Gå til innhold
Arkivverket

[#63412] «Selvmordsbølge»?


Gjest Judith P. Abrahamsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Judith P. Abrahamsen

Jeg lette etter gravferdsoppføring etter min morfars onkel, Amund Tollefsen Selland, og jeg fant. Men samtidig fikk jeg et lite sjokk.LenkeDet viser seg at den gode Amund tok selvmord 13.01.1900. Det i seg selv var kanskje ikke så sjokkerende, men ikke mindre enn NI begravede på samme kirkebokside står oppført med dødsårsak «Selvmord» (med mindre det er en feil i oppføringene her...?). Og når jeg blar litt frem og tilbake, er det skremmende mange selvmord her i denne perioden. Jeg kan ikke huske å ha sett så mange – så tett – i andre kirkebøker jeg har bladd i.Dette var mer en observasjon som jeg ville dele, enn noe jeg måtte spørre om. Men når det er så mange selvmord så tett, i ei bygd som Vossestrand, kan det finnes noe om det i avisene for området? Eller ble dette dysset ned mest mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

De andre hadde nok ikke begått selvmord. Presten har satt gjentagelsestegn etter tæring(forrige side) og så glemt sideskiftet og selvmordet. Om du ser etter så ser du at lege har vært tilkalt til noen av dem, så da er det nok tvilsomt at det er selvmord. Har sett slike gjentagelsestegn før hvor presten har slurva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Jeg tror nok ikke dette tegnet ' som presten har skrevet betyr gjentagelse i dette tilfelle. Hvis du ser på nr. 4 er det der det står selvmord bak personen,den neste nr.5 er et barn på 1 år (tror neppe de tar selvmord i den alderen). Tegnet betyr vel heller at dødsårsak ikke er oppgitt,tror nå jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, det var da skrekkelig! Jeg bladde og litt for å se. Kan det være hundreårsskiftet som har virket deprimerende på dem? En grunn må der jo ha vært. Fant denne lenken til statistisk årbok: Lenke Det ser ikke ut for at det har vært så veldig mange flere i 1900. Men at det var så mange på ett sted, det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Judith P. Abrahamsen

Hehe.Jeg var inne på tanken at det kunne ha vært en slurvete prest på ferde. Det var jo enda godt, forsåvidt :-)Selv om det er mange nok når man finner 4 selvmord bare ved å bla noen få sider.Takk til dere. Og Kjellaug: Takk for link til statistikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Marit Selland

Jeg snublet over dette innlegget og lurer på om det er min manns familie: er din Amund født 24. juni 1867, sønn av Tollef Amundsen Selland f. 1837 og Sigri Olsdatter Skiple f. 1841?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Judith P. Abrahamsen

Hei, Marit. Det stemmer :-)Tollef og Sigri var mine tippoldeforeldre. Min oldefar var deres sønn Anders (f. 11.04.1875)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Selland

Takk for kjapt svar!! Har du noe info om søsknene til Amund som dro til Amerika; Kari, Olav, Hermund og Brita? Tollef og Sigri var min manns oldeforeldre. Han er etterkommer av Amunds bror Iver, hans datter Signy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Judith P. Abrahamsen

Ikke så mye ennå, dessverre. Det eneste jeg har notert meg er at jeg har funnet Ole i noen folketellinger på ancestry.comSend meg en e-post (judithparelie[a]gmail.com) så kan jeg sende deg det jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.