Gå til innhold
Arkivverket

[#63508] Sivert Bottolfsen


Gjest Arild Inge Norderhus
 Del

Recommended Posts

Gjest Arild Inge Norderhus

Hei ein god venn av meg treng hjelp, han har funne ut at han har Gudbrandsdalsblod i seg og vil finne meir ut av dette. I 1817 vart det født ein Sivert Bottolfsen i Lom Prestegjeld. Denne Sivert fløtte seinare ut på Fosen halvøya og vart fiskar i Skjørnfjorden i Bjugn kommune. Han var busett på Ytteråk, gift og hadde fleire barn her. Eldste sonen vart gift med S.Prang og er oldeforeldre til min kamerat. Er det nokon som veit meire om denne Sivert så skulle eg vore taknemmelig, f.eks. kva for ein gard han kom frå, osv. Med venleg helsing Arild Inge Norderhus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helmin Kvennodd

Hei. finner en Syver Bottolfsen på family search som er f.25.03.1818,døpt 12.04.1818 i Lom,med foreldre Bottolf Amundsen og Marit Syversdatter. Der er også nevnt flere søsken,Amund 1816,Embeur 1820,Bottolf 1823,Tore 1826 og Tore 1828.mvh helmin fra brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Kirkebøker for Bjugn ser ut til å mangle for den perioden disse giftet seg, men Syver B giftet seg andre gang 12/6-1877: LenkeDa er det vel riktig Bottolf Helmin har funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Inge Norderhus

Takk skal døkk ha, har leita i de eminente Bygdabøkene for Lom men finn ikkje noko bruk ved navnet Axelen. Er det nokon som kan bistå min kamerat med å finne bruket der han kjøm ifra ? Med vyrdnad Arild Inge Norderhus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Akslen er i Lom både i 1865 og 1900. Jeg er ikke lokalkjent så jeg kan ikke svare på hvorfor du ikke finner gården i bygdeboka.Legg ut et nytt tema: Akslen i Lom, og du får sikkert svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Inge Norderhus

Hei, som Gudbrandsdøl så burde eg ha fortått at Axelen skrives som Oksli. Har funn røttene til kameraten, Torvald Sund, og navne på nåvrærande ætlingar i Otta dalen. Det neste blir nok ein nynorsk roman eller eit drama fra hans side med historie knytta til Lom og Bøverdalen. Takk skal døkk ha all som har hjelpt til. Med vyrdnad Arild Inge Norderhus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Så fint at du fant ut av det. Mange merkelige og forvrengte skrivemåter å finne både i folketellinger og kirkebøker.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.