Gå til innhold
Arkivverket

[#63385] Hjelp til å tyde kirkebok


Gjest Anne-Rita Kolberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Raymond Ronessen

Hei Anne-Rita. For meg ser det ut som det står:Dreng Anders Jacobsen Follerslied, Pige Mari Jacobsdatter af Fron.Antar det her menes Fron i Oppland. Magnhild er fra gården 'Follerslied' i Surnadal, som den gang lå under Stangvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Magnild ble konfirmert i Aure - konfirmant nr 9 av pikene: Lenke Hennes fars navn er Anders Jensen ? Jeg fant ingen opplysninger om Magnilds far under Follerølie; kanskje var han dreng der på den tiden han ble far ?Aud M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Jeg fant noen opplysninger i Heimar i Surnadal, bind II (av Hans Hyldbakk), side 268 som kanskje kan være til hjelp: To av fadrene til Magnild er Niels Jacobsen og Magnild Olsd. Follerølied. De bodde på plassen Vika under Follerøli. Dette er det som står om dem i boka: 'Nils Jakobsen var nestemann på plassen. Han var visstnok frå Torvika og var g.m. Magnild Olsd. Follerø, f. 1792. Segna seier at Magnild dreiv garden heime mea broren Ola var i krigen. Da ho vart gift med Nils, fekk ho eit jordstykke på ein halv mæling som heimafylgje av Føllerøgarden. Det heitte Konntrøa og fylgde plassen Ora så lenge husmanssfolka levde.' Jeg undres på om Anders Jacobsen kan være bror til Niels ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Takk skal du ha Aud Marion Da Magnhild gifter seg i Aure i 1867 er hennes fars navn Anders Andersen LenkeDet er ikke lett dette. Skulle gjerne ha hatt hennes besteforeldre, jobber med en slekstavle til en bekjent og de blir siste ledd.Anne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Hallo Tar denne debatten opp igjen. Kommer ikke videre, så jeg håper det er noen som har noen opplysninger til meg. Skulle så gjerne ha funnet ut foreldrene til Magnhild. Hvor de var fra og deres foreldre igjen.Anne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Eide

Hei. Søkte litt på FS. Fant magnhild andersdatteer døpt 29.juni 1845 i stangvik. Foreldre Anders Jarvsen og Mari Jacobsdatter med fødested Fron. Leita litt i skanna kirkebok fron og fant denne: Lenke Håper det kan være til hjelp. mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei igjen Jeg har sett litt på anmerkningen ved dåpen i ditt første innlegg. Jeg leser det slik at fødselen er oppgitt av Niels Follerølie. Det er faren første leiermål og morens andre. Den oppgitte far vedstår seg farskapet. Undres på om Maris første barn også ble født i Stangvik ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Hallo Jeg skrev til Britt, men det var vel Bjørn. Her er nok Mari's første barn - Jacob f. 1842 nr. 12 Lenke. På SF er faren oppgitt til Lars Isachsen, greier ikke å lese gårdsnavnet.Anne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Gårdnavnet for faren er Garthe. Mari ser ut til å bo på Dalsegg i Surnadal. Lenken til Bjørn/Britt er den samme som som du har lagt inn i ditt første innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Eide

Hei. Linken er ikke den samme som i første innlegg. Skjønner ikke hvorfor den ikke virket. Linken er til klokkerbok for kvam i fron. Den gjelder mari jacobsdatters dåp. En av fadderene har stangvig som etternavn. Mari er oppført som nr. 13 i 1823. prøver linken igjen: Lenke mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Takk skal du ha. Satt med folketellingen i Nordre Fron i 1865. Dette er kanskje samme Ingri. Passser i allefall både i alder ( har nå ikke den akkurat, men ..) og med sønnens etternavn. Lenke.Magnhilds far Anders blir nok mer vrien. Han har altså opptil 4 etternavn. PÅ SF er det Jarvsen, det er kanskje ikke helt å stole på. Har sett både på fødsler og konfirmasjon i Stangvik i det aktuelle tidspunket, uten å finne noen gode kandidater. Flere tips på å finne han?Anne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Hjertelig takk Aud Marion. Du og Bjørn har virkelig stått på for meg. Så at det var 1847, så det er greit.Takk igjen. Kanskje jeg må se litt på Torvik i 1801. Har sett en Nils Jacobsen, han var da 18 år, ingen Anders der. Finner heller ingen som passer i FT 1865, så han er vel død da.Det er bare å fortsett. Kan ikke gi opp enda.Anne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.