Gå til innhold
Arkivverket

[#63393] Hjelp til tydning av tekst i kirkeboka fra Hemnes


Gjest Arne Kjell Øverland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Kjell Øverland

på følgende lenke LenkeEr jeg på jakt etter hva som står på stedsnavnet til Marit Olsdatter (nr. 20, 10 november) som er gift med Ole Hanssen Buvig, han er 39 år hun er 22, men hva er hennes oppholdsstedHåper det er noe som kan tydet dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Berentsen

Hei!Klarer ikke å tyde det, men det er vel disse folkene du finner her på Buvik. Ifølge bygdeboken for Hemnes er hun født på Snasen NR. NR. er vel Nord Rana.Bygdeboken finner du på nettet under denne adressen http://home.online.no/~caolsson/hgsfiles.htmlBUVIKSJØEN. 1) Ole Hanssøn (1796 21.9.1841) f. her, var husmann fra ca 1836. Han var også styrmann. G. 1836 m. Marit Olsd. (1816 etter -70), f. Snasen NR. Barn: 1. Hans Olai, f. 3.4.1837, 2. Edvard Aarøe, f. 28.2. 39 (USA 70), 3. Anne Birgitha, f. 23.9. 40 (USA 70).2) Ole Anderssen (1813 29.5. 51) fra Sandnes. G. 1844 m. enka Marit. Barn: 1. Olava Maria, f. 18.10.1844 (Kvanndalen NR), 2. Peder Benjamin, f. 20.7. 46 (USA 70), 3. Ivar Anker, f. 20.3. 48 (her). Enka Marit reiste til USA 70 sammen med tre ugifte barn.Mvh. Frank Berentsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Fant denne siden om bygdeboka før jeg leste mailen, din og fant det samme som du fant, men hvor en Snasen ??Og dersom det står Øvergrønfeld, hvor er det ??AKO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei.Hvis du ser folketellingen 1801 under Nordland,Ranen prestegj.Moe sokn, finner du gården Grønfield Øver. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Jeg får ikke Snasen og Øver Grønfeldt til å henge sammenFinner en Marit som e født i 1816 i Mo i Rana se LenkeSe under 3. søndag i faste på høyre siden, denne Marit er datter til en Ole Torkelsen (??)fieldEr det noen som klarer å tyde hva som står der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Han heter vel Ole Fordelsen Urtfield. I folketellingen 1801 er det vel de som står under Tørbekmoe.Vet ikke om disse gårdene ligger ved siden av hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei.Finner ei Marit f. 14.04.1814 fra Grønfield. Far er Ole Pedersen, like under dåpsinnførselen finner vi Ole Pedersens kone inntrodusert kalt Molfrie(se venstre side)[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17096&idx_id=17096&uid=ny&idx_side=-38>Lenke .Etter litt leting finner jeg deres ekteskap 17.søndag etter trinitatis 1810(se høyre side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Sikkert rette damen det Rune Andre her har funnet. 22 år ved giftermål, fra Øvergrønfield ,født 1814 av foreldre Ole Pedersen og Molfrie på Øvre Grønfield..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Ser ut til at Rune traff blinken ja, gården hun kommer fra er vel riktig sagtGrønfjeld øvre,Mo,Mo,Nordlands amt slik den skrives i Rygg sine bøkerStedet Molfrie kommer fra er vel Silaadalen,Mo,Mo,Nordlands amtEr det noen som vet om det finnes bygdebøker fra Mo som omtaler disse gårdene ??Tusen takk for hjelp så lagt jeg leter videre så dersom noen har anene til Ole og Molfrie så tas de imot med takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Molfries familie er vel denne i 1801 tellingen som er registrert under QvandahlenLenkeHer er både far og mor med 8 barn, Molfried er bl.a tvilling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Når det forekommer flere navn på samme gard, kan man lett bli forvirret.Snasen = Øvre Grønfjellet.Kvanndalen = Silådalen.Mo Prestegjeld Gardshistorie (Rana Bygdebok bind III) bekrefter, etter det jeg kan se, de opplysninger som har kommet frem her.Peder Olsen Fagerjord (1749-) gift 1776 med Gjertrud Eriksdatter fra Langfjellet (ca 1750-1821) var bruker på Fisktjønnmoen og Snasen. De hadde bl.a. sønnen Ole Christian Pedersen (1780-1870) som ble gift 1810 med Målfrid Ottensdatter fra Kvanndalen (1785-1869). Bygdeboka opplyser ikke hvor dattera Marit (f. 1814) tok veien.Målfrid Ottensdatter var datter av Otten Eliasen (1749-1828) fra Grønfjellet (nedre) gift 1783 med Beret Olsdatter. Otten overtok som bruker i Kvanndalen etter sin bror i 1784.