Gå til innhold
Arkivverket

[#63552] oppslag bygdebok Hjelmeland, gården Rosaaen


Gjest erling t. endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen

Johannes Gudmundsen Haustavik var født på Rosaaen 03.12.1872, av foreldre Gudmund Osmundsen og Sesila Olsdatter Rosaaen. Dem finner jeg ikke gift. De fikk som husmannspar sønnen Ole f. desember 1867, på Rosaaen i Hjelmeland. Opplyser bygdeboken noe om når og hvor de ble gift? Jeg finner dem heller ikke som ektepar i 1865, men har en mistanke om at i alle fall han kommer fra Jelsa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Tjøstheim Eek

Fra Bygdaboka for Hjelmeland bind I, garden Rosså; Gudmund Osmundsen f 1839 på Kleivaland , Hamrevad , død 1893 på Auklend , g med sissel Osldatter f 1846 på Sjernarøy . Barn ; Ole f 1867, Marta Olava f 1869, d 1884, Johannes f 1872 -Auklend , Cecilie f 1874-Tandrevoll, Sjernarøy g m Jonas Larson Bø, Berta Serina f 1877,-Rosså, Karoline f 1880 , Jæren, Kristine f 1880 , Sjernarøy gm Jonas Seltveit , Ola f 1886 , Tandrevoll, Sjernarøy, Marta Olava f 1886 , tvilling med Ola , emgr, Amerika .Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeHer finner jeg han på gården Skjerpe på Nærbø i Hå i 1865, og i Hå-boka bind 1, Nærbø, står det at nr. 29 Eivind Andersson Fosse på Skjerpe selde eit stykke, br.n. 7 til 'ein Gudmund Osmundson frå Hjelmeland i 1865' Gudmund Osmundson har ikke fått eget brukernummer under Skjerpe, men nr. 30 heter Tore Osmundsen frå Gaubås i Skjold. '(Eg har meint at han var bror til Gudmund Osmundsen som er nemd under 29?)' skriver bygdebokforfatteren for Hå på Jæren. Stemmer det, tro?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Tjøstheim Eek

Gudmund Osmundsen sin gard /bruk 3 på Rosså blei fradelt bruk 2 i 1868. Gudmund har bror ved navn Tore f 1835 som 'melder flytting til Skjold i 1868, flyttinga skjedde nok fleire år før, for dei budde ikkje i Hjelmeland i 1865.' Tore gift 1861 med Alis Nilsdatter f 1833 på Fevoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Då kan det godt være at han overtar Gudmunds gård, siden Gudmund som vist ovenfor ble gift i Sjernarøy og bosatt i hjelmeland. I bygdeboken for hå nevnes ikke kone eller barn til Tore Osmundsen, bare at han selde noe av gården i 1872 men så sent som 1886 sto som eier av gården på Skjerpe i Nærbø/ Hå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.