Gå til innhold
Arkivverket

[#63615] gamle mødre


Gjest erling t. endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen

Hei.Ser at diverse 'artige' temaer er oppe i dette forumet.Jeg har ofte filosofert over dette faktum: Jeg er f. i 1963, min mor i 1923, min mormor i 1876 og min mormors mor i 1827. De var altså henh.v. 40, 47 og 49 år når de ble mødre.Min mor fortalte ofte om barndomsminner hennes mor hadde fortalt fra egen barndom og om livet til hennes foreldre igjen, altså mine oldeforeldre; fortellinger overlevert fra midten av 1800-tallet til vår tid gjennom bare få slektsledd. Blant annet ble det overlevert gamle religiøse salmemelodier også, som forøvrig er tatt vare på på folkemusikkarkivet i Sand i Ryfylke.Ut fra dette har jeg fundert: Hva er de eldste mødre man har støtt på i norske kirkebøker? Noen som kjenner seg igjen her, med ordentlig 'gamle' mødre/ bestemødre/ oldemødre osv?Mulig dette temaet har vært oppe før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Den eldste mora jeg har støtt på er min oldemors svigerinne, Maren Rismyhr på Terninga i Elverum (f. Austad i Hof). Hun var nær 53 år da hennes yngste sønn Magnar Rismyhr ble født i 1917.Magnars dåp i Elverum, nr. 17: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5001&idx_id=5001&uid=ny&idx_side=-76>Lenke. Marens vielse: Lenke. Marens dåp i Hof, nr. 82:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.