Gå til innhold
Arkivverket

[#63554] Petter/Peder Pedersen -Strinda/Frosten


Gjest Anne-Rita Kolberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Torodd Kinn

Eg finn ikkje denne karen i DIS sine gravminneregister?Derimote i klokkarboka for Kvenvær i Hitra (nr. 3): Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6527&idx_id=6527&uid=ny&idx_side=-97>LenkeHer står det at han var fødd i Åsen (del av Frosta).Eg trur det er størst grunn til å stole på dei kjeldene der han sjølv levde og var husfar. I FT1865 står det at han var frå Frosta og 32 år gammal, dvs. f. ca. 1834.Dersom det er rett at han var fødd i Frosta, er det to rimeleg gode kandidatar:1) nr. 30 her: Permanent sidelenke: LenkeHan er f. 4. mai 1832 og son av Peder Johnsen Helmyren og kona Gjertrue Olsdat.2) nr. 58 her: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Takk skal du ha. Hadde jeg bare klart å lese kirkebøkene for Hitra. Han står som idnr. 1976253 i gravminner, men jeg tror det står feil fødselsår. Tror nok det er samme mann.Anne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Peder Pedersen født 1836 er ikke aktuell, siden han ble gift med Andrea Andreasdatter. Han døde i ca 1875, og kona Andrea er enke i Teldal på Frosta i 1875. Det står i Frostaboka bind 6, og jeg har også sett dette for andre tidligere i kirkebok.Han kan godt være født i Åsen, og kirkebøkene for Åsen gikk under Frosta på den tiden. De er dessverre ikke indeksert, men er skrevet etter innføringene for Frosta. Så etter føringen for døpte i Frosta 1827-1837 kommer føringene for Åsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Da er faren muligens Peder Andersen Dullumplass født 1799 (bygdeboka bind 1 side 318). Mora er Maria Andersdatter Lillelund f. 1790 i Stjørdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

På side 319 i bind 1 av bygdeboka for Åsen(som gikk under Frosta eller Frosten prestegjeld) finner jeg: Peter Pedersen født 1832, og i ca 1856 flyttet han til Aure på Nordmøre. Han kan jo ha flyttet til Hitra senere. Han var iallefall sønn av Peder Andersen Dullumplass født 1799, og kona Maria Andersdatter Lillelund født i Stjørdal i 1790. Hun døde i Åsen i 1861. Maria og Peder ble gift i 1821, og de fikk også barna Berit Martha født 1822, Andras født 1823 og Anne født 1826 og død 1828.Peder Andersen var husmann i Øverplassen under Dullum, hvor han overtok etter sine foreldre Anders Pedersen(1757-1833), og Berit Eriksdatter Lo(1764-1837). Siden jeg er litt usikker på om vi er på rett vei her, skriver jeg ikke mer nå. Det er sikkert mer å finne bakover i bygdebøkene for Åsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Takk til Torodd, Astrid og Anne-Lise for en kjempeinnsats. Det er så flott at man får så mye hjelp i dette forumet.Vi er bra heldige vi som plages med å finne fram.Takk igjenAnne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Mor til Maria, Maria Rollaugsdatter, er en søster til Anne Rollaugsdatter litt lenger nede som er min ane. Det var mange i denne familien som utvandret til Åsen på begynnelsen av 1800-tallet, blant annet min gren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Takk igjen. Da skulle altså Strinda være med. Holder på å hjelpe en bekjent i å finne sine aner. Da kom vi jo et ganske langt stykke med dette.Anne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Takk, du er jammen grei. Da var iallefall dato 11. juli riktig fra begynnelsen av.Nå er det bare å få dette inn på slektstavla.Anne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Fra bygdeboka:Peder og Maria hadde i 1828 flyttet til Strinda og ved skiftet etter hans far nevnes han som Peder Andersen Belboen (Belbuan). Peder og Maria kom senere tilbake til Åsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.