Gå til innhold
Arkivverket

[#63587] Hvor kommer Kjersten Andersedatter f. 1834 i Hemnes sokn fra


Gjest Arne Kjell Øverland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Kjell Øverland

Kjersten Andersdatter f. 1834 og gift med Hans Olaus Olsen Buvik.i 1865 folketellingen [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=1836&kenr=011&bnr=0001&lnr=00>Lenke er hun oppgitt født i Hemnes soknUnder konfirmerte 1850 finner jeg denne personene nr. 58 LenkeDer står det at foreldrene er A.G.Iversen og Mikaline Olsdatter. Kjersten/Kirsten Marie er oppgitt født på Blyset. Blyset ligger i Nesna sokn i følge Rygh.At dette er riktig far bekreftes far giftemålet der det står A. Iversen (se nederst på siden i kirebok)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei.Mora Mikkelina Olsdatter var fra Hestnesosen i Hemnes f. 24.10.1794 og var datter av Ole Mikkelsen(f.1755-d.1821) gift 1779 med Anna Monsdatter(f.1755)MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Faren er altså Andreas Gabrielsen Iversen Blyset som var gift med Mechaline Olsdatter HestnesosenDet har ikke lykkes meg å finne deres giftemål, Mechaline er født 1794 og hennes aner er funnetAndreas sine aner er verre, men jeg finner i folketellingen 1801 enAnders som sønn til den Ivar Jacobssen 50 år, på Stien (Sjonstigen i Rana ?) som er gift med Kirsten Andersdatter 48 år, og som har barna Nils 22 år, Anders 10 år, Johan 7 år, Dorithe 17 år. På samme sted mor mora til Ivar Dorithe Ingebrigtsdatter 80 år som er enkeSe LenkeAt Anders har en datter som heter Kirsten (Marie) passer jo bra inn herMen er det noen som har anene til Anders eller som finner giftemålet til Anders/Andreas og Meckolina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Dette kan vel være Andreas Gabriel Iversen med far Ivar Augustiniusen i ft. 1801 for Ranen, Hæmnes sokn, på gården Brattland: LenkeMvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Og da kan vel dette være dåpen til Andreas Gabriel, i Hemnes 1798 (på høyre side): Kildeinformasjon: Nordland fylke, Hemnes i Hemnes, Ministerialbok nr. 825A05 /1 (1789-1806), Kronologisk liste 1798, side 156-157. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16558&idx_id=16558&uid=ny&idx_side=-79>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Trolovelse Iver Augustiniusen Bratland med Kiersten Andersdatter i 1790: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Hemnes i Hemnes, Ministerialbok nr. 825A05 /1 (1789-1806), Kronologisk liste 1790, side 28-29. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16558&idx_id=16558&uid=ny&idx_side=-15>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Iver Augustiniusens foreldre er Augustinius Olsøn, f. omlag 1700, og Anne Iversdatter, f. 1724 i Korgen. Opplysingene fant jeg på Frode Holthes hjemmeside, i hans slektsdatabase for Helgeland: [url="http://www.slekt.net/tng/getperson.php?personID=I5265&tree=1>LenkeHvis lenken ikke virker, søk på Frode Holthe eller prøv denne linken:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Jeg vet ikke om noen er på villspor, men hva jeg kan se, så var den Kjerstin Andersdr. som var g.m. Iver Augustinussøn Bratland br. 2, fra Urland (!) i Hemnes og f. 1758. - Hennes foreldre var Anders Anderssøn, f. 1724, fra Langvatnet i Rana og Marith Hansdr., f. 1729, fra Øyjorda i Rana. -- Iver A., var fra Br. 1. på Bratland. - Han hadde altså sønnen Anders Gabriel, f. 1798. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Innlegg 11 er vel en feilkobling. Det viser til vielsen mellom Augustinus Larsen og Kierstina Olsdatter. Vielsen til Iver Augustinusen og Kiersten Andersdatter fremgår av innlegg 8.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Beklager, her har jeg sett aldeles feil, godt oppservert til de som så dette, i min iver etter å finne vielsen gikk det surr i noen navn, da er det bare og lete videre for de må jo bli gift etter trolovelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

De ble sikkert gift, men det er ikke sikkert at vielsen er innført i kirkeboka. Når kjenner jeg ikke denne kirkeboka særlig godt, men det ser ut som det i hovedsak trolovelser som er innført, mens vielsene er utelatt. Det er i hvert fall langt flere trolovelser enn vielser fra side 28 og utover. Dette er et fenomen jeg kjenner igjen fra andre kirkebøker. Trolovelsene var kanskje viktigere å dokumentere enn selve vielsen?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.