Gå til innhold
Arkivverket

[#63387] Karen - søster til emisær rettedahl?


Gjest marit. elisebet totland
 Del

Recommended Posts

Gjest marit. elisebet totland

Jeg har funnet en Karen T Knudsdatter i folketelingen for 1865, nr 600, 16. LenkeSer at hun har brødrene Rasmus og Thormod? Er dette søster til emisæren Thormod Rettedahl?I tilfelle: Klarer noen å oppspore om hun ble gift og fikk barn? (Evt i bygdebok for Høgsfjord)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Riktig lenke til 1865 Lenkeiflg Forsandboka II side 553 ble Karen gift med Serinius Mautirsson Ø.Rossavik. Iflg Forsandboka III s 78 var de barnløse. Karen var søster til emisæren Thormod Rettedahl.mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Hjertelig takk til dere begge. Nå er jeg nærmere det jeg leter etter enn på lenge. Jeg har nemlig opplysninger som tyder på at Karen tok til seg en gutt født i 1877. Jeg lurer på hvor gammel han var da han kom til henne, og hvor de bodde. Han ble konfirmert fra St.Petri, så jeg trodde kanskje han havnet i Stavanger. Står det noe mer i bygdeboka om dette, evt når de giftet seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

1900 tellingen LenkeIflg Forsand III side 78 Karen og Serinius giftet seg 31.3.1882. Serinius døde 19.09.1903 og Karen 2.12.1905. De bodde på Øvre Rossavik. Det står ikke noe om at de tok barn til seg. Gunhild som bor sammen med dem i 1900 er søster til Karen. mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Takk igjen! Kan det ha vært flere søstre i familien som var gift? Gunhild er ført som ugift i 1900-tellingen, så det betyr vel at hun ikke var enke.Er det noen som vet om de var vanlig at ugifte damer tok seg av barn som trengte et hjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

HeiI dag er det bare 1 skolekrets i Forsand. Ser i 1865 tellingen at Ø.Rossavik hører til Fossand og Espedahl. I innlegg 1 viser tellingen til Kulbygden (Kolabygda) som er på andre siden av Lysefjorden. Hvis du oppgir din email,kan jeg sende deg ett tlf.nr du kan ringe til, (noen som er i fam.med Karen)de kan gjerne hjelpe deg. mv Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.