Gå til innhold
Arkivverket

[#63544] Hendric Andersen Brun fra Solum?


Gjest Kikki Brill
 Del

Recommended Posts

Gjest Kikki Brill

på Gjerpen slekt ser jeg at Henrika Henriksdatter som hadde to ektemenn sin far oppgies til å være Hendric Andersen Brun. Er det noen i Porsgrunn/Skiensområdet som kjenner til ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Fikk et tips og her er ham! Men jeg kan ikke noe om skifte. Er det noen som kan forklare meg hvem Hendric arver?Hvordan leser jeg dette? ForretningID Dato År Prot. ref. Side Forretning merknad 1462 5683 4.3.1775 1772-1776 Skifteprotokoller 7b 494a Dette er et samfrendeskifte. sluttet 08.03.1775 Rolle Relasjon Førenamn Etternamn Bustad Stilling Alder Merknad 8703 andre svigerfar Søren Mortensen nevnt 11.02.1774, at han var død 'for kort siden'. etterlot kun en datter, nemlig stervboenken 8704 arving datter Gudnild Stine Willumsdtr Reinholt 8 år 8705 formynder bror Hans Hansen Reinholt 8706 andre Tobias Pedersen hans kone ville bli en av arvingene etter Anne Andersdtr, når denne døde 8707 andre Henrich Andersen Brun hans kone ville bli en av arvingene etter Anne Andersdtr, når denne døde 8708 arvelater Willum Hansen Reinholt Schien borger død. også nevnt som Vilhelm/Wilhelm 8709 arving datter Maren Pernille Willumsdtr Reinholt 9 år 8710 arving sønn Hans Willumsen Reinholt 6 år 8711 arving ektefelle Anne Maria Sørensdtr hun kunne sittet i uskiftebo etter mannen, ifølge felles kongel. bev. dat. 15.04.1774, men valgte å skifte med samfrender 8712 andre svigermor Anne Andersdtr enke. hun hadde vært gift tidligere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Kikki har spurt om rollen til Henrik Andersen Brun i forhold til en skifteforretning 8. mars 1775 i denne debatten: LenkeJeg svarer her, siden nøkkelopplysningene er gitt i henne innlegg (2) i denne debatten:Henrik er ikke selv arving, men hans (unavngitte) ektefelle ville komme til å arve svigermoren til den avdøde, når det (siden) ble aktuelt med arv etter henne. Svigermoren er nevnt som [8712] enken Anne Andersdatter. Siden det er opplyst at hun hadde vært gift før, så vil i så fall de (unavngitte) kvinnene være forbundet med henne og ikke med svigerfaren, den nevnte Søren Mortensen. Den såkalte stervboenken (NN Sørensdatter), kan ikke ha vært datter av Anne Andersdatter.Skiftet er kalt et samfrendeskifte og det må dermed ha vært viktig for de potensielle arvingene til Anne Andersdatter å tilkjennegi sine interesser, siden midler i boet etter Søren Mortensen trolig lett ville kunne havne hos arvingene til Willum Hansen Reinholt, gjennom den unavngitte Sørensdatten.Skiftet later til å være en smule sammensatt. Så for sikkerhets skyld, så bør det leses i original. Konklusjon bør uansett være at Henrik ikke selv var arving, men at hans ektefelle var arveberettiget til den arv som måtte falle etter Anne Andersdatter.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei, Dette ble mye å forsøke å forstå men jeg tror at jeg kanskje har funnet kona hans sitt navn og det er Karen Christensdatter hvis vi ser på dette: 23.9.1774 1772-1776 Skifteprotokoller 7b 458a Dette er kun en uskiftebevilling Rolle Relasjon Førenamn Etternamn Bustad Stilling Merknad 8598 arving ektefelle Karen Christensdtr dette er kun en kongel. uskiftebevilling for henne, til å sitte i uskiftebo etter mannen 8599 arvelater Hendrich Andersen Bruun Schien borger og smed død. etterlot ett umyndig barnHendrich dør altså 23 september 1774? eller er det skiftedato? Nr 10016 i skifte etter Anne Andersdatter heter nettopp Karen Christensdatter og står nå oppført som gift med Peder Ionsen Sommer. Han er da ektemann nr 2?Tenker jeg riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Flott, da er jo forbindelse til Anne Andersdatter oppklart. Hun må være den i 1781 nevnte '[10016] arving datter Karen Christensdtr Scheen g.m. Peder Ionsen Sommer'.Hun var altså i 1779 enke i skiftet etter Henrik (som kan være død allerede 1774, gitt opplysning om uskifte), som innen 1781 er gjengift med Peder Jonsen Sommer.Skifteregisterets opplysninger er da overmåte skrinne mht bi-personer ifm skiftet etter Henrik. Hvem var for eksempel verge for datteren? Hvem representerte enken?? Nei, jeg tror nok også dette skiftet bør ses på i orignial.Jeg mener forresten at det skal være skrevet noe om slekten Sommer i Skien. Er det ikke Schilbred som hadde en artikkel om denne kretsen en gang omkring 1955-1960?Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Oj, ja dette kjenner jeg er vanskelig. Men nå har jeg i allefall forstått at ALLE som nevnes i et skjema arver arvelateren og at det ikke bare er de som står oppført UNDER arvelaters navn. Hjertelig tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Ifølge kirkeboken giftet Peder Sommer seg med enken Karen Kristensdatter 16. desember 1779 klokken 11 formiddag med kongelig bevilling (altså trolig viet hjemme i huset):Permanent sidelenke: LenkeDa kan vi jo anta at selve skiftet etter hennes første ektemann Henrik er foretatt nettopp i 1779 for at hun skulle kunne gifte seg på nytt.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

