Gå til innhold
Arkivverket

[#63501] Asta Sigurdsen voksendøpt i Tønsberg 6/4-1907. Hvem var moren? Kjempeproblem.


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Takker igjen for mange spennende bidrag. Og den kandidaten til Carsten måvi se nærmere påHer er brevet fra presten i Tønsberg til biskopen i Oslo datert 1907Del 1:

bilete5791.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Min umiddelbare reaksjon på brevet er at det som du kan gå ut fra er sant i det, er fødselsdatoen og at hun ikke er døpt. Håper du kan finne noe fra sunnhetskommisjonen. Fikk du bekreftet at det IKKE er skoleprotokoller i Tønsberg som kan vise Astas adresse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Vigdis (54)Jo jeg kan, hvis jeg reiser til Kongsberg, få bla igjennom skolelistene for Tønsberg. Men det er høyst usikkert om adressen står der. Det gjorde det ikke når hun gikk på skolen i Åsgårdstrand.Aase (55)Jeg er enig med deg, det har hendt før at noen er blitt telt to ganger, og det er IKKE mange med det navnet i ft 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg har bladd gjennom skolelister for en skole i Vestre Moland i jakten på Henrik Ibsens barnebarn, Alvilde Magdalene Henriksen, og der var det ikke oppgitt noen adresser, så det er kanskje gjennomgående for skolelister. Men det var en del opplysninger om Alvildes mor. Navn og yrke, i hvertfall. Skolelisten var også til hjelp for senere søk i USA, ettersom det gikk fram av listene at hun brukte Magdalene som fornavn, og ikke Alvilde i særlig grad. I enkelte av listene var hun faktisk bare oppført som Magda. Og da var det lettere å finne henne som Maggie i engelske skipslister og Margaret og Magdalene i andre USA-kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Sigurd *Andreassen*, konfirmert i Oslo i oktober 1892 - var Aasta fødd i juni 92 var ho produsert i september året før, denne gutungen var då 13 år. Sjølvsagt kan det vere muleg, men eg trur ikkje det ville gå 'upåaktet hen' i høve til konfirmasjonen året etter -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Her skjer det mye, tør nesten ikke gå fra maskinen, men det er utrolig morsomt at dette temaet fenger. Mange takk til de som bidrar, selv har jeg ikke hatt så god tidi dag.Men det jo ikke sikkert at Sigurd er i FT 1900. Han er sjømann, og kanskje ute på reise. Statsarkivet i Kongsberg hadde ikke oversikt over hvilke skip han seilte på.Og det litt merkverdig å bli far som 14 åring, men jeg har en magefølelse for at dette er den riktige Sigurd som Statsarkivet fant.Og jeg har en god følelse for at den Elevine (38) som er født i Stokke også kan være den riktige. Men...hvis en 15 åring skal føde, var det da vanlig å føde hjemme?, eller fantes det sykehus i Tønsberg den gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Det hyppigste var å føde 'hjemme'. I dette tilfelle kan hun godt ha dratt over grensen til nabosognet for å føde på en annen gård. Det har jeg sett med ugifte mødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

DERSOM ein 13-årig gut skulle finne på å avle eit barn i 1891 ville det ikkje vere utenkjeleg at barnemora var på same alderen. Men det høyrest ille tidleg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Fødselsåret 1878 i 1900 er kanskje estimert ut frå alder, og då kan det like gjerne vere at det skulle ha stått 1879. Har nokon funne konfirmasjonen til denne Elevine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

At barn får barn har skjedd før,se på denne fødte piken helt nederst,her var vel foreldrene i 14-års alderen Oslo fylke, Gamle Aker, Ministerialbok nr. F 0014 (1909-1924), Fødte og døpte 1909, side 20. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.