Gå til innhold
Arkivverket

[#63555] Karl Rajala - Tana - født i Finland


Gjest Anne-Rita Kolberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne-Rita Kolberg

Jeg leter etter foreldrene til dette paret. Karl Rajal f. 1840 i Finland og død 1918 i Tana,og også foreldrene til hans kone Anna Pedersdatter. Her er familien i folketellingen i 1900 - [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=41&filnamn=f02025&gardpostnr=317&personpostnr=1876&merk=1876#ovre>LenkeHer er hans død i kirkebøkene i Tana - nr. 9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

I Finland kan du lete her [url="http://hiski.genealogia.fi/hiski?se>http://hiski.genealogia.fi/hiski?se Jeg har forsøkt litt, men ikke funnet noen aktuell kandidat. Men man skal være oppmerksom på at faren ikke nødvendigvis het Rajala. I Finland var ikke uvanlig å ta etternavn fra den gården man bodde på til enhver tid, så navnet kan ha skiftet gjennom tidene. Når Karl Abraham Johansen Rajala er født, er også svært usikkert. Ved barnas dåp oppgis fødselsår fra 1839 til 1846: Marie Sofie Lenke med avvikende navn på både mor og far. Ravna Kathrine Lenke Karl August (ikke Gustav) Lenke Hilda Karoline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Hallo Prøver på nytt. Leter etter Karl Abraham Rajala f. mellom 1839 og 1846 ( oppgis forskjellig, men mest 1846)i Sodankylä i Finland. Dessverre er ikke døpte i denne perioden lagt inn i databasen som linken i nr. 2 går til.Hans far er oppgitt ved begge ekteskap til å være Johan Johansen. Karls første ekteskap [url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=v&RR=29759>LenkeDet er flere Johan Johansen som gifter seg i Sodankylä i aktuelle periode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Dessverre virket ikke linken til databasen i Finland. Prøver å kopiere over de aktuelle. Lysning Vigd By Gård Man Hustru By Gård 1.2.1835 bd:s:uk: Johan Johans: Kairavuopaja bd:d: Walborg Olofsdr Laxo 20.4.1835 bd:s:uk: Johan Johans: Moskuvaara p: Caisa Stina Johansdr Tulki 15.4.1838 bd:enkl: Johan Johans: Moskuvaara bd:ea: Caisa Påhls dr Kaaretkoski 12.1.1840 drg:uk: Johan Johans: Pumbanen inh:-dejan Caisa Johansdr Seitäjärvi 25.3.1849 enkl: Johan Johans: Moskuvaara Namen saknas 5 händelser hittades.Anne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Hei igjen Ann-Rita! Så flott at du fant ut hvor Karl var født. Da er det bare å begynne å lete her under Kirkonkirja/Kyrkoböcker http://www.sukuhistoria.fi/sshy/index_sve.htm - i Rippikirja for Sodankylä. Let i utgavene etter at Karl er født, 1845-58 og 1859-81, for hele familien er registrert. Du kan også lese i fødselslistene - Syntyneet. Kvaliteten er ikke god, men du kan ha flaks og finne lesbare sider. Det er en kjempejobb, men etter flere timers lesing, fant i alle fall jeg mine. Jeg starta på side 1 og bladde meg gjennom flere hundre sider før jeg fant det jeg skulle ha. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Tusen takk til Liv-Inger. Har nå bladd i døpte 1846 og håper noen kan hjelpe med litt tyding på denne siden. Det er høyre side og barn nr. 2. Tror det står John Rajala - LenkeEr det noen som kan hjelpe meg og lese den. Han er vissnok født 5. februar 1846.Anne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Det ser ut til at du har funnet ham! Jeg leser: Sattas (by)Manden Johan Rajala og ... hustru Anna Gre ... ... son Carl Abram. Faddere: .... Og her er familien i Sattas by, midt på siden: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Og her har du sannsynligvis ekteskapet til foreldrene, Johan Mattsson Rajala og Anna Gretha Andersdtr Luusua :Lenke Har Karl Abraham oppgitt galt farsnavn(Johan Johansen)ved vielsene i Norge, eller skrev presten feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Tusen takk. Da var det rett mann. Er lenkene i nr. 11 og 12 den samme?. Viser lenken i nr. 13 at faren er død, finner ikke noe navn på han der, eller er det jeg som ikke ser han.Anne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Lenka i nr. 11 viser husforhørslistene for perioden 1845-58. Her bor husbonden Matts Mattson Rajala f. 1801 med familie og hans bror Johan Mattson Rajala f. 1804 med kona Anna Greta f. 1800 og barna Maria Helena f. 1830, Anna Greta f. 1834, Johan Mathias f. 1838 og Carl Abram f. 1846. Nederst på siden finnes