Gå til innhold
Arkivverket

[#63528] Anne Katrine Jens-Tobiasdatter, Spidshoved, Lyngdal, v.a.


Gjest erling t. endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen

Anne Katrine skal være f. ca. 1845, ble gift 14.06.1866 i Lyngdal med Gabriel Sørensen Gubbevik.Jeg tror hun skal være datter til Jens Tobias Tollaksen og Guri Olsdatter Spidshoved (Spiudsodden?) i Lyngdal. Finner henne ikke døpt eller konfirmert i Lyngdal, men finner noen av hennes søsken.Hun finnes i folketellingen for 1865.Kan noen med tilgang på bygdebok for området sjekke hennes forledre for sikkerhets skyld?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeHer er hun visst konf. som Katrine (nr. 68) i Lyngdal, 1865. Kalles Anne Katrine i folketelling og ved ekteskap. Må sjekke. Fint å få en sjekk i bygdeboken også, altså, hvis noen tar seg tid.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Ser forøvrig nå at Anna og Søren Gauvigen var hennes fadre... de ble siden hennes svigerforeldre (hun ble altså gift 1866 i Lyngdal med deres sønn Gabriel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Anne Katrine (1845-1877) var ifølge bygdebok for Lyngdal bind 2 s. 30 datter av Guri Olsdatter Bjærum fra Hægebostad og Jens Tobias Tollaksen Spjodsodden i Lyngdal (fra Haugeland samme sted). Hun giftet seg 1866 med Gabriel Sørensen Gauviga i Lyngdal og bodde der (ikke Gubbevik som du nevner i innlegg nr. 1).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Takk. Jeg har notert at deres sønn Severin Gabrielsen Gubbevik f. 1868 ble gift med Anne Tomine Sakariasdtr. Aagedal, og at de kom til Gauvik. Er det feil? Var Severin i Gubbevik, men ikke hans foreldre? Kan du sjekke det for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Spjodsodden er gnr 129 i LyngdalJeg får ikke denne gården fram på Norgesglasset, men Spjotsoddheia finner du.Gården har opprinnelig ligget under Hellevann og på nordsida av vannet ligger Gauvika.Jeg hadde desverre ikke scannet nok, slik at jeg ikke har de opplysningene du er ute etter.Jeg vil anbefale at du låner både Lyngdal I og II i alle fall, men ta med nr. III for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Til 6) Anne Tomines forfedre har jeg god kontroll på. Hun var født på vestre Høyland i Lyngdal i 1879 som datter av Gurine Torgrim-Tobiasdatter fra Røyseland i Kvås og Sakarias Tobiassen fra Eigeland i Lyngdal. Familien bodde en stund på Ågedal i Kvinesdal.Severin Gabrielsen var født i Gauviga og hans far Gabriel Sørensen var sønn av Anna Gregoriusdatter Åseland (gården også kalt Båstøl) fra Kvinesdal og Søren Stillusen Gauviga. Gubbevik er et for meg ukjent gårds- eller stedsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

I 1865 får jeg ikke frem noe gårdsnavn som begynner med Gauvi..., så da må en velø anta at Gubbevik er det samme som Gauvika?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

OK, her er hva jeg fant hos O Rygh, Norske gårdsnavne:123. Gauvigen. Udt. gau2víja. -- Gobeuig 1594.1/4. Gobbeuig 1600. Gubeuig 1612. Gubbeuigh 1619. Gubbewigen 1668. Gubbe- vig 1723.*Gaupuvík; ved en Elv, som falder i Hellevandet. Navnets 1ste Led er vel Elvenavnet Gaupa, hvorom se S. Undal GN. 70. Jfr. ogsaa under 'Forsvundne Navne' i Hægebostad. Se NE. S. 66.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Du har rett. Her er beboerne i 1865 på gården Gubbevig: LenkeBygdeboka nevner ingenting om dette: Gauviga - gårdsnavnets første del kan muligens komme av Gaupa, som kan ha vært det gamle navnet på elva som renner ut helt nord i Heddevannet. Stedet der elva renner ut er ellers kjent som Gaulen, et navn som kanskje henspiller på lyden av det rennende vannet. Man kan heller ikke se bort fra at gårdsnavnet kan ha sammenheng med dyrenavnet gaupe. Vest for husene ligger Gaupåsen, ca. 340 m.o.h.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Vet du hvor gården Spidshoved er? Er det det samme som Spjudsodden/ Spindsodden? O Rygh nevner Spindsodden, en odde som ligger nærmest Spind, i Vanse. (Men har det tilhørt Lyngdal?)3,3. 5. Spindsodden. Udt. spi1nnsødden.Den vestligste Odde af den paa den anden Side af Sundet liggende Halvø, som for øvrigt hører til Spind Herred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.