Gå til innhold
Arkivverket

[#63595] Alfabetisk opplisting


Gjest Helge Bjerkevoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Bjerkevoll

Noe som forundrer meg og irriterer meg er at arkivverket ikke bruker alfabetisk opplisting. Spesielt når det gjelder fylker.Skulle det være noen logikk i dette så burde en vel starte med Svalbard og gå nedover slik det er vanlig i vårt skriftspråk.For en amerikaner som leter i digitalarkivet må dette være problematisk. Alle er jo ikke så godt geografisk orientert. Værmennene på NRK drev jo også med dette i gamle dager, men de har jo tatt til fornuft. Mormonerne har jo også klart dette, så hvorfor ikke norske arkivarer?Skyldes det kanskje at makta ligger i Oslo og alt skal ha sitt utspring fra Østlandet:-)Mvh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

En kunne starte med Svalbard for deretter å ta Finnmark og ned til Sør-Trøndelag, for så å ta Oppland og Hedmark, deretter Akerhus og Oslo. Deretter Østfold, Buskerud, Telemark og Vestfold. Så kysten rundt for til slutt å ende opp i Nordmøre. Men jeg synest du burde holde deg til noe slikt, eller til alfabetet, da Svalbard, som vel ikke er noe fylke, ville ende langt bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Du tar feil hvis du mener det kun er Arkivverket som bruker slik inndeling. Den er riktignok historisk begrunnet, men også Biltilsynet bruker den - biler registrert i Østfold har jo skilt med A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det var Statistisk sentralbyrå som i 1946, i forbindelse med folketellinga samme år, tilordnet et firesifret nummer til hver kommune. De to første sifferne angir fylke, og de to neste sifferne angir kommune.Makta ligger i Halden, som har kommunenummer 0101!De som interesserte i bakgrunnen, samt historikk knyttet til kommuneinndeling, kan laste ned en rapport (pdf) fra Statistisk sentralbyrå: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Tror nok det, men i hvilken form er ikke godt å si. I tilfelle ikke, så er det godt at pensjonsalderen (AFP) nærmer seg fordi jeg jobber der. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.