Gå til innhold
Arkivverket

[#63514] Hvem var egentlig Peder Christoffersen Stokker, Asker d. 1727 ?


Gjest Sjur Madsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sjur Madsen

Jeg forsøker å finne de virkelige foreldre til Peder.Asker Bb, s. 235 nevner at han antagelig er sønn av Christoffer Carlsen Hosle.Bærum Bb, s. 234-235 sier at han var bror av Liv Christ. og dermed sønn av Ckristoffer Hosle. Så langt ser jo det brta ut. Problemet er at Christ. Hosle fikk barn fra ca. 1610 mens Peder er født ca. 1647, 37 år senere. Da var Christ. 62 og kona, Mari Paulsdtr. ca. 60. Mulig, men jeg liker det ikke. Og Peder er ikke nevnt som barn i FS.Famliy Search har en rekke varianter at dette tema. Lister bl.a. opp flere mulige foreldre og barnekull.Er det noen der uten som kjenner sannheten ? Er svært interessert, da Peder er min 6. ttof.Mvh sjur@madsen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

HeiJeg har notert meg noe om disse slektene. Så vidt jeg kan forstå er det umulig at Peder Christophersen var sønn av den Christopher Carlsen Hosle som overtok deler av gårdsdriften rundt år 1700. Han var nemlig av ca. samme generasjon som Peder.Derimot tror jeg Bærum bygdebok har rett når de skriver at Peder var bror til Liv Christophersdatter Hosle. Opplysningene i bygdeboka for Bærum er nok hentet fra skiftet etter Livs mann Carl Jonsen Hosle, og jeg tror det er grunn til å stole på dette.Jeg vet ikke om det kan bekreftes sikkert, men det er vel i hvert fall ganske sannsynlig at Peder og Liv var barn av Christopher Hosle. Christopher Hosle kan ha vært gift flere ganger, og Peder kan ha vært sønn fra hans siste kull.Merk at i Skattematrikkelen fra år 1647 står det verken oppført noen Christopher Hosle eller Mari Paulsdatter på gården. Derimot står det oppført en Birgitte Hosle. Jeg er temmelig sikker på at Christopher Hosle var død på dette tidspunktet, og tror det er enka som står oppført som bruker av gården.Hvis jeg skal komme med en gjetting, vil jeg derfor foreslå at Peder Christophersen Stokker (tidligere bruker av Berg, tror jeg) var sønn av Christopher og Birgitte Hosle - og at han trolig ble født ca. på samme tid som faren døde.På noen nettsider - slik som familysearch - nevnes det i mange ulike varianter en Christopher (noen steder Larsen) Hosle, gift med Mari Paulsdatter fra Fossum i Bærum. Dette kan for alt jeg vet være riktig - men jeg aner ikke hvor de har hentet disse opplysningene fra. Det finnes en Mari Paulsdatter Fossum (datter av Paul Christophersen), men hun ble trolig født etter at Christopher Hosle døde - og kan vel da i hvert fall ikke være hans kone.Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Jan Nordum

Tror ikke det stemmer at Peder Christoffersen var fra Hosle. Har opplysninger som tyder på at han var utenbygds fra. Kommer tilbake når jeg eventuellt finner denne dokumentasjon. Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Spennende info, Jan. Vil gjerne høre mer om dette når du finner dokumentasjonen. Innlegget mitt ovenfor var mest basert på antakelser ut i fra bygdebøkene.Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Nordum

Har dessverre ikke tilgang til dokumentasjon nå,så dette må bli etter hukommelsen.Er derfor redd at jeg ikke husker alle kilder,årstall etc.Dette er førvrig heller ikke noe 100% bevis på hvem Peder Christoffersen var. 1664 bor Christoffer Frøtvedt på gården Frøtvedt i Røyken,sammen med sin sønn Peder som da er 14 år. Christoffer Frøtedt dør antagelig ikke så lenge etter,for sønnen Peder får ikke lov til å drive gården videre fordi han er umyndig.Så Peder forlater sannsynligvis gården.Spørsmålet blir så hvor denne Peder Christoffersen dro. Christoffer Frøtvedt eide parter i flere gårder.Blant annet gården Brøholt i Røyken. Christoffer Frøtvedts andre sønn Ole kjøper 1682 9 lpd i gården Brøholt av sine søsken. Og hvor foregikk handelen ? Jo nettopp,den foregikk på gården Stokker i Asker. Er det tilfeldig at det bor en mann ved navn Peder Christoffersen på nettopp denne gården hvor handelen foregikk ? Det kan selvfølgelig være en tilfeldighet.Men det ville jo være litt underlig at en bonde bosatt i Røyken skulle foreta kjøp fra sine søsken på en tilfeldig gård i Asker.Dette beviser jo ikke 100% sikkert at Peder Christoffersen er fra gården Frøtvedt i Røyken.Men det kan i allefall stemme med alder.Det bør iallefall være et grunnlag å forske videre på.Håper noen legger opplysningene inn her om de finner ut noe mer. Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Tror ikke lenken virket helt, så jeg legger inn teksten her:'Erlig mannd Olle Christopherssen paa Breholt || lod forkynnde jt kiøbebreff paa nj lisp/un/d || salt landschyld i Breholt som hand paaboer huilchit || hand aff sine sødschinde sig tilforhandlet || haff/ue/r aff dato Stocher i Asche[r] sogen dend || 8 Ap/rilis/ 1682.'Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjur Madsen

