Gå til innhold
Arkivverket

[#63419] Som vare opætt aff en gloende kugle


Gjest Anita Holck
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Holck

Jeg satt og tittet gjennom noen år av kirkebøkene for Håland og i disse innsamlingstider slo det meg at 'humanitær hjelp' tydeligvis har lange tradisjoner her til lands. Dette fant jeg for årene 1673-1674:Det begynner pent med innsamling for en Quinde med 5 børn og for Hans Hansøn som vare fangen i Tyrrkiet. Deretter er det innsamling for en Italianer - kanskje var han eneste overlevende etter et skipsforlis - hva vet jeg?Men etterhvert ser det ut til at de innsamlede pengene sendes utenlands, '... for Skipper Anders Pedersøn af Roskild, hans Broder, Jens Pedersøn som vare fangen i Tyrrkiet og for Lauritz Pedersøn forrige Organist i Calundborg' og - ikke minst - 'for Niels Poffuelsøn, Jndvaaner i Kiøbenhafn, som vare opætt aff en gloende Kugle'.Jeg har aldri funnet noe lignende i andre kirkebøker. Skjedde det noe spesielt i København 1673-74? Undres på om hjelpen kom frem ...Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Innsamling av penger til å kjøpe fri kristne (spesielt norsk/danske selvfølgelig) slaver fra muslimske 'tyrkiske' land foregikk i stor stil i hvert på 1600- og 1700-tallet, til dels organisert av staten. Det var spesielt herskerne i de såkalte Barbaresk-statene eller røverstatene, i det som i dag er Algerie, Tunis, Libya og Marokko, og som i hvert fall offisielt anerkjente osmansk overherredømme, som i meget stor grad sto bak organisert sjørøveri i Middelhavet der hovedformålet var å skaffe slaver. De drev også tokt mot land langt borte, i 1627 ble det gjennomført et stort tyrkisk tokt mot Island der ca. 400 islendinger ble bortført og solgt som slaver i Nord-Afrika (bare 27 kom levende tilbake til Island ti år senere etter å ha bli kjøpt fri for penger innsamlet i Danmark, Norge og Island).På 1700-tallet (og ut på 1800-tallet!) betalte Danmark-Norge skatt til disse statene for at danske og norske skip ikke skulle bli tatt. Ved minst to anledninger ble skip fra den dansk-norske flåten sendt til Middelhavet for å sette hardt mot hardt etter at dansk-norske skip var tatt av tyrkiske sjørøvere. Fire dansk-norske linjeskip, to fregatter og fire mindre skip angrep Algier havn i 1770, og den 16. mai 1797 foregikk en stor trefning da fregatten Najaden med 40 kanoner og briggen Sarpen med 18 kanoner samt noen mindre båter gikk inn i havna i Tripoli, senket 6 sjørøverskip og fikk frigitt et større antall danske og norske sjøfolk (som skulle selges som slaver) fra to handelsskip.Ellers var jo annen halvdel av 1600-tallet da tyrkerne/muslimene kom aller lengst i sitt forsøk på erobre Europa, med kuliminasjon i slaget om Wien i 1683.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Ja, den historien kjente jeg jo, Per. Det var vel 'Herr Capitaine Lieutenant Holck' som var 'Chefen for briggen Sarpen' 1797, dvs. senere kommandør Carl Christian Holck (1758-1816).Unnskyld Gunnar, men jeg har ikke lært hvordan jeg skal lage lenke. Har tenkt å få litt rettledning fra eksperten her hjemme en dag.Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Ødegaard

Her er en bok som beskriver det raidet som ble foretatt mot Island. Finnes nok å få lånt på de fleste bibliotek.Bortføringen Steinunn JóhannesdóttirForlaget skriver om denne boka:I 1627 tok sjørøvere 400 islendinger til fange og solgte dem som slaver i Alger. Gjennom Gudridur opplever vi bortføringen, reisen på sjørøverskipet og livet som slave.Mange fra Norden endte som slaver i Nord-Afrika, også mange norske sjømenn. Romanen er basert på virkelige hendelser og personer. Den har vært islandsk bestselger i flere år.I en anmeldelse i Svenske Dagbladet skriver Herman af Trolle, Sveriges tidligere ambassadør i Island, at romanen 'har blivit en rik och spännande skildring av ett ovanligt facinerande kvinnoöde'.mvh Wenche Ødegaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Takk for lenka, Erling. Eg har ein annan variant av ordet.Dom. 21. Trinit. [1674]...Fich i Tafflen første gang for Niels Poffvelssøn Indvaaner i Kiøbenhaffn, som vaar qvæst aff en gloende Kugle- 2 mark oc 3 sk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.