Gå til innhold
Arkivverket

[#63620] Gunilde Larsdatter og Rasmus Libersen/Lubersen


Gjest Anne Bjørlo Fiskå
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Sande

Ved vielsen er vel patronymet hennes Rasmusdtr., og hos FS finner man da en Gunhild Rasmusdtr. Sørevik (i Fana) som er døpt 01.11.1763 med foreldrene Rasmus Nilsen og Marthel Sørensdtr. Hvis dette er rett person har kanskje bygdeboken noe om ektemaken Rasmus også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Takk for hjelp - Bygdeboka, s. 249(på gården Søvik) sier at Rasmus Nilsen Nordvik og Marthe hadde bl.a. datteren Gunilde. Så det er nok riktige foreldre på Gunilde. Bygdeboka sier ikke noe om hennes giftemål. Rune har du funnet noe mer? Trukket noen konklusjon? Det er sønnen Lars jeg har etterkommere(hjelper andre) mvhAnne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei.Nå er jeg på reise denne uker, og har derfor ikke tilgang til slektsprogrammet mitt med det jeg har av opplysninger om denne familien.Jeg tror nok vi kan slå fast at faren var Libert Honhorst ( litt ulike skrivemåter). Han var kjøpmann på Bryggen, og sikkert knyttet til Hanseatenes kontor der.LenkeRasmus var nok født utenom ekteskap, og skal jo ifølge diverse kilder være født i Bergen. Men jeg har ikke kunnet finne fødselen hans. Han var 40 år i 1800, vilket jo tilsier at han var født rundt 1760.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her får Rasmus og Marthe sønnen Hans 16.05.1818.[url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=dp12011816&gardpostnr=1646&personpostnr=4931&merk=4931#ovre>LenkeJeg ser samtidig at en ny Rasmus Libertsen dukker opp som barnefar. Jeg tror det må være sønnen til Rasmus og Gunhild, Rasmus født i Fana i 1797.Han får første en uekte datter Gunhild Johanne 04.01.1818 med Elen Johannessen.LenkeSå har de nok giftet seg for 08.08.1820 fikk de sønnen Johannes Andersen (Anders?).LenkeDe fikk sønnen Rasmus Libertsen 05.03.1823.Lenkeog datteren Alida 18.08.1825.Da var nok Rasmus jr. død skal vi tro det som står her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.