Gå til innhold
Arkivverket

[#63421] Gunnild Sofie Carlsdatter født 1867 i Høland


Gjest Ingun Solli
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingun Solli

Søker etterkommere til Gunnhild Sofie. Finner dåp og konfirmasjon som sikker kilde og der stopper det opp. Finner en Gunnild gift med Ludvig Gulbrandsen på Stubberud i Høland med etternavnet Gulbrandsen. Hun er født i riktig år. Har noen info tar jeg imot med et stort takk;-)) Hun var søster til min oldemor Caroline Matilde Calsdatter.MVH Ingun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det ville vært greit om fødels-data til Gunhild Sophie kunne legges inn:Det er tre Gunhild Sophie som døpes i Høland i gjeldende tidsrom: Gunhild Sophie Halvorsen (1862), Gunhild Sophie Kaspersen (1867) og Gunhild Sophie Olsen (1868). NB: Og ingen Carlsen/Carlsdatter)Det skulle vel ikke være slik (siden Gunhild Sophie og Caroline Mathilde er søsken) at faren heter Casper Carlsen (og moren Ellen Marie Pedersdatter) ??IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingun Solli

Til hovedsiden -------------------------------------------------------------------------------- Bruksanvisning Hva er registert Bestilling -------------------------------------------------------------------------------- Søk i: Folketellinger FT avansert Kirkebok Matrikkel1886--------------------------------------------------------------------------------Informasjon om bosted Forrige bosted Neste bosted Informasjon om bostedet:Tellingsår: 1875 Kommune: Søndre Høland Kommunenummer: 0221 Navn på bosted: Bakker af Moe Antall personer registrert på bostedet: 9--------------------------------------------------------------------------------Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet Ole Brynnilds. Husfader G Gaardbr, Selveier 1840 Østevald Serige Karen Andersd. Hans Kone G 1833 Rødenæs P Andreas Nils. Fostersøn Opfostres af Moderen 1862 Rødenæs P Johan Ols. Søn af Ole 1875 Løken S Høland Casper Carls. Husfader G Inderst, Snedker 1837 Løken S Høland Elen Marie Pedersd. Hans Kone G 1834 Løken S Høland Caroline Matilde Carlsd. Datter 1862 Løken S Høland Gunnild Sofie Carlsd. Datter 1867 Løken S Høland Petter Hardtvig Carls. Søn 1874 Løken S Høland -------------------------------------------------------------------------------- Registreringssentral for historiske data Universitetet i Tromsø, N-9037 Tromsø Oppdatert: 10. november 2004 -------------------------------------------------------------------------------- Her er familie med søsken....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingun Solli

Opps.........det ble vel mye;)) Navn har blitt brukt om hverandre Carlsdatter Caspersdatter. Tror løsningen ligger i det.MVH Ingun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingun Solli

Hei og takk for hjelpen.Hadde kjørt meg helt fast på Calsdatter. Ved ft. 1865 blir Kaspersdt. brukt.Bosted Moe i Høland. Det er 3 søsken som jeg kan finne. I ft 1875 bruker de Carlsen som etternavn.Se over. Er dette feil reg? Virker som søsknene bruker forskjellige etternavn. Fant en bror med Karlsen, Petter Hartvig og det er også rett pers...trur eg;-)) mye surr med navn...I hvert fall husker jeg navnet etter omtale....MVH Ingun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Da ender vi opp med dette:Gunhild Sophie fikk et barn utenfor ekteskap (KARL, hvor faren het Johan Gabriel Gabrielsen), som er født 20/4-1893. Nr. 23 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4932&idx_id=4932&uid=ny&idx_side=-86>Lenke .Hun inngikk ekteskap med Andreas Kristiansen 13/6-1896. Dette var hennes første ekteskap, - hans andre. Nr. 9 her: Lenke (Antakelig hadde Andreas datteren Marta (f. 1890 iflg. FT1900) fra tidligere ekteskap.)Andreas og Gunhild Sophie fikk datteren Konstance i 15/11-1898. Nr. 3 her: Lenke .OG sønnen Albert 3/2-1900 (lenke i innlegg 5)Senere fikk de sønnen Georg (f. 1/7-1901) Nr.22 her: Lenke . (Og som døde like etterpå Nr. 13 Her: Lenke )Men hvordan det gikk siden med Gunhild Sophie er for meg et lite mysterium. Vi ser at det på ny blir født en GEORG (tvilling) med Andreas Kristiansen som far (12/5-1902 Nr. 13 her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingun Solli

