Gå til innhold
Arkivverket

[#63486] Andreas Norbek, skarpskytter ved 4de kompagnie. Soldatruller


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Andreas Norbek, ungkar og skarpskytter ved 4de kompagnie giftet seg i Korskirken i Bergen 20.10.1811 med pige Serene Berg.(ithe) Jensd. Kongshavn. Er det mulig å finne denne karen i soldatrullene, og derved avdekke hans fødested? Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tillater meg å løfte denne opp i håp om at det i militærlistene kan ligge svar på om denne karen er identisk med Andres Nørbeck, skreddersvenn i Trondheim i 1801. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg takker for et svært interessant svar, selv om det ikke gav noen løsning på mitt egentlige spørsmål.Når SAB ikke har disse kompanirullene, kan det likevel tenkes at de eksisterer og i så tilfelle hvor kan de befinne seg?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

I kommanderende generals arkiv (i Riksarkivet) ligger det en god del ruller, men jeg tør ikke si om den aktuelle kompaniriullen er å finne der.(Ruller finnes også i Stiftamtmannsarkivet, og noen er å finne i futearkivene, så de ligger spredt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen for svaret. Jeg ser han er oppført som militær i 1815 tellingen, mens han ved de neste barnedåpene står oppført som skreddersvend og skredder. Da er det vel grunn til å tro at han engang mellom 1815 og 1819 gikk ut av rullene.Mvh. Rune T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.