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Dattera Marit tok veien til Buvik og ble gift med Ole Hans Hansen Buvik (1796-1841) se Hemnes bygdebok side 405-409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Dattera Marit tok veien til Buvik og ble gift med Ole Hans Hansen Buvik (1796-1841) se Hemnes bygdebok side 405-409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Dattera Marit tok veien til Buvik og ble gift med Ole Hans Hansen Buvik (1796-1841) se Hemnes bygdebok side 405-409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har registrert noene aner i slektsprogrammet mitt på Peder Olsen Fagerjords kone Gjertrud Eriksdatter. Hun ble gift 20.p.trinit(20.10)1776 med Peder Olsen Fagerjord. Gjertrud er etterkommer av søsken av ane for meg, og jeg hadde derfor ikke registrert Ole Christian som barn, men jeg har Kirsten Pedersdatter født 1777 og Gjertrud Pedersdatter født 1787. Tar Gjertrud som nr. 1 med anene dobbelt bakover.1)Gjertrud Eriksdatter født 1750 ifølge bygdeboka, og ikke sjekket med kirkeboka. Foreldre:2)Erik Olsen Langfjell født ca 1703. Han var bruker i Langfjellet i Rana3)Gjertrud Monsdatter født ca 1705, og fra Storrøvatnet. Barn:a)Marite født 1746b)Gjertrud født 1750(se anenr.1 her) Besteforeldre:4)Ole Ørjansen Jamtli født ca 1665, og det var skifte på han i Langfjellet i Moe i 1740. Ole var bruker i Innigarden i Langfjellet i ca 1700-1740, og i 1709-1712 var han også bruker av Utigarden. Han brukte også Utigarden av Langfjellet i perioden 1714-1720. Gift 1 med Berit Andersdatter. Gift 2 ble Erik med Kirsten Fordelsdatter den 17.10.1728.5)Berit Andersdatter som ble gravlagt 04.04.1728, og hun er da oppgitt å være 69 år(altså født ca 1659). Oldeforeldre8)Ørjan Gregussen født ca 1625 i Hammerdal i Jamtland(se debattnummer 5120 og 56305 her på Digitalarkivet). Han er det skrevet mye om. Tippoldeforeldre:16)Gregus Jonsen født ca 1600 i Jamtland i Sverige Tipptippoldeforeldre:31)Jon den Gamle født ca 1550. På internettsiden Laxevaag.com står det om en mulig farfar til Jon den Gamle Jon Gregorson som 24.05.1470 som gammel og syk innkalte erkedegn og kannik i Bergen for å ordne opp i noen affærer på hjemgården i Nes sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Supert dette er bra, men har du kilde henvisninger til det du oppgav til meg nå, liker å ha dette med for evetuelt senere oppslag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg glemte jo å få med dette med kilder, og skiftet etter Ole Ørjansen i 1740 har jeg selvfølgelig fra 'Skifter for Hemnes/Moe 1686-1780' av Svein Edvardsen(skifte i Langfjellet på side 209). Bøkene av Svein Edvardsen er en stor fordel å ha for den som har slekt på Helgeland, selv om skifter også kan leses på mikrofilm da. Ellers er det mye som er hentet fra 'Mo Prestegjeld gardshistorie' av Anders Frøholm(side 158 om Ole Ørjansen). Jeg har forøvrig en bror Ole som min forfar(Gregus Ørjansen som levde fra ca 1650 til 1727).Dødsfallet på Berit Ørjansdatter har jeg fra kirkeboka for Hemnes 1704-1728, og da avskrift av denne av Johan Solbakk. Dette er sikkert også å finne som innscannet på Digitalarkivet. Giftermålet mellom Gjertrud Eriksdatter og Peder Olsen Fagerjord 20.10.1776 har jeg også fra avskrift av samme mann. Det er i kirkeboka for Hemnes 1768-1778(jeg er ikke sikker på om det er samme inndeling når det gjelder årstall i innscannet kirkebok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Her ser dere hva jeg jobber med, og dersom noen har info om aner til de som jeg ikke har funnet enda, mottas de med takk

