Gå til innhold
Arkivverket

[#63384] Herman Olsen / Wichingsen / Willumsen


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Herman Olsen er født 20.3.1794 i Bergen som sønn av Ole Wilhelmsen. I militærrullen HR 16-A omtales han som Herman Olay Wichingsen (tema 63336). Han giftet seg i 1820 med Regine Elisabeth Lie som Hermann Olai Willumsen Lenke og fikk 5 barn med henne mellom 1819 og 1830. Ved barnedåpene heter han igjen Herman Olsen.I 1830 er han fremdeles matros, i 1825 ble han overført til rullen ER 16-C. Regine giftet seg 2. gang i 1841 men jeg ser ikke at Herman er gravlagd i Bergen.Finnes det opplysninger i ER 16-C om Hermans skjebne?Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Han fortsatte å seile som matros, og er siste gang registrert med utreise 23. mars 1830, til Altona. I rullen er det vist til vitneforhør i Bergen byrett, inntatt under journalnummer 110/1830.Det er et skipperforhør datert 22. mai 1830. Skipperen var Hans Ibsen, og han forklarte bl.a.:'Dagen efter min Ankomst til Altona, nemlig den 14de April d.A. henimod Aftenen fik Matros Hermann Olay Wichingsen af Bergen, Tilladelse af min Styrmand, at gaae ombord i Galleasen Bryllupsdagen, førende af H. Svane, hjemmehørende i Bergen, fra hvilket Fartøi han uden Tilladelse var gaaet i land tilligemed en af Skipper Svanes Folk, og da de om Aftenen, Kl. omtrent 10 blev hentet med Skipper Svanes Baad og af hans Kok, for at gaae ombord igien, faldt Hermann Olay Wichingsen i Vandet, og druknede. Næste Dags Morgen blev han mig død ombord bragt af en Mand af Byen, som havde fisket ham op, og jeg lod ham den 16de om Eftermiddagen paa Hamburgerberg christelig begrave.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.