Da kan det jo hende at noen 'linker' nå faller litt bedre på plass. Veldig bra - mye nytt å ta fatt på nå.Har du flere opplysninger om denne familien ?mvh Sjur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Håkon Havik

Et par småting: Det er i hvert fall på det rene at Peder Stokker bodde på Berg i Asker før han flyttet til Stokker.I tingbok for Aker fra 1681 står det følgende fra tinget den 29.08:'... Berrig som Peder paaboete, boer nu paa Stocher er skyldig 3 rixdr: 2 £mark£ Jøsung for effterstaaende landschyld som Matties Berig skal betalle for 75 - 76 och 77: skal jorbogen forklarre, Setter Anders rester landschyld en rixdr: och julle£mark£ Jndste[f]nte Matties Jøsung och Peder Stocher er mødt och suared til sagen Matties siger at det er ichun í (1/2) fiering...'Mulig det går an å finne ut mer om disse forholdene ved å sjekke Stokker, Berg og Jøssong i bygdeboka for Asker.Angående hvorvidt Peder Stokker var bror til Liv Christophersdatter Hosle, så er det kanskje opplysninger å finne om dette i skiftet etter Liv sin mann Carl Jonsen Hosle. Jeg har notert meg at skiftet ble holdt den 15. april 1686 (men tror ikke jeg orker å gi meg i kast med å tyde dette selv).Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjur Madsen

Takker for ytterligere opplysninger rundt Peder og hans familie. Har ikke hatt tid, og får det ikke før om 2-3 uker til å gi meg i kast med skifter. Skal følge opp ditt forslag, men tror jeg blir nødt til å 'trene' litt med noen nyere skifter først. Det er nytt for meg.Takk igjen og godt nytt år til alle som følger med her.mvh sjur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Nordum

Hvis jeg ikke husker helt feil, så oppgir bygdeboka for Bærum at Liv Kristoffersdatter Hosle hadde to brødre,nemlig Peder og Ole.Og det kan i såfall stemme med de to brødrene Peder og Ole som nevnes på Frøtvet i Røyken.Bygdeboka for Asker gir dessverre ikke noen fler opplysninger om Peder Stokker såvidt jeg kan se.mvh Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Nordum

Hvis jeg ikke husker helt feil, så oppgir bygdeboka for Bærum at Liv Kristoffersdatter Hosle hadde to brødre,nemlig Peder og Ole.Og det kan i såfall stemme med de to brødrene Peder og Ole som nevnes på Frøtvet i Røyken.Bygdeboka for Asker gir dessverre ikke noen fler opplysninger om Peder Stokker såvidt jeg kan se.mvh Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Bærumsboka, Hosle: Kristofer Hosle bruker 1612-1635. Karl Jonson, gift med Liv Kristofersdtr. var bruker fra 1650-årene til 1686, da der holdtes skifte hvor det nevnes 8 barn. Enkens brødre: Oluf Kristofersen og Peder Kristofersen(Stokker). Lagverge Lars Høvik, hans mor het Maren Kristofersdtr. Det er sandsynlig at hun var Livs søster, og at disse var døtre av Kristofer Hosle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Ja, da er det kanskje ikke så viktig å grave seg ned i skiftet etter Carl Jonsen likevel, så fremt Bærumsboka gjengir det riktig.Virker på meg som det er gode muligheter for at Peder Christophersen og hans søsken var fra Frøtvedt i Røyken. Håper det kan være mulig å finne ut mer ved å lete i kilder fra hans sannsynlige søsken.Selv strever jeg med Carl Carlsen Fleskum, som døde i ca. april 1730. Ved skifte etter nevnte Liv Kristoffersdatter i 1714 ble nemlig Carl Carlsen Fleskum nevnt som arving. Man skulle tro at Carl Carlsen Fleskum var sønn til Carl Jonsen Hosle og Liv Kristoffersdatter - men han er ikke oppført blant barna ved skiftet etter Carl Jonsen Hosle, slik Bærumsboka gjengir saken. Liv Kristoffersdatter ble i følge Bærumsboka gift med Hans Halvorsen til Okshoved (Blommenholm) etter Carl Jonsen Hosles død, deretter gift 3. gang med Even Kristoffersen, fortsatt på Okshoved).Beklager dette sidesporet, men jeg har inntrykk av at det er ganske mange unøyaktigheter i både Asker- og Bærumsboka, og at fortsatt mye er uklart rundt disse nevnte slektene.Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.