Gå til innhold
Arkivverket

[#63614] Verdal, Niels Erichssen Qvelstad, 78 i 1801


Gjest Jan Sjåvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Sjåvik

En amerikansk venn av meg har aner fra Verdal i Nord-Trøndelag, og nedstammer bl.a. fra gaardbruger og klokker Niels Erichssen på Qvelstad i Woche (Vuku) sogn. Niels var etter folketellingen 78 år i 1801, og var gift med Sirie Larsdatter, 58 år. Er det noen som kjenner deres aner?Jeg har selv ingen ekspertise når det gjelder Verdalen, men forstår det slik at det finnes in bygdebok. Ellers er jeg noenlunde fortrolig med databasene og de skanna kirkebøkene i Digitalarkivet.Beste hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Sirie Larsdatter og Niels Erichssen på Qvelstad er mine forfedre. Niels Erichssen var f. i Jämtland i 1723 og han døde på Qvelstad 13.09.1801. Sirie Larsdatter var f. 1743 på Qvelstad og døde der i 1815. Etter de opplysningene jeg har fått, var Niels antakelig født utenfor ekteskap, ettersom han ikke har oppkalt noen av sine sønner etter sin far. Sirie var datter av Lars Nielsen Qvelstad, f. 1708 på Kvello i Verdal, og h. Anne Olsdatter. Sirie og Niels hadde 13 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Som nevnt i innlegg 1, var Niels Erichssen klokker og skoleholder i Vuku. Etter at svigerfaren oppga halve gården, fikk Niels bygselbrev på Qvelstad av sogneprest Peder Krog 10. aug. 1771. Og da svigerfaren døde, oppga enken også den andre halvparten til fordel for Niels, som ved bygselbrev av 7. juli 1777 kom i besittelse av hele gården. I 1792 ble det avholdt en besiktigelse i anledning av at gården hadde blitt bestemt til sjefsgård for Snaasenske skiløperkompagni. Det er vel det jeg har av opplysninger om ham. Siri Larsdatter fikk oppnevnt et kår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Jan, jeg har flere opplysninger om aner bakover, hvis du vil ha det, og også om slekta til Sirie og Niels`s barn, men nå tror jeg at det får vente til i morgen.Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Jeg legger inn resten av mine opplysninger om Sirie Larsdatter Qvelstads forfedre, i tilfelle du skulle se det.Siries far, Lars Nielsen Qvelstad var f. 1708, d. ca 1777. Han var bruker av Auskin, Vuku fra ca 1740, da han overtok etter dragon Anders Olsen Auskin. Lars fikk bygselseddel av sogneprest Peder Krog på denne halvparten av Qvelstad 27. mai 1750 og festeseddel på den andre halvparten 5. juni 1754. Hans hustru, Anne Olsdatter, har jeg ingen opplysninger om. De hadde visstnok bare datteren Sirie.Foreldrene til Lars var Niels Larsen Auskin, d. 1739 og h. Sirie Baardsdatter, f. 1687 og d. 1753 på Auskin. (Sirie ble som enke, gift 2.g. i 1741 med Morten Davidsen Stuskin.) Niels var nevnt å være 75 1/2 år gl. da han døde i 1739, men hans fødselsår er ikke kjent. Han bygslet Kvello etter sin far i 1694. En går ut fra at han er den samme Niels som fra ca 1720 bor på Auskin i Vuku. Niels og Sirie Baardsdatter hadde 6 barn.Far til Niels Larsen var Lars Andersen Kvello, f. ca 1635. Han var i 1666 nevnt å være 31 år og hadde en sønn, Anders, 2 år. Hans hustrus navn er ukjent. De hadde disse to sønnene, Anders og Niels. Lars Andersen var bruker av Kvello.Det er det jeg har om anene til din amerikanske venn. Det hadde vært moro å vite hvem han er, ettersom vi begge stammer fra Sirie Larsdatter og Niels Erichssen Qvelstad. Magnhild, datter av Sirie og Niels, var min tipptippoldemor.Med hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Mange takk til alle som har bidratt med opplysninger. Min venn Mike er veldig glad for all hjelpen.Mike er født i Canada, men har bodd det meste av sitt liv i Seattle-området i delstaten Washington. Han er nå i slutten av sekstiårene og er pensjonist. Hans norske aner emigrerte til midtvesten sist i 1850-årene. Mike kan ikke et ord norsk.Jeg har ikke hans slektslinje her hjemme, men meningen er at han skal få laget en Legacy-database slik at han lettere kan dele sine opplysninger med andre. Jeg kan imidlertid nevne at han bl.a. nedstammer fra Anders Johansen Klugen (f. 1799, d. 21. des 1870) og Beret Baardsdatter Tangen (f. 1802, d. 14. mars 1892), som ble gift i Verdal 14. april 1824. Ved hjelp av de opplysningene jeg selv fant samt det som Aslaug og andre har gitt oss, har vi nå klarlagt ca. en fjerdedel av hans norske slekt i noen generasjoner bakover. Meningen er at vi skal prøve å få orden på de andre linjene etterhvert. Vi kommer sikkert tilbake med flere anmodninger om hjelp!Beste hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei!Jeg vet ikke om dere har oversikt over Anders