Gå til innhold
Arkivverket

[#63466] Ole Olsen, Margrete Jensdtr., Øyjord i Lenvig, Troms


Gjest Geir Bjernes
 Del

Recommended Posts

Gjest Alvin Andreassen

I 1837 døde en Margrethe Jensdatter 48 år gml. i Løgvig, som jo ikke er så lange fra Botn. Nå passer alderen dårlig, men hvem vet. Av en eller annen merkelig grunn finner jeg ikke Løgvig i 1815, men stedet er jo gammelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

'Etter 1801 vet vi ikke noe mer om Antonette' Skriver Alvin i (25). Vell, Antonette Maria blir konfirmert i Lenvik i 1823, bosted Øjfjord.I 1837 døde en Margrethe Jensdatter 48 år gml. i Løgvig, innlegg (26) Åse har i innlegg (3) en bedre kandidat, denne Margrethe Jensdatter er født i 1765 og det er det samme som kona til Ole Olsen var i FT.1801 (36 år) altså født i 1765. Men vi finner henne jo ikke begravet. Medmindre hun har flyttet til f.eks. Berg sogn. Der er det jo vanskelig å lete fordi kirkebøkerne brandt. Eller kanskje Tromsøysund ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Bernt. Jeg har ikke tatt stilling til når Margrethe var født, det har faktisk ikke vært oppe til diskusjon. Jeg nevnte denne Margrethe som døde i 1837 i Løkvig. Alderen passer selvsagt ikke om hun skulle være enke etter Ole, men kan det være feil alder som er oppgitt, det er det som jeg har lurt på. Det var fint at du fant Antonette konfirmert fra Øyfjord i 1823. Det viser familiens tilknytning til dette stedet. Men heller ikke Antonette, som ovennevnte Margrethe, finner jeg i: 'Folketal i Lenvigs Præstegjeld 30te April 1815. Lenvig og Hillesøe Sogn'. Denne Folketelligen ble funnet høsten 1990. Men i den kopien jeg har, mangler gårdene Gidske og Løgvig. Så Antonette kan ha vært på en av disse gårdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Til Bernt (20)Jeg ønsker ikke på noen måte å stjele denne interessante debatten, men har du noe kan du kanskje løfte opp tema 20893/21887.Gidsken Pedersdatter født ca. 1765,død 9.11.1849 på Lysnæsset, Lenvik vil jeg etablere eget tema på når jeg får samlet trådene.- Begge knyttes til Øyfjord/Stønnesbotn i samme tidsrom som dette tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Litt mer om Antonette. Det er nok hun som er på Grebstad gård i 1865. Hun var ugift og 'Forsørges frivillig'. Hun døde som fattiglem på gården i 1871. Grebstad ligger på Sør-Kvaløya og lå den gangen under Hillesøy. Det var den gangen en nær forbindelse mellom familiene på Sør-Kvaløya og familiene på 'Hillesøøy.Senja'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Vi kan slå fast at Åse's (3) Margrethe Jensdtr., er den rette! Det kan dokumenteres med FT.1801 for Øyjord i Lenvik i Troms. Margrethe Jensdtr.'s søster Berit Marie Jensdtr., f. 1760 bor også på plassen. At disse to er søstre og er døtre av Jens Isaksen og Anne Tørresdtr., som allerede ved FT. 1769, bor i Oldervik i Kattfjord, Hillesøy, dokumenteres med Kirkebok for Lenvik/Hillesøy 1753-1783. Jens Isaksen kommer fra Skarsvåg i Lenvik og er mest sansynlig sønn av Isac Hansen og Jertrue Nilsdtr., på Lysnes i FT. 1769.Margrethe Jensdtr. blir 1.g.g.m 26 okt 1788 Baard Abrahamsen, Baltestad, sønn av Abraham Baardsen og Elen Pedersdtr.. De får en sønn Baard Abraham Baardsen, dpt. 27.09.1789. Baard Abraham Baardsen blir gravlagt i Lenvik den 30.09.1810, Bosted Kårvik. (dødsårsag er Lusesyge). Baard Abrahamsen må være død før 1792. (har ikke funnet han gravlagt)Den 16 sep 1792 blir Margrethe Jensdtr., som enke, gift med Ole Olsen.Margrethe Jensdtr.'s søster Petrika blir i 1789 gift med Peder Abrahamsen, Baltestad, (bror til Baard Abrahamsen, Baltestad)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

I følge avskrift av tingbok for Lenvik - etter Dag Arild Larsen og Kåre Rauøs 'Hva lenvikværinger gjorde', bd. II, s. 293 øverst - ble det utnevnt lagrettemenn på sommertinget 2. juni 1789. I dette møtet fremgår det at Bård Abrahamsen var død, for en annen lagrettemann, Samuel Rasmussen Stønnesbotn, ble utnevnt i hans sted.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Bernt innlegg 30): Du nevner Gidske. Vi skal ikke ta opp den gården i denne tråden. Men jeg vil spørre deg om du har noe om eventuell etterslekt etter Anders Hansen og Bergitha Hansdatter. Disse satt på Gidske i slutten av 1700-tallet og litt inn på 1800-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

(34) Har ikke noe på de personene du nevner, som var bosatt i Giska på slutten av 1700 beg. 1800.Har en del om Gidsken Pedersdatter født ca. 1765,død 9.11.1849 på Lysnæsset. Hvor hun kommer fra og hvem aner og etterslekt er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.