Gå til innhold
Arkivverket

[#63581] Statspoliti


Gjest Thorbjørn Granlund
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Er det noen som vet noe om en politiløytnant som het Kvalheim, og som bl.a. deltok under Julussakonflikten i 1927. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Fra det ene til det andre så har jeg hørt dette navnet Kvalheim, jeg mener å ha lest ett eller annet sted at det var en Kvalheim som fòr i dalene og snuste etter hjemmebrent-apparater, (og syndere). Husker ikke om det kanskje er i ei eller anna Aukrust-bok, at det gikk ut advarsel i bygda om at 'No kjem`n Kvalheim':-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Joda, du har helt rett Reidar. Det er denne såkalte snushanen jeg søker etter. Prøvde meg på Google.no men uten hell. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei igjen. Det var først og fremst fornavn på Kvalheim, jeg var ute etter, men også hvor han var fra og evt, født. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Tror kanskje det er den rette jeg har fått tak i. Det er ihvertfall en eneste jeg kan se som heter Kvalheim i 1900. Olav Christensen Kvalheim, f. i Balestrand, 12.08. 1888. Hans far var Furer. Er det noen som har noen kjennskap til ham senere ? Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Dette ser helt riktig ut Reidar. Men jeg har vel kanskje tatt feil med hensyn til statspoliti, for den tittelen ble vel først opprettet i 1941 ? Men i allefall måtte han være statsansatt. Om han var gift vet jeg ikke, men Statsarkivet på Hamar, fant registrert : statspolitibetjent Olav Kvalheim, i Elverum, 1935-1946, og en Pauline Kvalheim i 1945-1946. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Statspolitiet ble opprettet i 1933. På den tiden var politi en kommunal oppgave, men de store arbeidskonfliktene hadde vært mer enn kommunalt politi kunne hamle opp i, og man hadde i flere tilfelle måttet sette inn militæret mot streikende arbeidere. Det var bakgrunnen for at det ble opprettet et statspoliti direkte under staten ved Justisdepartmentet (Strotingsvedtak i 1933, men det var operartivt litt før), det var væpnet og temmelig militært utstyrt, og var først og fremst til bekjempelse av opprør. Ledende var Jonas Lie, sønnesønn av dikteren og noen år senere Quislings politiminister og fører for Germanske SS-Norge. I 1936 ble politiet overført fra kommunene til staten, og Statspolitiet ble omgjort til Utrykningspolitiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til 9, gikk dette politiet bevæpnet til vanlig eller væpnet de seg bare ved konflikter? Jonas Lie tror jeg Vi Menn hadde en artikkel om ( husker ikke når) og mener å huske at han var hard på flaska etterhvert, og gikk konstant 'på`n'? Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Vet ikke om de var bevæpnet til daglig, men på bilder av dem ser de mer ut som soldater enn som politimenn. Jonas Lie var jo en av de aller verste i Quisling-styret, blant annet var det han som organiserte tvangsevakueringen fra Finnmark og Nord-Troms. Han hadde sikkert blitt dødsdømt hadde han blitt tatt i live i mai 1945. Han døde umiddelbart før arrestasjonen 11. mai, visstnok sannsynligvis ikke ved selvmord, men enten ved plutselig hjertesvikt forårsaket av stress eller av overdose alkohol og piller i kombinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Husker bildet av ham i Vi Menn der han lå og gapte med nasen i været. Så det var han som organiserte evakueringen av Finnmark også? Vet at det var mange flyktninger fra Finnmark også på mine trakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Reidar Oddløkken

Et bilde av statspoliti-folk ved Julussa-konflikten, bildet er fra boka 'Bjelker i Bygde-Norge' av Paul Tage Halberg, og bildet finnes forøvrig på Norsk Skogmuseum. Det står ingenting om hvem disse er men Olav Kvalheim kan vel være èn av dem? En del er ellers å finne i Nasjonal-biblioteket i Mo i Rana, men det kjenner du sikkert til.

bilete6780.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Takk for tipset. Tror det er bildet jeg så på et avisutklipp for mange, mange år siden, og som Kvalheim var med på, men er ikke sikker på hvem av dem det er.Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.