Gå til innhold
Arkivverket

[#63406] Ola Torbjørnsen f. ca 1690 d. 1765 Gramshaug, Sveio,Hordaland Hvor kom han fra ?


Gjest Trygve Strømø
 Del

Recommended Posts

Gjest Trygve Strømø

Ola Torbjørnsen budde på Gramshaug i Valestrand kommune ( nå Sveio kommune ). Han var til sist gift med ei kvinne fra Sele, søre på Bømlo. Se Gards- og ættesoge for Sveio 1, s. 41. Vet noen hvor Ola Torbjørnsen kom fra og hvem som var foreldrene til kona hans fra Sele, søre på Bømlo ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Jeg har ikke svar på spørsmålet ditt, men det er en Olle Torbjørnsen f. ca 1697 på Ulveraker ( ca 4 km sv for Gramshaug) iht 1701 manntallet for Søndre Bergenhus (SB). Dersom Ola kommer fra SB er sannsynligheten stor for at han finnes i 1701 Manntallet og at du finner han blant de som er nevnt i lenken her.Dersom Ola kom fra Ullensvang, Kinsarvik eller Eidfjord er det ikke umulig at Aamund K.Bu kan ha fått med seg i disse ættebøkene hvor han ble av.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Finner ingen Ola Torbjørnsen nevnt i B-I Sele søre, det er nevnt en Helge Olson Gramshaug der som kan muligens være en sønn av han: 'Helge Olson Gramshaug, Valestrand, d. 52 år gl. i 1799. G. m. Anna Olsdtr. Gilje, f. 1759'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Tusen takk for god hjelp. I Gards - og ættesoge for Sveio s. 143 / 144 under garden Ulveraker, br. nr. 1: ' Torbjørn Kristenson var 49 år gl i 1701. Gm Anna Olsdtr. . 76 år gl . 1730. Kjende born a. Ola f ikr. 1695 '. Dette kan være vår Ola på Gramshaug eller ? Noen som kjenner til hans kone fra Sele, søre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Skulle være Bømlo II over, jeg har den skannet og har gått igjennom med søkemotor både for Sveio, Valevåg, Ulveraker og Gramshaug. Ingenting som kan være til nytte for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Takk for jobben. Jeg lurer på i hvilken kilde Simon Steinsbø som har skrevet bygdeboken for Sveio, kan ha funnet ut at Ola Torbjørnsen var gift med en kvinne fra Sele, søre. Mvh Trygve Strømø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Han er ikke å finne blant vigde i Finnås.Derimot er det to blant Vigde Stord på Valestrand: I 1744 med Stenvoor Mognsdtr: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=STORDVI&gardpostnr=348&merk=348#ovre>LenkeI 1747 med Agnete Knutsdtr: LenkeMen jeg finner ingen av disse i B II.Det er og en gift på Fitjar i 1760: LenkeDet er skifte etter Ola Torbjørnsen Gramshaug 1765-1768:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Vi kan tenke oss at Anna Olsdtr var første kona til Torbjørn, en av grunnene til at Oler hadde to døtre som het Anna/e: LenkeDessverre ser det ikke ut for at det er skifte etter henne heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Tusen takk for all informasjonen. I Sveio Gards- og ættesoge 1, s. 41 står det at Ole T var gift med, 1. Guri Olsdtr. Eidsvåg ( barnløs ), 2. Sara Torsdtr. (Barnløs) (skifte) 3. Steigvor Monsdtr ( barnløs )(d.1744) 4. Agnete Knudtdr(d. 1747, barn Helge f. 1747) før han gifte seg med kvinne fra Sele, søre. Dette giftemålet må være ca 1748, eller ? Etter bygdeboken hadde Ole T følgende barn med kvinne fra Sele, søre : Anne f 1749 og d.1750, Anne f. 1750, Sara f. 1753 og Ola f. 1754. Deres mor fra Sele, søre må ha vært død for 176o, mannen gifter seg da med Guri Knutsdtr., eller ? Du har også funne at Ole T var gift med Guri Knutsdtr. fra Fitja, gift 08.04.1760. Se innlegg 5, Anna Olsdt. og Torbjørn Kristensen ( dør Gramshaug 1741 ) er foreldre til Ole Torbjørnsen,Jeg har spurt hvem som var nevnt i Ole T sitt skifte på Arkivforum. Det må da være barn og siste ektefelle Guri Knutsdtr., eller ? Hva er det som gjør at vi ikke finner opplysninger om ektefellen til Ole T fra Sele, søre ? Her kan jeg godt ha rotet, dette ble innviklet. Mvh Trygve Strømø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nå ser vi jo i skiftet at den gjenlevende kona var Anne Knustdtr, synd at det ikke står noe om hvilke barn hun var mor til.Det ser ikke ut for at det er skifte etter henne. Finner ingen Anne/a Knutsdtr på Sele søra.Det er jo mulig at det er feil i bygdeboka, jeg ville ha sjekket kirkebøkene for det aktuelle tidsrommet. Dersom du arbeider deg bakover fra 1765, vil du nok finne ut når han gifta seg med Anne Knutsdtr og muligens hvor hun kom fra.Det ser ikke ut for at de har gifta seg på Stord! Heller ikke Finnås!Kan det være at Anne er feilskrevet i skiftet og at det skal være Guri?Slikt har og skjedd før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Takk for nyttige innspill. Jeg har prøvd å se etter gifte og døde før 1765 I ' Skanna Kyrkjebøker for Stord ' uten hell, noe er for meg vanskelig å tyde. Har funnet noen av barna til Ole T, f. eks. Helge døpt 8. juli 1747 og Ole døpt 6. aug. 1754. Vi har tre mulige ektefeller til Ole T, Agnete, Guri ( kan det være et annet par ?) og Anne som alle heter Knudsdtr og vi har ikke opplysninger når noen av de døde eller skifte etter de. Mvh Trygve Strømø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.