Johanson Klukens aner? Han ble gift, som Jan skriver, med Beret Baardsdatter Tangen f. 03.02.1802, av foreldre Baard Larsen Schiefloe og Siri Nielsdatter Qvelstad.Anders' foreldre var Johan Bengtsson og Marit Andersdatter, de ble gift i 1798: Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Verdal (Stiklestad), Ministerialbok nr. 723A03 (1781-1804), Ekteviede 1798, side 168 (se på høyre side): Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2481&idx_id=2481&uid=ny&idx_side=-168>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Mange takk, Randi, det er veldig snilt av deg.Som tidligere nevnt er vi bare såvidt begynt med å lete etter Mike sine norske aner. Ettersom jeg på ingen måte er noen professjonell genealog--min egen erfaring er stort sett begrenset til et par kommuner på Helgeland--er jeg svært takknemlig for hjelp.Beste hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Johan Bengtsons far var Bengt Åkesson, f. 01.02.1743 i Kolåsen, Kall, død 24.12.1781 i Vera, Verdalen og ble gravlagt i Kall: Ur Kalls död- och begravningsbok: '24 december 1781 afsomnade i Hastig Feber Bengt Åkesson i Wern, begrofs 1 Januari 1782. Lefvat i 39 åhr'.Bengt Åkesson ble gift 09.10.1768 med Kerstin Johansdotter Ridderberg, f. 07.07.1754 i Skilä, Skinnskatteberg, død 1781. Ved vielse i kirkeboka står det 'Cherstin Johansdotter från Husån eller Semlan.' Kilde. Kall kirkebok,C:2 vielse s.263 år 1768.Om Kerstins foreldre har jeg følgende: Johan Persson Ridderberg f. 05.04.1703 i Riddarhyttan, Skinnskatteberg og død 31.12.1749 i Semlan, Mörsil, Jemtland og Brita Hansdotter, f. 12.08.1702 i Skilä, Skinnskattteberg, død 11.04.1768 i Huså, Kall, Jemtland. Disse opplysningene er andrehåndsopplysninger, hentet fra Adler-Ridderbergs släktkrönika.Det finnes en slektsbok om familiene Holmli/Kluken. I den kan man lese følgende: En gang i 1770-åra kom en liten familie vandrende over fjellet fra Sverige. Familien, som kom fra Kolåsen i Sverige, bestod av man og kone. Mannen, Bengt Åkesson, bar på en skinnsekk, oppe i sekken hadde han et lite guttebarn. Denne gutten var Johan Bentsen, som senere kom til Kluken och vart gift med Marit Amundsdatter Kluken. Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Jeg hadde også oppl. om hvem som var foreldrene til Anders Johansen Kluken, men jeg visste ikke at de , - og Anders, kom fra Jemtland. Så takk til deg, Randi, for dine opplysninger videre om denne slekta. Verdal bygdebok sier om Anders at han var bonde og forpakter på Kluken vestre. I 1867 ble gården forpaktet til Johannes Olsen Holmlivald. Bygdeboka sier ellers at Anders var bjørnejeger, og at det fortelles at han var i veg og skaut en bjørn på åtet, mens kona kokte kveldsgrauten! Tøffe karer i den tida!Med hilsen Aslaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Du må unnskylde, Randi, at dette gikk litt fort, - jeg ser at det ikke var Anders, men hans far Johan som kom til Verdal fra Jemtland som liten gutt!Med hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Helt i orden Aslaug!Johan Bengtsson ble konfirmert i Verdalen i 1790, se nr. 12 under konfirmerte 1790: Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Verdal (Stiklestad), Ministerialbok nr. 723A03 (1781-1804), Konfirmerte 1788-1791, side 133. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2481&idx_id=2481&uid=ny&idx_side=-137>Lenke Permanent bildelenke: LenkeSå har jeg notert dette: Bent Ågessen nämns i Vera i 1770-talen till 1781 då han hade en son i dopet, har sedan troligen flyttat, han finns inte i folkräkningen 1801 och inte heller kan han ses död i Vera.Sønnen Åke/Aage døpt i 1781: Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Verdal (Stiklestad), Ministerialbok nr. 723A03 (1781-1804), Fødte og døpte 1781, side 4. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Bengt Åkesson f. 1743 og han kone Kerstin Ridderberg hadde 3 barn til, i tillegg til Johan og Åke. Det var Ingeborg, f. 19.07.1780, Ole Bengtsson, f. 1776, Peder Bengtsson, f. 1779. Jeg har hittil ikke funnet disse i ft. 1801 for Verdalen. De kan ha flyttet til slektninger i Sundet eller Kolåsen etter at foreldrene døde i 1781. Jeg skal se etter i kirkekebøkene og husforhørsbøkene for Kall med tid og stunder. Foreldrene til Bengt Åkesson f. 1743 er Åke Grelsson, f. 23.12.1703, i Kolåsen, Kall, død samme sted 28.04.1791, gift 26.10.1728 med Ingeborg Olofsdotter, f. 1704 ca i Sundet, Kall og død i Kolåsen 01.11.1782. De hadde 6 barn, og Bengt Åkesson var den yngste. Den nest yngste, Per Åkesson, f. 28.10.1739, hører til min anerekke.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.