Gå til innhold
Arkivverket

[#63619] Ane Sophie Pareli-Rødøy i Nordland?-gift i Finnmark 1840


Gjest Kjell Kvalvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Kvalvik

Søker opplysninger på Ane/Anne Sophie Pareli, muligens født på Rødøy i Nordland. Finner ei Ane Sophie på Rødøy, men foreldrene stemmer ikke med senere beskrivelse,venstre side-øvre del, [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16594&idx_id=16594&uid=ny&idx_side=-83>Lenke. Hun konfirmeres i Hammerfest kirke 16.10.1831-høyre side nr.2 , Lenke, og da er foreldrene oppført som Jacob Pareli og Anne Elisabeth Pareli.Konfirmanten er her oppført som Anne Sophie Kjølseth Pareli, Rødøy prestegjeld. Ved ekteskapinngåelsen med Andreas Alexander Holmgren 12.07.1840-par nr.10-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Er det Kanskje Anna Elisabeth Jonsdatter Parelius, f. ca 1766, datter av Jon Olsen Parelius og Anna Marie Tollefsdatter du leter etter?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Takk for innspillet Birger, men det er nok ikke din kandidat jeg søker opplysninger på. Den Ane Sophie Parelius jeg søker ble konfirmert i 1831, så hun er sannsynligvis født ca.1812-16. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Anne Sofie Holmgreen døde 17. januar 1870, jfr. scannet kirkebok for Hammerfest landsogn 1869-1884, fol. 134, person nr. 5. Oppholdssted ved dødsfallet er oppgitt til Gargo. Hvor er det?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Hei Geir. Carsten har gitt disse opplysningene i innlegg 4. Gargo ligger i Kvalsund kommune, som tilhørte Hammerfest kirkesogn. Du skal ha takk for hjelpen.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ifølge boka 'Slekten Benkestok' av Wilhelmine Brandt(side 295)ble Jacob Christensen Parelius født ca 1758, og han døde i 1827. Han var handelsmann på Sandvigen, og bodde senere i Meløen. Gift 1 i 1787 med Berethe Marie Walnum, og de fikk ikke barn sammen. Han ble gift 2 i ca 1816 med Anna Elisabeth Kjølseth, som da var foreldre til Anna Sophie Kjølseth ifølge skiftet etter Jacob i Meløen i 1827(skiftene 1811-1845 av Svein Edvardsen).Hvis jeg har forstått oppsettet riktig i boka 'Slekten Benkestok' så må foreldrene til Jacob Christensen Parelius være Christen Hansen Konsvig og kona Sara Marie Parelius(ca 1727-1813). Sara ble først gift i 1750 med Jacob Olsen fra Hustad i Gildeskål(ca 1715-1756), og fikk barna Ole født 1753 og Nils født 1755 med han. Så ble hun i ca 1757 gift med Christen Hansen Konsvig(ca 1720-1796). Han eide 5 våg i Meløen, og han og kona med familie var bosatt der. De fikk barna Jacob født 1758, Bolette født 1761, Hans født 1765, Dorthea født 1768, Lars født 1769, Anna Elisabeth født 1771.Foreldrene til Sara Marie Parelius var Ole Jonsen født ca 1678, og Anna Elisabeth Nilsdatter Parelius.Foreldrene til Christen Hansen Konsvig(s 70 i samme bok) var Hans Hansen født ca 1690, og Anna Mickelsdatter Schrøder som døde i 1761. Hans var skipper og gårdbruker i Nedre Konsvig i Lurøy. Dette var et raskt kikk bakover her, og det er en del informasjon under hver enkelt person her som jeg ikke har tatt med. Boka 'Slekten Benkestok' av Wilhelmine Brandt kan sikkert fjernlånes gjennom bibliotek.Altså må oppsettet bli slik:1)Ane Sophia Jacobsdatter født 1816 Foreldre:2)Jacob Christen Pareli født ca 1758, og død i 18273)Anne Elisabeth Kjølseth Besteforeldre:4)Christen Hansen Konsvig5)Sara M. Parelius født ca 1727 Oldeforeldre:8)Hans Hansen født ca 1690, og bruker i Konsvik i Lurøy9)Anna Mickelsdatter Schrøder som døde i 176110)Ole Jonsen født ca 167811)Anna Elisabeth Nilsdatter Parelius20)Jon Olsen føddt ca 1609 og død ca 1680(far til anenr. 10. Gift 1 med Berethe Christensdatter(ca 1620-ca 1675)Gift 2 ca 1676 med Karen Ellingsdatter21)Karen Ellingsdatter født ca 1650 og død ca 1720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

I 'Skifter fra Meløy/Rødøy/LurøyTræna 1686-1780' av Svein Edvardsen finner jeg at det er skifte på Hans Hansen i Konsvik i 1749, og ektefelle var da Anne Mickelsdatter. Barna var Mickel, Peder, Anders, Hans 20 år, Christen 17 år(altså født ca 1732), Karen som var gift med Lars Pedersen Sleipnes og Elen. Lars Pedersen Sleipnes har jeg i mitt slektsprogram som født ca 1718 og død i 1791. Det var skifte på Anne Mickelsdatter i 1761, og de samme barna nevnes.Anne Mickelsdatter(altså anenr. 9 i mitt forrige innlegg) er nevnt som søster i skifte etter sin bror Lars Mickelsen i Konsvik i 1755. Det kommer her frem at Anne hadde følgende søsken og halvsøsken:-Lars som det var skifte på i 1755-Povel som var i tjeneste i Konsvik i 1755-Hans Mickelsen var halvbror av Lars som det var skifte på, og Hans hadde bodd i Alderen i Lurøy. Siden Anne er helsøster av Lars, må vel Hans Mickelsen også bli halvbror av henne.-Margrethe Mickelsdatter som var gift med Lars Povelsen Sør-Gierøen-Marithe Mickelsdatter som var gift med Niels Christophersen Hiart-Karen Mickelsdatter var død, og hadde vært gift med Peder Andersen, Waagen-Else Mickelsdatter som var død, og hadde vært gift med Anders Andersen Alsøen i Nesna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Det var svært omfattende opplysninger,Anne Lise,tusen takk for dette. Skal nå sette dette inn i det aktuelle slektstreet som nå er vokst betydelig takket være gode hjelpere.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Anne Elisabeth Kjølseth er nevnt i innlegg 10 her, gift med Jacob Pareli. Er det noen som har kjennskap til henne med hensyn til fødsels- og dødsår, og hvor hun kom fra?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.