Gå til innhold
Arkivverket

[#63556] Peder Mortensen, f 1804 i Elverum. Levde i Idd och Eidsberg


Gjest Ingvar Röjder
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingvar Röjder

Jag söker upplysningar om Peder Mortensen, född 1804 i Elverum. Han konfirmerades i Elverum 1821. Därefter finner jag inga spår förrän 1831 när han gifter sig i Idd med Kirstine Olsdatter Haarbye. Peder är då afskediget soldat.Peder och Kirstine får barnen Johan Moseus (1831), Martine Peromina (1833-1834), Laurine Christine (1833) och Martine (1837-1837). Alla födda i Idd (Tistedalen). Kirstine dör i barnsäng 1837. Peder omnämns från 1834 som smed.Peder gifter sig på nytt 1849 i Eidsberg med Anne Maria Christiansdatter. De får dottern Martine 1850.Vid folketellingen 1865 bor Peder, Anna och Martine på Kollerud i Eidsberg. Peder uppges felaktigt vara född i Tromsø. Hans föräldrar och syskon flyttade 1824 från Elverum till Balsfjord, men jag har inte hittat någon notering om att även Peder skulle ha följt med.Så till mina frågor:Vad gjorde Peder mellan 1821 och 1831? Att han omnämns som afskediget soldat 1831 är ju en ledtråd, men var och när var han soldat?Vad hände med Peder efter 1865? När dog han? Och när dog Anne Maria?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei!Peder og Anne Maria bodde i 1865 på plassen Kollerud under Kviller nordre (i FT skrevet Qveller) i Herland. Fra Familysearch kan man se at de også fikk 2 døtre i 1853 og 1856, men som ikke levde opp, døpt Johanne Maria og Johanne.Kirkeboken for Herland i Eidsberg er overkommelig å 'bla seg gjennom'. Anne Maria dør 16. mai 1879 av 'Vatersot' (nr. 5 av døde kvinner): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5460&idx_id=5460&uid=ny&idx_side=-146>Lenke(Anne Maria er født på plass u. Bøltorp i Trømborg, en av mine 'slektsgårder'.)Peder dør 9. aug. 1884 (også av Vatersot) og begraves 15./17. aug. ved Herland kirke, men bor som 'Fattiglem' på Nygaard i Trøgstad (nr. 6):Østfold fylke, Hærland i Eidsberg, Ministerialbok nr. II 1 (1879-1900), Døde og begravede 1883-1885, side 156. Permanent sidelenke: LenkePeder før 1831: Han er ant. soldat på Fredriksten festning til våren 1831. Utflyttet fra Fredrikshald til Idd-siden av Tistedalen 6. mai, 1831 (nr. 39):Kildeinformasjon: Østfold fylke, Halden, Ministerialbok nr. I 3 (1815-1834), Utflyttede 1831, side 614-615. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Ingvar innlegg 1). Det var meget interessant det du har å fortelle om Peder Mortensen Nyberg. Det er så at hans foreldre Morten Pedersen Nyberg og Martha Isaksdatter fikk i 1824 attest fra Sognepresten i Elverum for å flytte 'til Nordland'. Samme året kom de til Balsfjord i Troms. I 1825 fikk Morten rydningsseddel og tok til å rydde en plass som han kalte Øvergård. De hadde seks barn med seg, men fire døde så vidt i voksen alder. Den eldste sønnen Peder kan ikke ha vært med nordover. I forbindelse med skiftet etter faren i 1847 foreligger det et brev fra Peder. Det går da frem at Peder var smed og oppholdt seg på gården Huseby i Eidsberg Prestegjeld (Østfold). Morten Pedersen ble også kalt Stormøllen. Morten drev det godt. Yngste sønnen Isak f: 1823 overtok hjemplassen Øvergård. Sønnen Tøllev f: 1816 ble utskrevet til tjeneste på Vardøhus Festning. Han kom ikke tilbake. Han ble gift, og var vel den første som ryddet i selve Pasvikdalen. Plassen heter den dag i dag Tøllevheimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Ingvar innlegg 1). Det var meget interessant det du har å fortelle om Peder Mortensen Nyberg. Det er så at hans foreldre Morten Pedersen Nyberg og Martha Isaksdatter fikk i 1824 attest fra Sognepresten i Elverum for å flytte 'til Nordland'. Samme året kom de til Balsfjord i Troms. I 1825 fikk Morten rydningsseddel og tok til å rydde en plass som han kalte Øvergård. De hadde seks barn med seg, men fire døde så vidt i voksen alder. Den eldste sønnen Peder kan ikke ha vært med nordover. I forbindelse med skiftet etter faren i 1847 foreligger det et brev fra Peder. Det går da frem at Peder var smed og oppholdt seg på gården Huseby i Eidsberg Prestegjeld (Østfold). Morten Pedersen ble også kalt Stormøllen. Morten drev det godt. Yngste sønnen Isak f: 1823 overtok hjemplassen Øvergård. Sønnen Tøllev f: 1816 ble utskrevet til tjeneste på Vardøhus Festning. Han kom ikke tilbake. Han ble gift, og var vel den første som ryddet i selve Pasvikdalen. Plassen heter den dag i dag Tøllevheimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvar Röjder

