Gå til innhold
Arkivverket

[#63456] Familie på Sund Hordaland 1900 tallet


Gjest Margaret Miller
 Del

Recommended Posts

Gjest Margaret Miller

Ole Alfred Hass Iversen f. 1878 i Brønnøy ble gift 1901 Sund HO med Inger Karia Simonsdtr. Bosted fra minst 1908-1912 var Solvang Sund. Kan noen si oss bosted og død for Ole Alfred?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Fitjar

På gravminner til DIS fant jeg Ole Alfred Melkevik født 22/6 1878. Han døde i Sund kommune 2/11 1957. Han ble begravet ved Telavåg gamle kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Ved dåpen til sønnen Hilmar f. 27.12.1911 står det faktisk bopel Solvang Lenke Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Sund i Sund, Klokkerbok nr. B 3 (1882-1911), Fødte og døpte 1912, side 97.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Ole Melkevik var først gift med Inger Karia Simonsdtr Kausland. De bodde nok på bruket Solvang under garden Nygård i Sund, (Gnr. 6, bnr. 4). Såvidt meg bekjent tok de navnet Melkevik fra det stedet. Etter at Inger var død giftet Ole seg for andre gang med Brita Sivertsdtr Øvretveit. De flyttet trolig en gang på 30-tallet til Midttveit i Telavåg. Totalt hadde Ole Melkevik 18 barn, 10 i første ekteskap og 8 i andre. Er du Margaret i slekt med Ole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Nei, det er jeg ikke i slekt med Ole, men jeg skriver slektshistoria for bygdeboka for Brønnøy. Siden han var født der, tar vi han. TUSEN TAKK til alle for gode svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Telavaag er en bygd (mange gaarder) nordvest i Sund (sørvest for Bergen, ut mot havet). Alle hus ble sprengt under krigen av tyskerne (som straff for at noen norske agenter fra England skjøt noen tyskere der i april 1942); noen innbyggere derfra ble henrettet for kontakt med agentene, andre, 72, ble sendt til konsentrasjonsleirer i Tyskland (hvor flere, 31, omkom) og resten (stort sett kvinner, gamle og barn) sendt til ufrivillig opphold i Hardanger.T. ble bygget opp igjen etter krigen. Navnet T. er i dag et nasjonalt symbol på kampen mot den tyske okkupasjonsmakten. Har eget museum om krigen og nordsjøfart.Se: http://www.allsang.net/telavaag/telavaag.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.