God morgen Anne Tonby, det er helt utrolig, hvordan greier du å lese den skriften? Eller å finne det?Hjertelig tusen takk, nå ble jeg veldig glad!hilsen Kikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Kikki:Innførselen lyder etter mine øyne slik: «[3]3: d(end) 19 Maijus | Anders Brun Schiersiantes Sön Hendrick | Christen hanßen Smedß Enche paa lie, Karen | Hendrickßdatter, Anders Lie, Per Hendrick(sen) og Otter Sörenßen. Alle Smede.»I høyre kolonne er det anført «d(end) 11 | Julij» som vel skal bety den dag barnemoren ble introdusert i kirken. Introduksjonen skulle først skje 6 uker etter fødselen, om jeg ikke husker helt feil. Og siden du har to faddere her med en Henrik som far, så tyder dette på at de kan være søsken av barnemoren.Li er for øvrig midt i Skien sentrum, hvor et eget kjøpesenter har sitt navn etter denne gården. Jeg mener å huske at Li ble innlemmet i Skien by i 1568 ved kongebrev.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Til dette med Brun-navnet:Jeg har tenkt litt på denne Brun-slekten din. Det finnes i utgangspunktet flere ulike Brun-slekter i Norge. Det er skrevt bok om 6 av disse slektene. I tillegg er det flere Brun-slekter uten at disse er utredet skikkelig.Én svært aktuell Brun-slekt å undersøke, er den som er knyttet til Telemark på slutten av 1600-tallet. Her finner vi en sorenskriver (i nedre Telemark) Hans Brun, far til lensmann i Sauherad Jacob Brun, som i 1682 giftet seg med Birte Post.Dette er imidlertid kun én av flere muligheter. Først kan det vel være greit å søke etter patronym på Anders Brun, samt se om man kan plassere hans svigerfamilie.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Skjønner ikke hvor jeg var. Riktignok finnes det både en Karen og en Ellen i lenka, men de er nok alt for gamle i 1738, om de i det hele tatt lever da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Berit:Med skiftet i 1666 kommer du inn på kretsen rundt Peder Rasmussen Herstad. Han er blant annet beskrevet i Øystein Rians bok 'Bratsberg på 1600-tallet' (1996). De nevnte Henriksdøtrene i 1666 kan nok være 2 til 3 generasjoner for gamle til å passe rent kronologisk.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei igjen! Litt ugrei helse har gjort at jeg ikke har lest dette før nå. Hva betyr patronym? Jeg skal begynne å lete på den slekten du nevner, kanskje jeg har flaks! tusen hjertelig igjen for all vennlig hjelp fra dere alle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Patronym = etternavn avledet av farens fornavn. F.eks. sønn/datter av Ole blir dermed hetende Olsen(Olssønn)/Olsdatter. Hagen, Fjell osv. er slektsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Javisst! Det burde jeg ha husket. Tusen takk! Er det en bok jeg må kjøpe for å finne den Brun slekten Are nevner eller finner jeg det på digitalarkivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Trond Hafredal

Det var også en sogneprest i Seljord som het Peder jonsson Bruun F 1667 d 1735 gm Karen Christensdt Smidt,den ene sønnen kom til Skien.MVH Trond Hafredal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.