Gå til innhold
Arkivverket

[#63540] Morten Hagerup Smith Dahl og Jomfru Karen Mathea Nordbye


Gjest Therese Gabrielsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Therese Gabrielsen

Morten Hagerup Smith Dahl antakelig født i 1796. Gift med Jomfru Karen Mathea Nordbye i 1840. LenkeDet står at fedrenes etternavn er henholdsvis Dahl og Nordbye. Er det noen som vet noe om disse familiene? Karen Mathea er står oppført som født i Merkae på siden lenken viser og Fredrikshald i 1865 tellinga. Hun står oppført som født i 1818. Morten vet jeg ikke noe annet om enn at han var en del eldre enn Karen Mathea og at han var fyrforvalter. Han døde antakelig før 1865 tellinga for da står Karen Mathea oppført som enke. De giftet seg i Vanse, Farsund.Takker og bukker for all hjelp:-) Mvh Therese Gabrielsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Therese Gabrielsen

Under vielsen til Morten og Karen Mathea i 1840 er Morten oppgitt som 46 år. Da skulle han ha vært født i 1794 sånn cirka.På siden til dødsfallet i 1851 er han oppgitt som 63 år gammel. Da skulle han ha vært født i 1787-1788 cirka. Og det stemmer jo med dåpen som står oppført som 1787.Er det vanlig at presten som noterer i kirkebøkene skriver feil? Det er jo unektelig samme Morten spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du har i hvertfall landa med begge beina i fint fint selskap.31. oct. Hr. Jacob Tønnesen Dahl personel cappelan og constituert sogneprest til Christiansand Domkirke og Mad. Magdalene Elisabeth Mountzen's drengebarn fød 17.octob. klokken 10 3/4 formiddag. Blev hjemmedøpt af Hr. Struve? d. 21.Octob. og kaldet Morten Hagerup Smith. ... blev holden over dåben i kirken av frue Hr. Generalmajor og obriste(oberst) Detorchsöns? Fadderene var frue Hr. oberstløytnant JUels, Hr. biskop Eiler Hagerup, Hr. Evin? Meldahl Schielderup, Hr. premierløytnant Krefting. Moren ble introdusert 22/11.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Therese Gabrielsen

Det var sikkert og visst. Du er jo super til å lese gotisk skrift. Dette er faktisk ikke min familie men min kjærestes. Likevel, fint å vite at han er av god stamtavle. Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Da tror jeg nok at videre opplysninger bakover i tid kommer etter hvert. Jeg vil tro det er den del som har opplysninger herfra.Verre er det med Karen. Det sto at hun var født i Markøe, men hvor der det? Samtidig sto det at hun var født i Fredrikshald. Det eneste jeg kan tenke meg da er at det eg. skal stå Marker i Østfold. Kanskje på Nordbye i Aremark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.