Takker for hjelp!! Det må jo finnes en forklaring. Kan ikke finne noe dødsfall for Gunnild Sofie. Kunne ha dødd i barsel eller like etterpå. Det kom nå en nyunge rimelig raskt.Den andre tvillingen er nede på samme side,Margith no10. Min far het Johan Georg.........merkelig;))IS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingun Solli
Lenke Hemnes i Høland, klokkerbok nr II 1 (1902-1919)KONF 1913 SIDE 130.Jeg fant Gunhild Sofie igjen ved datteren Konstanse sin konfirmasjon i 1913.Bosted Bøen, Hemnes i Høland. Takker for hjelp.Tror dette er riktig spor videre....Ingun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Siste lenke var nyttig, selv om det ikke opplyses hvorvidt noen av foreldrene er døde.Tvillingparet Georg/Margit i som ble født 1902 (lenke på slutten av innlegg 7 ), volder hodebry. Iflg. dåpsprotokollen døde begge kort tid etter fødselen. Dåpshandlingen, som ble foretatt samme dag som fødselen ble konfirmert (bekreftet) i kirken noe senere.Kirkeboka opplyser at foreldrenes (ANDREAS KRISTIANSEN og ANNE JENSDATTER) er BRAATEN, - samme sted som opplyses ved dåpen av GEORG (den første) knappe 10 mnd. tidligere.Det som er merkelig er at jeg verken finner Gunhild Sophies død eller ekteskapsinngåelse mellom Andreas og Anne i tidsrommet 1901-1902 i Høland.Da har vi to alternative muligheter:A: Besvangringen av Anne Jensdatter med tvilling-fødsel (med dødelig utgang) som følge, kan bero på en utenom-ekteskapelig historie. Dette forutsetter feilføring i kirkeboka på at barnet var ektefødt.B: Anne Jensdatter er FEIL. Presten skulle i stedet ha skrevet Gunhild Sophie Kaspersdatter. (NB: Barnets foreldre var faddere ved nøddåpen av tvilling-paret! Og begge har Braaten som bopel)Både A og B gir forklaring på hvorfor man verken finner noen begravelse eller ekteskapsinngåelse i 1901/02 som skulle berøre de nevnte personer. (Jeg vil tippe at alternativ B er mest sannsynlig.)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingun Solli

Hei.Har vært hos min tante på 80 og forhørt meg litt.Gunnild Sofie bodde på Braaten mye av livet. Bråthe på Hemnes nå. Stua hun bodde og fikk barna sine står på bygdetunet der.Flyttet til et sted som het Bøen etter det. Iflg tante er Bøen i Høland et sted.Som voksen bodde hun i Hærland, og var ofte på besøk i Høland. Datter til sønnen Karl bodde på Hærland. Det skulle være en stor gård, den siste etter Trøgstad.Karl jobbet på slakteriet. Han fikk 2 barn som hun visste om. En datter som het Anne som også fikk tvillinger...Karl kallte seg Aarnes.... Erogså Aarnes familie i Høland Alternativene dine kan være riktig begge...Noen som har bygdebok el. opplysninger om denne familien.MVH Ingun;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingun Solli

