Gå til innhold
Arkivverket

[#63506] Tatjana Tolstoy g m Herman Paus


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Tatjana var barnebarn av Leo Tolstoy, men hennes foreldre kjenner jeg ikke til. Leo og frue hadde 12 barn. Hennes mann, Herman Paus (f 1897) var barnebarn av Christopher Blom Paus (1810-1898). Vet noen dette så ville det være flott.Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, har ingen løsning på dette, men dette kan muligens da være damen Tatjana var oppkalt etter, om det nå er mor eller en tante dette? Lenke Europe&frompage=99Det spørs vel hvem av barna til Leo Tolstoy som slo seg ned i Sverige?Spennende lesning i historien i alle fall.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Ja, dette er spennende. Jeg drar til Afrika i dag, så nu blir det nok stille noen dager. Håper det er ett svar på mitt spm når jeg er tilbake. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf B. Glad

Tatjana (Tanja) Tolstaja f. 20.9.1914 i Halmbyboda, Sverige, var datter av Leo Tolstojs barn nr. 4 (av 13) Lev Lvovitsj Tolstoj f. 20.5.1869 på Jasnaja Poljana, d. 18.10.1945 i Hälsingborg, begr. v. Siriköping kirke, Skåne. Lev Lvovitsj var gift 1.gang 15.5.1896 m. Dora Westerlund, f. 5.11.1878, d. 3.5.1933. begr. på Funbo kirkegård, Sverige. Gift 2. gang m. Marianna Nikolajevna Solskaja. Lev Lvovitsj var kunstner (billedhugger og forfatter). Han hadde 10 barn, de fleste i 1.ekteskap, og stor etterslekt i Sverige. Kilde:Nikolai Puzin: The Lev Tolstoy House-Museum in Yasnaya Polyana, 1998. Boken har oversikt over alle Leo Tolstojs etterkommere. mvh Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til 6: Dora Westerlunds fullstendige navn var Signe Dorothea Johanna Westerlund, jf. Sveriges Ointroducerade Adels Kalender 1925, s. 136. Fødselsdatoen hennes er dog oppgitt å være 17. november 1878 (Enköping).Leo Tolstoj og Dora ble skilt 16. februar 1922, jf. 1944-utgaven, s. 147.Hva som var Doras korrekte fødselsdato vet jeg ikke, men det var forsåvidt ikke hva Haugland spurte etter...DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Takk for all hjelp, dette ga meg svar på mitt hovedspm.Står det noe i de kildene som dere har brukt om barn av Herman og Tatjana ?Blir litt dødtid før jeg kan komme inn med svar på event opplysninger, nu. Igjen takk for hjelp.Mvh Jan Erling (from sunny Cape Town)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til innlegg 9: Nei, SOAK tar bare for seg agnatiske medlemmer av den svenske Tolstoy-grenen. Men jeg har vært i kontakt med dagens eier av Herresta gods i Mariefred, Sverige, så det må da være minst en etterkommer.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf B. Glad

Puzin (se innlegg 6) har i tillegg til de opplysninger som er nevnt i kilden ovenfor:Greger g.m. Suzanne Söderqvist, f. 18.1.1947. Barn: Daria Paus, f. 2.9.1986.Taianas mann heter her Magnus Uvnäs (ikke Lövnäs, f. 1.7.1945. Vet ikke hva som er det riktige. Barn: Mikael Uvnäs, f. 11.3.1976 og Katarina Uvnäs, f. 22.2.1978Peder g. m. Monica Wijkman, f. 26.11.1956. Barn: Rikard Paus, f. 20.6.1987 og Alexander Paus, f.13.11.1990.Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Takk for disse opplysninger. Jeg følger sporadisk med på de opplysninger som kommer inn og er takknemlig for all hjelp.Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.