foreldrene til Matts og Johan Rajala; far Matts f. 1770 d. 1847 og mor Anna f. 1777 d. 1851. Vi finner nok ekteskapet til disse her: http://hiski.genealogia.fi/hiski/1byydl?se 0499 vihityt 341Lenka i nr. 12. viser til listene for perioden 1859-1881. Anna Greta er enke, og det ser for meg ut som hun dør i 1867. Det står, så vidt jeg kan se, ikke noe om Johan, men han må være død etter 1851, for da gikk han siste gang til nattverd i følge de forrige listene. Om Karl Abram står det at han er i Norge og det ser for meg ut som det står at han er gift der. Eldste sønn, Johan Mathias bor på gården, han er gift og har 4 barn. Johan Mattson Rajalas brorsønn, Matts Mattson f. 1825, bor også på gården sammen med kone og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Nå ble det visst tull her:Lenka i nr 12 er feil, den skulle vise ekteskapet til Johan Mattsson Rajala og Anna Gretha Anderdtr Luusua, her er den [url="http://hiski.genealogia.fi/hiski/1byydl?se0499vihityt683>LenkeLenka til ekteskapet mellom Matts Rajala f. 1770 og Anna f. 1777 ble ikke ordentlig, håper den blir det nå:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Merkelige greier - plusstegnet forsvinner, selv om jeg skriver inn lenka manuelt. Når jeg limer lenka inn i word, funker den utmerket. Slutten av lenkene skal være: sepluss0499plussvihitytpluss341 og sepluss0499plussvihitytpluss683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Hallo Er det noen av disse du mener: 30.11.1799 Sodankylä U:k: Matts Matts:s Rajala Pig: Anna Pehrs.dr Puljujervi 2.3.1800 Sodankylä e-ling Matts Matts:s Weikama e-a Margar: Eriks dr Aickio 27.7.1801 Kittilä U:k: Matts Matts:s Syväjervi Pig: Karin Nilsdr Salmijervi 27.11.1801 Kittilä U:k: Matts Johans:s Ryssä Pig: Brita Eriksdr Ala 13.12.1801 Sodankylä U:k: Matts Johans:s Vuojervi Pig: Brita Hildula 17.1.1802 Sodankylä U:k: Matts Matts:s Pumpunen Pig: Malin Johdr Tepsa 1.3.1802 Sodankylä E-ling Matts Matts:s Riippi Pig Anna Pehrs dr Sassali 17.7.1802 Sodankylä U:k: Matts Matts:s Halonen Pig: Anna Joh dr Orajervi 16.7.1802 Sodankylä E-ling Matts Eriks:s Aska Pig: Susanna Henriksdr Pulli 18.8.1802 Kemiby U.k: Matts Thomas:son Törmänen Pig: Margeta Lars dr Ollila 13.2.1805 Sodankylä U:k: Matts Pehrs:s Kumbula Pig: Maria Henr dr Jesiö 22.4.1805 Sombio E-ling Matts Henrik:s Oinas Pig: Valb: Olofs dr Lasco 2.2.1806 Sodankylä U:k: Matts Matts:s Poikela Pig: Kristina And dr Martin 22.11.1807 Sodankylä U:k: Matts Mickels:s Jaakola Pig: Elsa Matts dr Pumbanen 25.3.1808 Kittilä U:k: Matts Matts:s Alatalo BdcD: Brita Stina And dr Sallmiog her er neste: Lysning / Vigd 7.12.1827 Man By / Gård Namn bd:s:uk: Johan Mattss: Rajala Hustru By / Gård Namn bd:d: Anna Greta And:dr: Luusua Egen komm. Original komm. Länkar SSHY - DigiarkistoAnne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Har funnet noe, men der står det ingen ting om fødselsår.Lysning / Vigd 0.0.1799 Man By / Gård Namn Matts Rajalas Hustru By / Gård Namn Anna Puljujervis Egen komm. Original komm. VIHPV: - MAKSU: 1:3 MAKSUN_AIHE: bröllopLänkar SSHY - DigiarkistoAnne-Rita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Ja da, jeg mener:7.12.1827 bd:s:uk: Johan Mattss: Rajala Anna Greta And:dr: Luusua som er Carl Abrams foreldre30.11.1799 Sodankylä U:k: Matts Matts:s Rajala Pig: Anna Pehrs.dr Puljujervi som er Carl Abrams besteforeldre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Flott, takk skal du ha. det ble litt vanskelig med de lenkene. Prøver å finne foreldrene til Anna Greta, ser på fødte i 1800 og 1801, har ikke funnet noe, må bare gå framover. Det er jo ikke sikkert at 1800 som det står er rett.Anne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

I Rippikirja 1798-1805 finner du i Kittilä by Anders Luusua f. 1766 og kone Christine f. 1776 med døtrene Anna Margaretha f. 6.10.1800 (Greta og Margareta brukes om hverandre) og Brita Catharina f. 1801 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Et tips før du letter i de skanna kirkebøkene: Velg først hele Lappland på Hiski og søk på det fornavnet du leter etter - f.eks. Greta eller Kaisa, Pehr eller Matts. Da vil du få opp alle mulige varianter av skrivemåter på det navnet du leter etter. Disse variantene er nyttig å ha i bakhodet når du så starter å lete i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.