Gå til innhold
Arkivverket

[#63529] Fagelund i Tönsberg og Bergen.


Gjest Riborg Ericson
 Del

Recommended Posts

Gjest Riborg Ericson

Kan noen bekrefte eller avkrefte min hypotese nedenfor: • Vi vet at Herman Fagelund ble viet til Christenze i 1781, og vi tror at han er födt 1755 men vet ikke hvor. • Jeg tror at Andreas Fagelund er hans far. Han ble som enkemann viet i Tönsberg i 1762 og synes å være født i 1732 men vi vet ikke hvor. • Vi vet at Hendrich Fagelund - parykkmakeren - ble født i Bergen i 1758/59. Iflg. kilder i Bremen kom han derfra, men jeg tror han snarere var 2. generasjon. • Vi vet at Hendrich Fagelund - karduanmakeren - ble borger i Bergen i 1735. Det sies at han var født i Stockholm i 1707 men der finner jeg ingen spor etter ham. • Hypotese: Hendrich 1. kom fra Bremen via Stockholm til Bergen. Han var far til Andreas og Hendrich 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På disse kirkebokavskrifter Under Bergen finner jeg en mengde Fageland , som både er foreldre ved barndåp og tydelig populere faddere:LenkeDette kjenner du sikkert til.Kan hende det finnes skifter som kan klargjøre slektsammenhengen her?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

i denne bygdeboka er nevnt reipslagermestger Herman Fagelund under Teie: Lenkedessverre ingen opplysning om forfedre, kun om alder ved dødsåret 1818.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riborg Ericson

Takk til Gunn Huglen for mange innlegg, men ingen av dem svarer på mitt spörsmål og alle dine informasjoner hadde jeg fra för. En skuffelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Pål Strand

Hei Riborg. Har du virkelig funnet kilder i Bremen om parykkmakeren Hendrich Fagelund? Dette er jo bare fantastisk. Hvilke kilde er dette?Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riborg Ericson

Kilde er 'Die Maus - Gesellschaft für Familienforschung in Bremen. De opplyser i svar av 28.07.2008 på mitt brev at de i tidligere oppdrag på norske etterkommere etter parykkmaker Fagelund iBergen fant fölgende: 'Blätter der Maus', Heft 9, Dez. 1933. Bremer im Bürgerbuch der Norwegischen Stadt Bergen 1550-1865: Nr. 274 - 3. Mai 1791 - Henrich Vagellohn, Parykmager, Acc.' Min egen hypotese er at parykkmakeren ble födt i Bergen og at hans far var Henrich Wagelohn som angis som födt i Stockholm. Siden han ikke finnes i noen registre her i Stockholm tror jeg at han kom fra Bremen via Stockholm. Mine hypoteser er mindre interessante, men kilden har du nå fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest E. Heindl

Lenken klaffet ikke helt, men leter man på Fagerlundt under Namen i lenken over, ser man at en Johan Henrich Fagerlundt søker om Bremer borgerrett i 1767.Mvh. Eili Heindl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riborg Ericson

Interessant! Dersom Johan Henrich Fagerlundt er samme person som Fagelund / Wagelohn i Bergen, så må dette ha vært den eldste Henrich. Parykkmakeren ble født i 1758/59, iflg.folketellingen i 1801, og kan neppe ha søkt i Bremen som 9-åring. Spørsmålet er om denne JHF overhodet er noen av disse Fagelund'er i Bergen. Det finnes svært mange Fagerlund, men ganske få Fagelund / Wagelohn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Pål Strand

Navnet Fagelund er skrevet på mange måter gjennom tidene. Kjente former er Vagelohn, Fagelund, Vagelund og Wagelund. Hvorvidt Fagerlund også er en form av dette navnet er usikkert.Parykkmaker Vagelohn som bodde i Bergen rundt 1800 skal i følge Bergen borgerbok komme fra Bremen. I følge slekten Fagelund fra Vestfold er det tradisjoner om at de stammer fra Pommern.Navnet skrevet i formen Vagelohn ser ikke ut til å være særlig utbredt. Kanskje kan det derfor være av interesse at det finnes personer skrevet i formen Vagelohn i en adressebok fra Pommern i 1937 i Meiersberg, Kreis Ueckermünde:Nachname Vorname Beruf Jahr Quelle Vagelohn - Schuhmacher 1937 [1] Vagelohn Ernst Landwirt 1937 [2] Vagelohn Wilhelm Schuhmacher 1937 [2] (kilde: Pommerndatabanken) se lenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Mange med meg husker sikkert Riborg Knudsen (1912-2000), et mangeårig medlem av Norsk Slektshistorisk Forening og en hyppig gjest på Riksarkivets lesesal. Hun stammet fra denne Fagelund-slekten, og hun hadde sitt fornavn derfra (- i likhet med trådstarter?). Hun har ganske sikkert også arbeidet med Fagelund-slekten og har muligens etterlatt seg papirer som kan bidra til ytterligere opplysninger om den. Hun bodde på Blommenholm i Bærum, og jeg vet hun hadde barn, barnebarn og barnebarns barn. Hvis man kommer i kontakt med noen av dem, vil man få vite hva hun etterlot seg av papirer og notater, forhåpentlig også om Fagelund-slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Uten at det bringer trådstarter noe nærmere svar på hennes spørsmål eller hypotese, kan jeg gjengi det som står i Ola Holsts hefte ''Norske parykkmakere'':''Henrik Vagelohn i Bergen, født i Bremen, død 1848, 88 år gl., g. 1792 m. kjøpmann C. Møllers enke Berte Malene von Erpecum. Sønnen Conrad(us) Vagelohn (1795-1844) var parykkmakerarbeider i Bergen (1830), g. 1827 m. Anne Elisabeth Ibsen, død 1882 på Zander Kaaes stiftelse, 80 år gl. og kalles da frisørs enke. (Datter gift Grieg). - Datteren Magdalene Vagelohn, født 1793, g.1.g.m. sjauer Caspar Edeberg, g.2.g. Friis.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riborg Ericson

Mange takk for 3 nye innlegg! La meg först av alt klargjöre at Riborg Knudsen var min mor, og at jeg har alle hennes noteringer og slekten - og de er ikke få! Hun trodde at slekten kom fra Pommern, og det gjorde også min oldefar, men det finnes ingen dokumentasjon om dette.Pål Strands info om Vagelohn-personer i Pommern i 1937 er meget interessant. Men fremdeles savner jeg linken mellom Vagelohn og Fagelund, dvs. bakover eller sidelengs fra Herman Fagelund f. 1755. Kan noen hjelpe meg med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.