Gå til innhold
Arkivverket

[#63519] Trenger noen gode råd/tips


Gjest Tordis Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tordis Johnsen

Jeg har et lite problem. En av mine aner var født i Vefsen ca. 1822. Problemet er at det står ikke noe alder på barnets foreldre. Så i begynnelsen av 1800 tallet er det flere Anna Olsdtr. som er født. Moren var ugift når barnet var født så man har derfor ikke referanse der heller. Farens navn er like ille får det fins flere alternativ.Har noen et tips/råd til hvordan jeg skal greie og spore opp riktig foreldre og være ganske så meget sikker på det?I Bolsø er kirkebøken så utydelig skrevet på begynnelsen av 1800-tallet slik at jeg ikke greier å komme lengere med forskningen der. Er det andre mte man kan få til noe familieopplysninger?Mvh Tordis Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dette blir jo rene tippekonkuransen. Du kan jo begynne med å fortelle hva dette barnet het, konf. osv. Når, hvor og hvem gift med. Har du foreldrenes navn så bør du oppgi de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Johnsen

Nei jeg tar ikke svaret ille opp for jeg har ikke akkurat gitt så mye opplysninger.Ole Andersen er f. 13.09.1825 i Bolsø i Møre og Romsdal. Han foreldre er Anders Olsen og Ingeborg Olsdtr. Anders hadde 2 brødre Ole f. i 1822 og Andreas f. i 1827.Jeg har forsøkt og se på når barna ble konfirmer og gift, men jeg greier ikke å spore opp noen alder på noen av foreldrene. Det gjør det veldig vanskelig. Bolsø kirkebok er også skrevet veldig utydelig.Hjelp mottas med stor takk! Det er så dumt å gi opp sporet også.Mvh.Tordis Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Johnsen

Problemet er at det ikke står fødselsdato. Det er for 'tynt' til at jeg kan finne ut når de ble født etc.Men ellers takk for bidrag.mvh Tordis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Der er ingen vei utenom kirkebøkene.Å lese gjennom gamle kirkebøker kan være en lidelse til tider, men det er akk så nødvendig. På den annen side er det lærerikt og spennende, og det kan vise seg å bli ganske nyttig f.eks. hvis man må tyde sin leges håndskrevne beskjed eller kråketærne på kortene fra sine barn og barnebarn. Dårlig og slurvete håndskrift forekommer like meget i vår tid!Man kan også få god hjelp fra folketellinger, skifter og annet tilfang. Man kan forhøre seg om hvorvidt der finnes skiftebøker for Bolsøy og i dem undersøke gården som Anders Olsen og Ingeborg Olsdatter bodde på.A. M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Johnsen

Hallo! Anne Olsdtr. har jeg til slutt greid å finne ut av. Jeg mister noe tålmodigheten på helt 'uleselige' kirkebøker. Kirkeboken i Bolsø er den mest ille jeg har sett. Så da er det fint og få litt hjelp til tyding. Jeg skal forhøre meg og det foreligger noe skiftepapirer på den gården de bodde.Mvh. Tordis Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Alder på ektepar ble ikke opplyst på den tiden, så alle opplever dette. Jeg vil ikke si at kirkebøkene fra Bolsø i på den tiden er spesielt stygt skrevet. Det er nok heller du som ikke er vant til den type håndskrift, pluss som du sier utålmodighet.Men med trening blir det lettere. Kanskje du burde ta et kurs i gotisk skrift, og skulle ikke det passe så finnes det bøker med eksempler på skrift fra 'gamle dager'. En bok som er til god hjelp er Våre røtter, håndbok i slektsgranskning av Nils Johan Stoa og Per-Øivind Sandberg.Eller så har du dette kurset (funnet under nyttige lenker nederst på siden) http://www.hist.uib.no/gotisk/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Noe uklart for meg hva du spør om, men det gjelder altså paret Anders Olsen/Ingeborg Olsdatter og når de kan være født?Når man ikke har alder virker det på meg litt for utålmodig at neste skritt skal være å finne deres dåp. Først bør du utrede familien, deres barn (som forteller om bosted) og se om du kan finne dem igjen i f. eks. folketellinga 1865. Der finner du både alder og hvor de er født. Dernest ville jeg se om jeg kunne identifisere dem med dødsdato som også vil gi alder. Når det er gjort kan du prøve å finne dem som konfirmert og deretter deres dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Ved FT 1801 er Ole Andersen og Karen Michelsdatter bosatt på Solumdal sammen med barna Michel, Giertrud og Ole. Ved dåp av både Ole og Andreas Andersen (1825 1827) er en faddernes navn Mickel Solumdal - samme kar som Michel Olsen, 26 år ved FT 1801 ?Ole Andersen hadde vært gift før da han ble gift med Karen 14 nov 1773 i Bolsøy Lenke - midt på side 6a. Kan denne Ole Andersen være far til Anders Olsen ?Bare et tips om en mulig vei videre !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk skal du ha Gro Berit. Desverre så var det ikke mye å finne i den boka.Men jeg fant en Ole Andersen 50 og Marith Jensdatter 51 på Sten lille i 1801. De er så vidt nevnt i boka. Jeg tror Sten lille er det samme som Øyen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Johnsen

Hallo! Det er så fint med hjelpere. Dere er jo så flink til å finne fram. Har holdt på med dette en stund, men dere er nok flinkere. Jeg har en mistanke om at Ingeborg kan være henne som er oppført på gården Hugnæs på Kleve som tjenestepike i 1801. Hun er da 16 år står det. Det kan godt være hun Ingeborg som døde i 1858. Tenkte jeg skal få sjekket opp om det er noe offentlig skifte etter henne for da er ihvertfall navnene på hennes barn oppført og da håper jeg at jeg er på et riktig spor. Når det gjelder Anders så er jeg i tvil, han må jo ha vært 'godt voksen' når han fikk sine siste barn. Men alder har jo ingen betydning.mvh. Tordis Johnsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.