Gå til innhold
Arkivverket

[#63482] Karen Marie Laxfors f.1864 og datter Signe Karstine f.1888


Gjest Gisle Olaussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Tror Laxfors ligger like ved Kiruna i Nordbotten, Sverige. Så sjansen for at moren er svensk er vel stor. Kanskje tok hun med seg datteren og reiste tilbake til Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Som Berit sier så kan navnet Laxfors komme fra Sverige.Jeg fant en nettside her som har en god del om Laxfors slekt, om lenken går inn: LenkeMulig du kan finne spor her? Har ikke funnet noen med det etternavn i norske folketellinger.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Olaussen

Hei Berit ogg Gunn. Som dere sier; det er ikke mange Laxfors/ Laksfors/ Laksfoss i Norge. Finner navnet i Mosjøen-traktene, og noen utvandret til Wisconsin i tredje emigrasjonsbølgen. Men ingen Karen Marie. Hun dukker opp, - så langt jeg har kommet i leting til nå, - av intet, og forsvinner umiddelbart like sporløst. At det finnes Laxfors i Sverige, og at hun kunne være svensk, og har dratt tilbake igjen, har jeg også vært inne på. Det kan også stemme med alderen hennes at hun kom til Trondhjem for tjenste. En del svenske jenter gjord det på den tida. Men jeg finner henne (heller) ikke i Adressebok for Trondhjem 1888 eller 1889. Så, jeg bør kansje søke på svenske SVAR, - som jeg ikke har gjort enda, - hvis ikke noen i denne debatten allerede har opplysinger å bidra med? En annen ting, finnes det et register på innvandra (og hjemvendte) svensker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan hende Anne Lene Hagen her kan svare deg på det med invandrelister? Hun har hjulpet svært mange med svenke aner.Ellers fant jeg riktig som du nevner et Laksfors navn i Nordland her i 1900: LenkeHar ikke greid å finne de to utvandret til USA, men det er vel likevel en mulighet?Litt av en nøtt dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Olaussen

Jeg løfter denne debatten frem igjen etter at Anne Lene Hagen, i tråden 'Trenger du oppslag i svenske kilder?', sier; 'Beklager Gisle. Akkurat som dere så har jeg etter litt leting ikke funnet noe. Kanskje noen andre her med ideer?'Anyone? Vennligst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.