Hei.Har vært hos min tante på 80 og forhørt meg litt.Gunnild Sofie bodde på Braaten mye av livet. Bråthe på Hemnes nå. Stua hun bodde og fikk barna sine står på bygdetunet der.Flyttet til et sted som het Bøen etter det. Iflg tante er Bøen i Høland et sted.Som voksen bodde hun i Hærland, og var ofte på besøk i Høland. Datter til sønnen Karl bodde på Hærland. Det skulle være en stor gård, den siste etter Trøgstad.Karl jobbet på slakteriet. Han fikk 2 barn som hun visste om. En datter som het Anne som også fikk tvillinger...Karl kallte seg Aarnes.... Erogså Aarnes familie i Høland Alternativene dine kan være riktig begge...Noen som har bygdebok el. opplysninger om denne familien.MVH Ingun;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Opplysninger i foregående innlegg tyder på at Gunhild Sophie slett ikke døde i 1901/1902.Hun og Andreas fikk til og med minst tre barn sammen etter dette.5/5-1904 fikk de ERIK. (nr.22 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5517&idx_id=5517&uid=ny&idx_side=-24>Lenke ). Han ble konfirmert i 1919 (Nr.28 Lenke ), og har både ved fødsel og konfirmasjon Bråten under Koldberg som bosted.Ett år senere ( 12/7-1905), fikk de sønnen BJARNE (Nr.14: Lenke )Fire år etter dette fikk de sønnen JAKOB (22/8-1909) (Nr.28 Lenke ).Ingun har helt rett i at Karl (Gunhild Sophies sønn som ble født utenfor ekteskap) har en far med navnet Johan Gabriel Gunneriussen. Konfirmasjonen til Karl (i 1908) bekrefter dette: Nr.14 Lenke . Bråten under SKAREBØL eller KOLDBERG i Hemnes (Høland) gjentar seg ved alle disse kirkelige handlingeneDog har Karls halvsøster, Konstance, som konfirmeres i 1913 (Nr.8 Lenke ), Bøen som bosted, mens hennes fødsel (i 1898) lokaliseres til Bråten under KOLDBERG (i Hemnes). SKAREBØL og KOLDBERG har samme gårdsnummer (139), og selv om det befinner seg to plasser med navnet BRAATEN under dette gårdsnummeret, tror jeg det bør være snakk om samme plass.Familien har med andre ord Bråten (under Koldberg/Skarrebol) som bosted i alle fall fra 1898 og til og med Jacobs fødsel 1909, men i 1913 er det Bøen som er hjemstedet, (som også ligger i den samme grenda som Koldberg/Skarrebol/Bråten). Men i 1919 er vi på familien igjen på plass i Bråten.At man eventuelt senere havnet på Bråte, som ligger nærmere 7 km fra (Bøen/Bråten/Koldberg/Skarrebol) er også en mulighet (forrige innlegg), men jeg er ganske sikker på at Bråte og Bråten ikke kan være samme sted, - selv om de begge ligger i Hemnes.Opplysningen om at Gunhild Sophie tilbrakte mange år i Herland (Over fylkesgrensen i Eidsberg prestegjeld) fører oss over i kirkebokkilder som ikke er utlagt på nettet, men her kan det vel tråles videre.Men en artig ting jeg fant var ekteskapsinngåelsen til en Karl Aarnes i Eidsberg i 1921. (Nr.3 her: Lenke ). Han er nødt til å være identisk med den Karl som Gunhild Sophie føder utenfor ekteskap i Høland i 14/5-1893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Et barnebarn til Gunhild Sophie:Karl Aarnes sin datter (Aslaug Kirsten) ble født 19.jun. 1921 (Nr.12 her: Lenke ). Her er det verd å merke seg at gårdbruker ”Andreas Kristiansen Aarnes og kone” – er faddere. (Karls stefar og mor). Men at også Andreas Kristiansen skal bære Aarnes-navnet, synes jeg er merkelig (Aarnes var jo Gunhild Sophies fødested).Når det gjelder Hoel/Hol, - der Karl er gårdbruker, så vil jeg tro at det er den Hoel-gården som ligger ganske nær Hærland kirke. Det er også en Hoel-gård like sør for Mysen, men denne gården ligger neppe i Hærland sogn. – Hoel i Hærland er en bra gård, og man kan vel lure på hvordan Karl kan ha hatt midler for å skaffe seg den. Kanskje svaret ligger i ektefellen Anna Engebretsdatter, som er født enten i Kristiania eller i Vestre Aker.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.