Hej Egil, Ronny och Alvin!Hjärtligt tack med all hjälp om detta!Fantastiskt att få se en bild av Isak Mortensen också.Peders bror Töllef var för övrigt min morfars morfar.Hälsningar Ingvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Thormod Hoel

Hei! Jeg leser med stor interesse om Tøllev Mortensen. Han var den første nordmann som bosatte seg i Pasvikdalen omkring 1830. Hans eiendom, som riktignok på folkemunnet kalles Tøllevheimen, heter egentlig Brentjordshaugen. Vi driver med bl.a. elvebåtsafari på Pasvikelva, og stopper alltid opp utenfor Brentjordshaugen, hvor vi forteller litt om dalens aller første fastboende nordmann, og noen historier omkring ham. Jeg legger ved et bilde av bygningene på eiendommen som jeg fotograferte sommeren 1963. Dersom du noen gang besøker Pasvikdalen, så ta gjerne kontakt med meg. Tøllev Mortensen har mange etterkommere i Pasvikdalen og områdene omkring her. Jeg har hatt besøk av flere av hans etterkommere fra forskjellige kanter av landet, og vist dem Brentjordshaugen (Tøllevheimen). Med vennlig hilsenThormod Hoel Nordmo Gård.

bilete6049.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Takk for hilsen fra Pasvikdalen, så langt bort man kan komme fra 'sentrale' deler av Norge. Jeg har besøkt Pasvikdalen flere ganger, så sent som sist sommer. Et fantastisk område. Jeg var klar over navnene Brentjordshaugen/Tøllevheimen. Men det er faktisk Tøllevheimen som står avmerket på kartet. I sin tid fikk jeg tilbud av Taraldsen på Elvenes, som jo eide Tøllevheimen, om båttur på elva og besøk på Tøllevheimen. Men dessverre fikk jeg ikke tid. Neste gang besøker jeg deg. En merkelig skjebne til disse tre brødrene. Født på Elverum. Eldste mann militær og smed i indre Østfold. Neste mann ble den første rydder i Pasvikdalen. Og den yngste forsatte farens verk som rydder i indre Balsfjord. Visste du forresten at da Morten Pedersen Nyberg forlot Elverum med sin familie i 1824 drog de (sannsynligvis) opp til Trondhjem og derfra med ei nordlandsjekt nordover. Men de gikk ikke i land i Tromsø, men fortsatt helt opp til Varanger for å se seg om etter en ny boplass. Men de fant ikke en slik og returnerte sørover og gikk i land i Tromsø. Og fra Tromsø kom så familien til indre Balsfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvar Röjder

Hei Thormod! Tack för bilden på Brentjordhaugen! Men dessa byggningar är väl de som Oskar Taraldsen byggde på 1930-talet? Vad jag har förstått låg gården öde efter att Töllef lämnade den till Oskar började bruka den igen. Det är ett av mina mål att besöka Brentjordhaugen, men jag vet inte när det kan ske. Jag kontaktar dig när det är dags. Hälsningar Ingvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.