Gå til innhold
Arkivverket

[#63407] Erik Toresen Ekk i Buvik i Börsa


Gjest Björn Kämpe
 Del

Recommended Posts

Gjest Björn Kämpe

Hej! Maren Johanna född 1846 4/6 i Börsa som oäkta barn till Erik Toresen Ekk och Anne Margarethe Olsdatter. Är det någon som har uppgifter om dessa föräldrars bakgrund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Vet ikke om dette hjelper noe,men dette er nok et fadderpar i dåpen til Maren Johanna.Sivert Skjennald og hustru Anne på gården Venn.Er tydelig at de har tilknytning til denne gården, men behøver jo ikke være i familie. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Hei,Maren Johanna er ikke dette parets førstefødte, Beret Martha døpt 29 april 1839 Børsa. LenkeErik Toresen/Tørrisen skal være fra Trondheim, - gården Ekle i Strinda kan være aktuell.Mvh Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Ser det står skrevet masse i anm.kolonnen om barn nr.51 Beret Martha,men jeg klarer ikke tyde det!?Enig med at Ekle i Strinda kan være aktuell!Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Og da er jo konfirmanten min i nr.6 for ung til å være far til Beret Martha i innlegg 7, vil jeg mene.Ikke stemte han geografisk heller?Jeg er lysegrønn på Trøndelag.Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Jeg vil tro vi befinner oss på garden Venn i Skaun. Fadderene er skolemester og klokker Sivert Arntsen Skjenald og hans hustru Anne som bodde på Vennagjerdet. S. Almlie er Sivert Olsen Almli som ble ansatt som lærer 3 år tidligere, bare 18 år gammel. Han er forøvrig min tipp-oldefar. Ingeborg Larsdatter er nok svigerdatteren til Bjørnstu-klokkeren, Anders Andersen. Hun var også fra Venn. Erik Toresen/Tørrisen finner vi nok på Strinda som Aud foreslår. Jentenes mor er vel denne Anne Margrethe, født i Sveriege ca 1814, og som blir konfirmert i Melhus i 1834 som nr. 13 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2786&idx_id=2786&uid=ny&idx_side=-206>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn Kämpe

Tack för alla positiva försök till lösning av min fråga. Jag avvaktar med spänning om någon nappar på John Tores idé om studium av bygdeböckerna. Om inga svar kommer får jag nog låna hem dessa på biblioteket i Steinkjer. Hälsningar och tack, Björn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn Kämpe

Eftersom det antyddes i texten att Anne Margrethe kunde vara född på Frösön har jag kollat detta. Hon föddes enligt dopboken 1814 10/5 på Östberg, Frösö sn i Jämtland och föräldrar var 'avskedade norske soldaten' Olof Nilsson och Mar. Christin Olsdotter, 29 år (alltså född c:a 1785). Man får väl anta att familjen inte varit länge i Jämtland. De återfinns inte i Husförhörslängden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.