Gå til innhold
Arkivverket

[#63536] Utenomkirkelig vielse i 1902


Gjest Kathe Tove Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Kathe Tove Røed

Jeg har vært i gjennom alle kirker i Buskerud uten å finne vielsen til Nils Peter Halvorsen og Laura Amalie Thomasdatter Hansen. Det ble utstedt attest til Nils Peter i 1902, noe som fremgår av komfirmasjonsreg. i Nykirke i Modum. Jeg tror den attesten har noe å gjøre med ekteskapsinngåelse - det første barnet deres Hans Halvorsen ble født 16.6.02 og døpt i Haug Eiker s.å. Giftet man seg hos Byfogd eller andre instanser enn i kirken på den tiden? Og hvordan i all verden skal jeg finne dem?? Huff at det skal være så knøvlete! Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Borgerlig vielse ville normalt skje hos notarius publicus = sorenskriver eller byfogd, og vielsen vil ventelig være innført i notarialprotokollen. Minst en av brudeparet måtte stå utenfor Statskirken for å få gifte seg borgerlig.De kan også ha giftet seg som dissentere. Da vil de være ført i menighetsprotokollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Denne notarialprotkollen - er den tilgjengelig på nett eller må man i et arkiv for å sjekke den? Dette med dissenter var en tanke jeg ikke har vurdert - skal sjekkes. Tusen takk for innspill! Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Vet du hvor Laura var født ? Ofte ble et par viet på brudens fødested. Bare en tanke som slo meg.... Tviler på at de er dissentere ettersom sønnen blir døpt i statskirka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Er det denne Nils Peter Halvorsen f. 1874, som du leter etter vielse for? Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Nykirke i Modum, Ministerialbok nr. 15 /1 (1877-1889), Konfirmerte 1889, side 85. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5890&idx_id=5890&uid=ny&idx_side=-67>Lenke Permanent bildelenke: LenkeMvh Randi HaugrosHer er han i ft. 1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Tusen takk til samtlige! Laura er fra Drammen, døpt og komfirmert i Bragernes. Hun fikk 2 barn som ugift bosatt på Temtemoen i Nedre Eiker. Barnas far var Edvard Pedersen som senere emigrerte til Amerika.Disse barna er begge døpt i kirken - Frederikke Sofie i Strømsø i 1898 og Thomas Trygve i Haug Eiker i 1900. Det første barnet med Nils Peter er også døpt i Haug i 1902. Alle barna er døpt i kirken - Hans i Haug Eiker (1)- Olaf 1904 Strømsø - Trine 1907 i Strømsø og Martha i 1910 i Johannes menighet i Chr.a.a.Til Randi (6) Ja, det er riktig mann dette og som vi ser i konfirmasjons protokollen så står det att.dato som er vanskelig å lese og årstallet 02. Dette har jeg tatt som indikasjon på at han fikk attest fra Nykirke for å kunne gifte seg et annet sted.Om ikke noe annet fører fram får jeg ta en tur til Kongsberg - finne ut av det skal jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.