Gå til innhold
Arkivverket

[#63501] Asta Sigurdsen voksendøpt i Tønsberg 6/4-1907. Hvem var moren? Kjempeproblem.


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg har hatt 2 temaer om denne damen før, men jeg skal forsøke å oppsummere, og håpe på at noen der ute kan gi meg svaret. Tidligere temaer: [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=58536&sok=&nr=2&antinnlegg=43#anker>Lenke og LenkeAsta ble oppgitt født i enten Sem/Slagen eller i Kristiania 12 juni 1892, og voksendøpt/konfirmert i Tønsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

RettelsePrest Arnesen skriver i sitt brev til Biskopen (avsnitt 3)at det er Astas SØSTER som henvente seg til han, ikke Ellevines søster. Beklager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg tror kanskje jeg har funnet en ny kandidat til Astas mor, Ellevine.I Sem gifter Ellevine Mathea Hansdatter og Alfred Andersen seg. Hun er født i 1865, og kan vel ha tatt Andersen-navnet senere? Lenke til vielsen: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1324&idx_id=1324&uid=ny&idx_side=-116>LenkeSå flytter Ellevine fra Sem til Stokke i 1891, sannsynligvis alene. Her er utflyttingen (se under 1893): LenkeOg innflyttingen til Skjee Stokke (nest neders høyre side):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Tror ikke det er samme dama som flytter til Stokke.Hun som flytter ble gift med en Anton Andersen 03.12 1891. Sjekket det siden det sto ved innflyttinga,og her er hennes vielse:(nr.14) Lenke Denne Ellevine`s far heter Hans Kr. Jørgensen,den andre hadde en far med navn Hans Eriksen ifølge vielsen i 1888.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Anne (4)Tusen takk for oppklaringen, men her blir jeg bare mer og mer forvirret. Nå er det plutselig to Elleviner til som godt kunne kalle seg Andersen!. Og jeg kan ikke finne noen av de med respektive ektefeller i 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Anne (6)Takk skal du ha. Da kan vi elimenere henne. Da står det det igjen å finne ut hvor Ellevine i innlegg 3, hun som gifter seg med Alfred Andersen, kan ha blitt av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Takk skal dere ha :-)Da kan vi avskrive denne Ellevine også fordi sønnen Carl Wilhelm født i mars 1992 også er Ellevines barn.Asta er som sagt født 12 juni 1992, så det er teknisk umulig.Ja, ja. Da var vi vel egentlig like langt. (sukk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg ser ingen annen mulighet enn å forsøke å finne ut hvem Asta bodde hos i Fayesgate 4 ved voksendåpen 1907. Kanskje var det familie? Fayesgate fantes jo ikke i 1900, eller kanskje den forandret navn.Jeg har sendt epost til Tønsberg Kommune og fjernarkivet og gjort en forespørsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Fayesgate het Store Kammegate tidligere, ifølge 'Gamle Tønsberg' av Carl E.Paulsen. Det som nå er Kammegaten, het Lille Kammegate.Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Takk skal du ha Solfrid :-)Da skal jeg gå igjennom beboere i nr 4 og se om det kan gå opp et lys. Men på den andre siden, det kan selvfølgelig ha bodd andre der i 1907.I 1900 finner vi jo Asta i Åsgårdstrand sammen med Ellevine (mor? eller stemor?), og en Ole Olsen som forsørger henne. Har ikke funnet Ellevine og Ole utflyttet fra Åsgårdstrand til Tønsberg mellom 1900 og 1907 heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Korsvoll

Hei,Kan dessverre ikke hjelpe, men står det ikke at Aasta bor hos pleiemoderen, og at moderen bor i Kristiania, ved dåpen 6. april 1907, nr. 26 Permanent sidelenke: LenkeVennlig hilsen Bjørg Korsvoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiDet blir født ett barn på Rikshospitalet i 1895 med mor Enke Elvine Amalie Møller f.Andersen 1855 Tønsberg Oslo fylke, Rikshospitalet, Ministerialbok nr. 9 (1894-1897), Fødte og døpte 1895, side 127. Permanent sidelenke: LenkeVet ikke om dette kan ha noe å gjøre med din Elvine,(har ikke studert alle innlegg i debatten)Mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Bjørg (16)Jo det er riktig det, men hva som er sant i disse opplysningene er en annen sak:-)Solveig (17)Takk for den. Ja man skal ikke se helt bort fra at både fornavn, fødselsdata og morens fødselsdata er oppgitt feil. Jeg skal forsøke å finne denne moren og piken i FT 1900, når jeg får tid litt senere i dag. Jeg blir bare mer og mer forvirret av alle disse 'Ellevinene' :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg har nå fått beboerliste (skatteyterliste) for Fayesgate 4 for året 1907. Ved Astas voksendåp ble Fayesgate 4 oppgitt som bosted, sammen med fosterforeldrene.Jeg lister her opp beboerne sammenlignet med FT 1900:Hans Nyrerød m/familie: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=34&filnamn=f00705&gardpostnr=776&personpostnr=3489&merk=3489#ovre>LenkeAnders Hotvedt: LenkeJohan A Sørbye m/familie: LenkeOle Lian m/familie: LenkeKristoffer Skatvedt m/frue: LenkeMikkel Bjønnæs Knudsen: LenkeAnders Ckristiansen: Lenke, eller: Lenke, eller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Vet du noe om Astas død? Kanskje det er notert noe om slektninger i dødsfallsprotokollene?Ble Asta gift? (med fare for at du har skrevet noe om dette tidligere)Skatteyterlister, fant du dem på Kongsberg?Vennlig hilsen Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Solfrid (21)Asta ble begravet 4 november 1964 i Tønsberg, og jeg har full kontroll over hennes mann og barn.Asta giftet seg her (23): LenkeSkatteyterlistene fikk jeg fra fjernarkivet i Tønsberg kommune, veldig raskt etter en hyggelig forespørsel.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Er dette din Asta?(ID)2004388 Asta Larsen (F.dato)1206 1892 (begr.)0411 1964 k Tønsberg gamle Tønsberg ,Tønsberg (Domkirken) (gravreg. Dis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Lars Ove - Hvordan vet du at hun bodde hos fosterforeldre i 1907? Hun var jo gammel nok til å være f.eks tjensepike på det tidspunktet.En helt annen ting jeg har merket meg er at hun IKKE blir døpt som barn. Dette skulle jo tyde på at foreldrene er dissentere. Dette har i såfall fosterforeldrene respektert - de døper egne barn, men ikke Aasta.Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Grete (24)Det står i kirkeboken ved hennes 'dåp' 6 april 1907: LenkeDer står det 'bor hos pleiemoren i Fayesgate 4', så det må vi kanskje stole på.Når det gjelder dåpen så har jeg trålet dissenter-listene i Kristiania og rundt Sem/Slagen/Tønsberg uten å finne henne. Hun er heller ikke å finne som født på Rikshospitalet.Og hvis vi ser på fadderne ved 'dåpen' (lenken ovenfor),så er det klokkeren og prestefruen. Hvorfor ikke pleiemoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.