Gå til innhold
Arkivverket

[#63627] Susanna Dorthea Hansdatter Cramer


Gjest Rita Grøtte
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Grøtte

Søker etter hennes ætt, hvor kom hun fra. Hun var gift med Jan Andersen Gadder Inderøen (Gulen) , hun er født ca 1704, De har tre barn, Hans, Anne Katrine og Florentia Sophie, Susanna Dorthea dør i 1738. I går spurte jeg etter en tyding i kirkeboken ,under trolovelsen hennes med Jan 9 mai 1730, jeg klarte ikke å tyde det som stod foran navnet hennes . men der står altså 'dydædle og Gudselskende Möe 'foran navnet hennes. (fikk god tydehjelp) Jeg fant ingen lignende tiltale bla andre trolovede kvinner, og lurer derfor på om Susanna var noe spesielt. Pastor Florent Blomgren var en av forloverne. Jan gifter seg senere med Johanne Hemmingsdatter Foss og får 6 barn med henne. (Fant et innlegg på debatt nr. 24862 fra 2005 hvor Gisle Hersvik hadde et spørsmål om hvor Susanna kom fra.Han fikk ikke svar) Dette er min manns familie jeg holder på med nå, setter stor pris på hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Sognepresten i Eivindvik prestegjeld ca 1697 - 1704 het Fredrik Christian Cramer. Lampes prestebiografi (som du finner blant de digitale bøkene) s. 97 har en svært kort omtale av han som ikke sier noe om opphavet ut over at han var student fra Fredrikstad skole 25 juli 1690. Hadde man funnet opphavet til denne presten, og så fått sjekket om han hadde en bror / slekning som het Hans så hadde man trolig funnet en god kandidat for faren til Susanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Grøtte

Det er den eneste Hans som vi finner noe om, han og broren forulykker på vei til Holland med skipet .Han har en halvsøster som heter Dorothea,iflge skiftet, Vel, jeg får lete videre, mener jeg leste et sted at Susanne Dorothea var fra byen.Eller bydame? (Bergen?)Men finner henne ikke i noen av kirkebøkene så langt. Takk så langt Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.