bilete5774.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Gjertrud Monsdatter født ca 1705 var datter av Mons Monsen(Monssa eller Mogensen) og dennes kone Dordi. Mons var født ca 1665 i Nesna ifølge 'Mo prestegjeld gardshistorie' side 351. Han døde i 1759. Han var i 1693 anklaget for å ha drept 3 rein for fjell-lappen Lars Andersen. Mons brukte halve Storrøvatnet til 1718. I 1748 betalte han den nest største formueskatten i bygda Rana, og den var på 60 riksdaler kontant. Boet etter han var verdt 241 riksdaler, og av dette var 100 riksdaler kontant. Han hadde 3 kyr ved skiftet, og han døde som kårmann. Mons og kona Dordi fikk disse barna:1)Berit født ca 1690, og senere i Engja i Rana2)Ingeborg født ca 1692(i Ytteren som voksen)3)Dordi født ca 1694(i Gullvika som voksen)4)Marit født ca 1696,og var i Berg som voksen. Henne har jeg reigstrert i slektsprogrammet som gift med min forfar Anders Andersen Berg allehelgenssøndag 01.11.1733. De ble trolovet 27.09.1733. Anders var født ca 1659-65, og ble gravlagt 1.pinsedag 20.05.1736. Ekteskapet med Marit var Anders sitt 3. ekteskap, og de fikk sønnene Mons døpt 3.pinsedag 15.06.1734, og Lars døpt 1.søndag i advent 27.11.1735. Begge døpt i Moe kirke. Anders var min ane gjennom sitt 1. ekteskap.5)Nils6)Anders som holdt til i Lillerøvatnet som voksen7)Gjertrud født ca 17058)Rebekka født 1717, og hun holdt til på gården Mo som voksen.Jeg tviler på om Dordi kan være mor til alle disse barna, på grunn av aldersforskjellen på eldste og yngste barn her på ca 27 år.Erik Olsen(anenr.2 i innlegg 16) døde i 1789 ifølge opplysninger i bygdeboka. Han måtte betale bøter for 'horeri' med Magnhild Sakrisdatter i 1719. De var beslektet i 2. og 4.ledd, og han måtte betale 14 riksdaler i bot og dra fra fogderiet i 3 år. Han sto i brodden for søknad om egen prest for Nord-Rana i 1750, sammen med Elias Henriksen Skonseng. For dette måtte han betale bot på 20 riksdaler, fordi at de mange medunderskriverne gikk ifra. Han betalte handelsknapeskatt på 2 riksdaler i 1756, så han må han drevet med litt handel. Gift 1 med Lisbeth Olsdatter i 1723, og fikk 8 barn med henne. Gift 2 i 1741 med Gjertrud Monsdatter Storrøvatnet som han fikk 5 barn med. Alt dette på side 158 i 'Mo prestegjeld Gardshistorie'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

I ditt innlegg nr 14 på person4 Ørjan sier du i slutten av linja at Erik var gift 2. gang med Kirsten Fordelsdatter, er det Ole Ørjansen du mener ??For dersom det er Erik vil han ha vært gift 3 ganger dersom du i innlegg 20 mener at han også var gift med Lisbeth Olsdatter og Gjertrud Monsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Har du tilgang til gården Skonseng, har en Iver Eriksen Skonseng som er gift med Beret Torkelsdatter, de hadde sønnen Ole Iversen Skonseng som ble gift med Hendricha Nicolina Arntsdatter Tind og de bodde senere på Bolgen i Meløy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja det var Ole Ørjansen Jamtli som ble gift 2 med Kirsten Fordelsdatter. Ja jeg mener at Erik Olsen var gift 1 med Lisbeth Olsdatter, og gift 2 med Gjertrud Monsdatter. Lisbeth Olsdatter var fra Skonseng, og Lisbeth og Erik fikk disse barna ifølge bygdeboka side 158:1)Kirsten født 1724, og til Finbakken i Korgen i Hemnes som voksen.2)Beret født 1726, og til Ytteren i Rana som voksen3)Ingeborg født 1728, og til Skonseng som voksen4)Olava født 1730, og til Loppheia som voksen.5)Lisbeth født 1733, og hun døde som liten6)Ola født 1735, og han var i Plurheia som voksen.7)Dordi født 1737, som døde som liten8)Petternille født 1740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.