Gå til innhold
Arkivverket

[#63429] Hordalendinger


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hordalandsangen: noen som kjenner til forfatter og år, komponist til tonen?Dette er ikke akkurat slektsforsking, men vi spør om så mye rart av og til og mange vet mye!Jeg har i årevis prøvd å finne denne sangen og opphavet til den. Lærte den i folkeskolen på slutten av 50-talet, så den hører jo historien til. Jeg har spurt venner og kjente på Vestlandet, men det ser ikke ut for at noen husker denne sangen. Kommer kun på det første verset:'I vester der havduren stig mot sky, ligg Hordaland bratt og baus.Og stormen han rir over steingrå strand og ruskar i bu og naust.Men innanfor lyftar seg dalbarmar blideOg breiaksla storfjell står side ved sidepå himmelferd lengst i aust.'Jeg er ikke sikker på om jeg husker alt ordrett heller, det neste verset tror jeg begynte med 'Sjå dette landet ein maidag fin ...'Jeg har forsøkt Google, ingenting der. Det ser ut for at denne sangen har gått helt i glemmeboka. Tonen var ikke lett, men jeg husker den enda.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kan du huske om han sto i Sørås, Alvestad eller Fotlands skolesangbøker?Husker du hva titelen på sangen var?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nei, alt jeg husker har jeg skrevet over.Har noen skolesangbøker her, den står ikke i Lars Søraas sin 'Songboka', den står ikke i 'Skolens visebok' av Benestad, Klagegg og Lunde. Heller ikke i Mads Berg sin 'Skolens Sangbok'. Jeg tror tittelen var Hordalandsangen, men er langt fra sikker.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har sjekket litt og her er resultatet:'Hordalandsongen'Forfattar: Ragnvald Vaage (1889-1966) Komponist: Henrik Lyssand (1912-1989)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for det, Arnfrid! Hvordan skal jeg nå finne teksten? Har funnet dem begge på Google, ser at Vaage var fra Kvinnherad (Vikipedia), men det står ikke noe oppslag om sanger og dikt der. Fant dette: Lenke ”Hordalandsongen”, dette mektige verket av Ragnvald Våge med sogesus og kjenslevar tekst og med ein tone til, som berre ein Henrik Lyssand kunne laga. Han var i Amerika då han høyrde at det var utlyst ein konkurranse om tone til denne songen. Han laga tonen, sende han heim og vant fyrsteprisen.' (tenkte ikke så langt at jeg burde ha skrevet 'songen'!!)Men dessverre står ikke orda til sangen der. Har du en idé om hvordan jeg kan finne den? Jeg fikk kun dette ene treffet.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, jeg såg at de hadde brukt den. Kanskje jeg burde skrive til dem dersom jeg finner adressen deres. Dette er nok dessverre ikke en sang som har vært mye i bruk da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Mange treff på Ragnvald Vaage på antivariat.net Jeg vet ikke hvilken diktsamling, men det må jo være før 1955.Dale Mannskor fremførte den i 1981.NB har også et notearkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for det, ser at det er en mengde med bøker der, men jeg må nok først finne ut i hvilken bok den står. Får vente og se om jeg får svar fra Dale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, den linken såg jeg - takk allikevel. Ser og at han har en sønnesønn som er musiker og bor i Bergen.Men nå får jeg se om jeg får noe svar fra Dale, de hadde den jo i repertoaret sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

For meg ser det ut for at diktsamlingen den er hentet fra var med i Norsk Bokfortegnelse allerede 1921-1925. I så tilfelle må det være en av disse titlene:# Gutane paa Tedneholmen – (1923)# Isløysing – (1924)# Paa botnen – (1925)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for det, Unni, men det var samme link som Arnfrid la inn over-:)Men jeg skal nok få tak i den nå med alle disse informasjonene.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, det gikk fort! Her er sangen som jeg fikk fra Dale mannskor, skal si de reagerte kvikt!HORDALAND.I vester der havduren stig mot sky, ligg Hordaland bratt og baust, og stormen han rir over steingrå strand og ruskar i bu og naust. Men innan – for lyfter seg dalbarmar blide og breidaksla storfjell går side om side på himmelferd lengst i aust,på himmelferd lengst i aust.Og sjå dette landet når storm og hav tek langkvil ein maidag – fin : då står det med angande lauvskurd på og apalkvitt bringelin. og blikresylv lyser i foss og i klove og skautet kring panna har himmelen vove so bjart at det bivre skin, so bjart at det bivre skin.Her pløyer me åker og blåmyr breid og haustar med hov og hand, og ofte så haustar me hjartesorg når båra tek båt og mann. Men evig ungt lyser det frelsande modet og viljen til dåd går som song gjennom blodet til havs att mot båt og brand, til havs att mot båt og brand.Du vikingbol bratte du bergheim blå som horden gav rang og namn og soga har linda i gullan saum frå Sæheim til Mostrahamn, i fred skal du hegnast av fulltrugne hender, stå fager og bløm under skinande fenner vår heim og vår moder famn, vår heim og vår moder famn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Heisann Så bra at du fikk teksten til Hordalandsongen. Du fikk vel ikke tilfeldigvis noter til den og? (piano)Kunne vært morsomt å spilt den :)Mvh. Anne.K.L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nei, det fikk jeg nok ikke, men jeg husker melodien. Det hjelper ikke deg mye, men i lenkene over (10 og 16) finner du referansen til notene og.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.