Gå til innhold
Arkivverket

[#63470] Kongens fortjenstmedalje


Gjest Eli Gjone Morvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Eli Gjone Morvik

Susanne Halvorsen, sykepleierske, f 1874 (min grandtante), fikk Kongens fortjenstmedalje 1.7.1939 (kilde: Kongehuset.no).Jeg leter etter hvor hun arbeidet og hva som gjorde at hun fikk medaljen, men finner intet. Mener hun var menighetssøster, muligens i Hedrum.Noen som vet hvordan sykepleierutdannelsen var den gangen?Kriteriene for tildeling av Kongens fortjenstmedalje ser ut til å være endret siden den gang. Noen som har den gamle ordlyden?Og hvis noen skulle kjenne til Susannes liv, er jeg glad for opplysninger om dette. Vet om fødsel/dåp/konfirmasjon, men lurer på om hun døde i 1950 eller 1952, og hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Søknaden om medaljen finst ein eller annan stad. Sist eg fekk kopi av slike søknader (frå 1930-talet), låg dei på Slottet (fekk dei frå kanselisjefen). Men no er dei kan hende flutta til Riksarkivet. Kven veit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg søkte på yrker som begynte på Syg i 1900-tellingen. Da kom det fram en hel rekke betegnelser for sykepleiere,Sygepasser, sygepleier , sygevogter, pluss en mengde andre varianter. Eneste dame med navn som begynte på Susan var denne damen i Kristiania:LenkeHun var f. i Mandal.I Osloområdet var det vel flere steder som utdannet sygepleiere, og også i de største byene.Ville tro at Susanne Halvorsen var utdannet sygepleier i 1900?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Kvinnen i (7) er sikkert den rette, ettersom hun bodde på Gjone (jf spørsmålsstillerens mellomnavn). Men siden fødsel/dåp/konfirmasjon er kjent (jf innlegg 1), er vel også hennes oppholdssted i FT1900 kjent fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Hvis hun var menighetssøster, oppfatter jeg samholdet og fellesskapet blant dem som er utdannet på Menighetssøsterhjemmet så sterkt og velorganisert, at jeg ville startet der. Det finnes sannsynligvis trykte matrikler. - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eli Gjone Morvik

Tusen takk for utvist interesse. Har fått en del nytt lesestoff, men dessverre intet nytt å 'putte inn'. Ja, Gunn; mora var jordemoder, og ja, Kristian; oppholdssted i 1900 er kjent. Egentlig har jeg vel snart et Gedcom-ønske, men er så utrolig lite datakyndig. Vet jeg har lest oppskriften et sted, men trenger ting inn med teskjeer, på norsk språk (ikke 'data'-ord). Kan noen hjelpe en stakkar med det, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Sjekk ut hva debatt 62951 vedrørende spørsmål om hvor din grandtante jobbet. Carsten kan gjøre oppslag og finne noe mer om henne om hun er nevnt i boken har gjør oppslag i.Har selv fått hjelp med en av mine grandtanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.