Gå til innhold
Arkivverket

[#63610] Nord-Trøndelag, Sparbu/Mære kirkebok 1827 - tyding og forklaring ?


Gjest Inger Bjørnaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Bjørnaas

Døpte 1827, post 6, 7 og 8. Her står det noe bak 'Fød paa' som jeg ikke forstår helt. Det er noe om lægdet. Er det noen som kan hjelpe meg med dette ?LenkeBeste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Beklager at jeg hadde feil lenke. Hvis dere imidlertid ser på po. 44 i denne lenken (innlegg 1) står det noe om 'fød paa .......'. tenkte dette var det uforkortede ordet for 'qt.'Else, det er riktig side du har funnet. Hva betyr imidlertid musketerlegden ? Det som står i pos. 5 'fød paa Qt. Tanum' er det da en forkortelse for 'musketerlegdet' Tanum ?Tusen takk, begge to.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Uten at jeg skal si det sikkert, tror jeg at betegnelsen 'Qt.' betyr 'Qvarter'.Musketerlegden skulle vel stille en soldat (musketer) i forb. med militærtjeneste, tror jeg.Ellers bør nok noen som har god peiling på militærvesen osv., komme med en forklaring her :-))Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Et legd i denne sammenhengen betyr at det var flere gårder som skulle stille så og så mange soldater. Jeg har registrert soldater for Inderøy - nabo til Sparbu - hvor gårdene var inndelt etter størrelse - noen enkeltgårder sto for halvparten av soldatene (1/2 legd), andre for 1/6.Musketer var soldater med muskett - datidas infanterisoldater, med langløpet gevær uten mulighet til å skyte mer enn ett skudd i gangen. Musketten måtte lades via munningen mellom hvert skudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.