Gå til innhold
Arkivverket

[#63399] Kirkebok i Edøy - Møre og Romsdal.


Gjest Anne-Rita Kolberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Her er de i 1865: LenkeSkjønner ikke helt når de skulle ha rukket å være hhv. enke og enkemann, men dette at de to barna er 'deres' barn, kan kanskje være feil? Eller at de er barn fra hans første ekteskap?Fedrene kom så vidt jeg kan se fra hhv. Soleim og Råket(Raaget), begge plasser i Edøy. Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Takk skal du ha, jeg også så det med enkemann. Kanskje barna er hans. De får et barn sammen i 1869. Men hva heter de to fedrene deres.Anne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Far til brudgommen heitte Anders Johannesson Solem, mens brura sin far heitte Torstein ........ Raaget.Solem ligg på Stabblandet i tidlegare Tustna kommune, no Aure, medan Råket ligg på Smøla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

No er det lenge sidan Edøy var eigen kommune og er i dag ein del av Smøla kommune. Edøy var i lang tid eige prestegjeld og var utskild frå Aure prestegjeld kring 1750. Prestegjeldet omfatta mykje av Smøla, samt Tustna, inkludert Stabblandet i sin tid. Tustna fekk eiga kyrkje kring 1864 (Gullstein kyrkje) og eiga kyrkjebok vart truleg ført frå omlag den tid. Her er det sikkert nokon som kan svara deg meir nøyaktig enn eg kan. Tustna vart også eigen kommune etter kvart. Edøy prestegjeld kom til å omfatta berre Smøla og prestane slapp den farlege ferda over Edøyfjorden. Råket ligg som sagt på Smøla og i Smøla kommune, medan Solem ligg på Stabblandet som tilhøyrde Tustna kommune (frå 2006, Aure kommune).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Tustna var eget sokn under Edøy fra 1867 til 1875. Ble deretter overført til Halsa prestegjeld. Tustna var eget sokn der fram til 1898. mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Halloen! Har vært i Sogn på høstferie og kom hjem nå i dag! Peder Andreassen Sæter f. 1822 fra Sætran bnr. 3 og sønn til Andreas Johannessen Sæter f. 1779 på prestegarden, Hafslo i Sogn (foreldre: Johannes Ingebrigtsen Prestegarden f. 1732 fra Bjørk i Sogndal og kona Agathe Guldbrandsdatter f. Bratt 1735) og kona Maren Ellevsdatter Hellesfjord f. 1778 fra Hellesfjord bnr. 4 på Smøla. De bodde først i Hellesfjorden, så på Solskjelsøya på Tustna, der Andreas arbeidet i telegrafen, og så på Sætran, Smøla. Peder Andreassen var gift to ganger, men det er vel ekteskapet med Martha Torstensdatter Råket f. 1828 som er aktuelt etter som jeg forstår. Marthas foreldre var Torsten Sørensen f. i Stangvik 1790 og kona Sigrid Pedersdatter Råket f. ca. 1773 på Ersneset. Dersom det er av interesse, bestill på biblioteket Smøla bygdebok bind 5 og 10, da det er i disse bøkene denne slekta er omtalt. Bind 5, s. 143 og bind 10, s. 407 under Ramberghaugen og s. 446.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Tusen, tusen takk. Dette var det jeg trengte. Holder på med en slektstavle for en bekjent av meg og disse blir hans tipp og andretipp foreldre. Han kommr fra Hitra, altså ikke så langt unna. Står det noe i bøkene om når de døde?Anne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Innlegg 4 og 8:Tosten Sørensen var f. 1790, truleg på Lykkjeeidet i Stangvik, no Surnadal, og var son av Søren Tostensen Haugen, f. 1763, som vart gift 1796 med Kari Andersdotter Stangvik. Dei budde først som husmenn u/jord på plassen Belanaustan i Åsskard, (Åsskard 317) sia på Seterbøsaga i Bæverdalen i Åsskard.(s. 419) Her manglar Tosten i 1801, (han var fødd før foreldra var gifte)det ser ut som han da er gjætar på garden Åsen i Surnadal, som ligg halvmila frå Haugen. (No museum i Surnadal) Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.