Gå til innhold
Arkivverket

[#63591] Guro og Svend Svendson Holten (Holtan)


Gjest Yvonne Karoline Otnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Yvonne Karoline Otnes

Jeg leter etter disse 2 persone hvor dem kommer i fra? Jeg veit at Guro hadde etternavner Andersdatter, får ho gifta seg med Svend. Det i veit om dem at det er dreier seg om ca 1740 og ut over. Og så veit i at dem var fadder på ungen til engel anderson, når han døpte datra Sigrid på tingvoll i 1777.Håper at det er noen der ute som kan hjelpe meg med detter her.vennlig hilsen yvonne karoline otnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

I 1774 finner du dåpen til deres sønn Anders Svendsen, høyre side Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16119&idx_id=16119&uid=ny&idx_side=-346>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDette bekrefter at Guro var ei Andersdatter. Det er vel Svend som er gardbruker på Harholtan i Ft 1801 med ny kone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du fikk hjelp her så fort.Lurer på om dette er rette Svend Svendsen og Guro Andersdatters vielse her?LenkeVet ikke om det kan står fler opplysninger i kirkeboka for Meldal?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk på Fam. s. fant jeg følgende barn av Svend Andersen og Guro Andersdatter:Arne Svendsen 19 aug. Meldal, Møre og Romsdal: LenkeResten av barneflokken så ut til å være født på Tingvold , Møre og Romsdal:Anders Svendsen 21 aug 1774Jon Svendsen 3 mars 1776Guru Svendsdatter 25 mai 1777Arent Svendsen 5 sep 1779ny Arnt 13 aug 1780 , antagelig kalt opp etter den forrige som muligens døde tidlig?Nils Svendsen 21 okt 1786Disse kan det være mulig å finne i kirkebøker, men ikke lett å lese om det kun er kronologiske lister?Med forbehold om rett avskrift fra min side.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg det første barnet døpt Arne i Meldals kirkeboka, Se nederste dåp i 3. rubrikken. Lenke Barnet er ført som uægte, for det var født før foreldrene giftet seg.Utlagt barnefader Svend og mor Guri Andersdatter. Bratset, synes jeg det står?Flere av faddere er nevnt som Andersen , Bratset, så da er det kan hende mulig å finne mors opphav:Om du klikker på forstørrelsesikonet nederst til høyre, så er de mulig å tyde med 150 % forstørrelse, håper jeg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Hei!Nå ser det ut til at det er tid for å se på tidligere debatter. Flere svar finner du i Tema 62761 LenkeJeg er ellers imponert over hvor raskt du jobber, Gunn!!Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

-Her er vel enkemann Svend Svendsen Holtens ekteskap med piken Marit Olsdatter Eidsøren nr 3, venstre side Lenke Året er 1789, da er vel Guro død et år eller to før.Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

-Her er vel enkemann Svend Svendsen Holtens ekteskap med piken Marit Olsdatter Eidsøren nr 3, venstre side Lenke Året er 1789, da er vel Guro død et år eller to før.Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Haug

HEI jeg ser at dere skriver Engel Arnesen. For når han døper sine barn. Så skriver han Andersson, for i bygde boka for Tingvoll og Nesset så står det Engel Andersson Rønning. Så jeg lurer på hva han heter. Heter han Arnesson eller Andersson mhv Anne Haug Rausandhaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Den Engel Arntsen Brattset som nevnes er født i 1746, g.m. Ingeborg Ingebrigtsdatter Eggan. De var gardbrukere på Ner-Brattset i Rennebu og er en annen enn den Engel Andersen vi snakker om her. Engel Andersen er bror til Guro Andersdatter (se tema 62761, innlegg 12).Yvonne spør også om hvor Svend Svendsen kommer fra.Innlegg 27 i samme tema bekrefter at han kommer fra Innset.Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.