 1776, side 76-77. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9101&idx_id=9101&uid=ny&idx_side=-16>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Du har rett. Hun er ikke i Romedal i 1801 (hvis hun er født rundt 1775).Når hun har Tingstad som bostedsadresse ved vielsen, behøver hun ikke være datter der. Hun kunne like gjerne ha vært tjenestejente på Tingstad ved vielsen og ha kommet til Romedal etter 1801.Her er hennes død i kirkeboka, som stemmer med hva som står i bygdeboka: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Takk til Astrid Ryen og Berit Knudsen igjen for hjelp!Jeg finner for øvrig heller ikke Ingebors søster Maren (ref innlegg 6) i FT 1801, hadde håpet at de var samme sted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Botten

I bygdeboka for Romedal (bind 2, s 418) står det at Ingeborg Johansdatter (1776- 30.10-1863)var datter til Johan Bjørnsen (1745-1.10-1824) og Mette Marit Nilsdatter Domstad (1746- 9.3- 1821) Han var fra Tingstad og det er mulig å finne mer bakover om hans far i bygdebøker fra Romedal og Løten. Ingeborgs mor var fra Domstad, en gård som ligger like ved Tingstad (er lokalkjent). Det står mer om hennes forfedre under Domstad i Romedalsboka. Faren var fra Domstad, mens moren var datter til en sogneprest i Tolga. Hvis du vil kan jeg skrive ned mer, men det er kanskje like greit å lese dette selv. Hilsen Grete Botten (navnet fra det Botn du nevner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Botten

Du finner også noe i Løtenboka, hvertfall i Bind 3, og en del spredt i de ulike bind av Romedalsbøkene. Sannsynligvis er vi ikke i slekt, min oldefar overtok Botten i 1903 utenom slektskap. Men slekter på Hedemarken er mye giftet inn i hverandre, så noe kan nok dukke opp. Ta evt kontakt. Hilsen Grete Botten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.