Gå til innhold
Arkivverket

[#63382] Sykdom: Pestiläntia ehuruwäl


Gjest Eva Kalmér Savjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Kalmér Savjord

En av mine svenske forfedre på 1600 tallet døde av 'Pestiläntia ehuruwäl' Tre av barna døde også av det samme.Kan det være en slags pest?På forhånd takk om noen kan hjelpe og oversette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Eva!'Ehuruväl', som det blir med en litt mer moderne staving, betyr vel bare noe sånt som 'tross det' eller 'om enn' på norsk. Tror jeg har sett både det kortere 'ehuru' og 'fastän' som svenske synonymer.Når det gjelder pestilentia (også en litt mer moderne staving) leser jeg i min 'Ordbok för släkforskare' av Kent Andersson og Henrik Anderö at 'pest, pestis, pestilentia förr, farsot el. epidemi med dödlig utgång, senare om böldpest. Större epidiemier i Sv: 1548-49, 1565-66, 1572, 1576, 1580, 1603, 1623, 1629-30, 1638, 1653, 1657, 1710-13. De döda begravs vanl. på särsk. pestkyrkogårdar'.Håper dette kunne være til noe hjelp! Enten det nå står noe mer etter frasen 'Pestiläntia ehuruwäl', eller dette bare er brukt på en litt annen måte enn nevnt over, og ment som at 'de døde i pesten disse også', og det kanskje står bare 'Pästilentia' på den/de aller første i kirkeboken med denne dødsårsaken. Hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kalmér Savjord

Takk skal du ha! .Jeg synes det var et litt merkelig navn på en sykdom, ordet ehuruwäl......temkte det var en del av sykdommen. Det stod skrevet : 'Uthaf hans barn blefwo några stycken döda uti Pestiläntia ehuruwäl han dem för samma siukdom undanskickade' Nå skjønner jeg hva det står. : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.