Gå til innhold
Arkivverket

[#63629] Anders Brynhildsen d 1814 Nore Fosse,Mæland


Gjest Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

Marta Andersdatter født april 1796 Mæland,Døpt i Hamre kirke 17/4. Som foreldre har jeg funnet Anders Brynhildsen f ca 1752 d 1814 Nore Fosse,Mæland og Ingebor Torbjørnsdatter f ca 1751 d 12/4-1821 Nore Fosse,Mæland. De har flere barn født på Fosse. Er det noen som vet hvem disse folkene er og hvor de kommer fra. Har ikke funnet de trolovet/gift i Hamre. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg fant mye interessant i Evangerbøkene. Bl annet en gård Ædal som nu heter Edal. Men en gård fant jeg ikke: Øxendal nu Yksendal. Noen som kan fortelle meg hvor den ligger ? Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja. Du ser sikkert at jeg har laget meg en god del arbeid med slektsboken fra Strandebarm. Ja, Ja, noe skal man holde på med. Traff Willyen på Wessel lørdag. Han hadde ikke vært på mimrefesten, fortalte han. Fikk se fotomontasjen du har laget hos min bror for en stund siden. Det var artig å se. Har du den digitalt så vil jeg være takknemlig om jeg kan få en kopi også.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Til orientering til innlegg(5). , så ligger Øxendalen/Øksendalen/Yksendalen i Modalen. Har funnet gode opplysninger der. Men jeg håper noen kan hjelpe meg med hvor Helgeland ligger i nærheten av Voss ?? Det nevnes en Torbjørn Jørgenson Yksendal f. Helgeland 1703.Kan ikke se for meg at folk kom ca 1700 fra 'Helgeland' og slo seg ned inne i Modalen ?? Må vel være en gård Helgeland i nærheten av Modalen/Evanger eller Voss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Terje, hvor finner du at Øksendal ligger i Modalen? Jeg uttalte meg ikke om hvilket prestegjeld eller sogn det tilhørte tidligere, men hvor gården ligger geografisk og hvilken kommune den tilhører i dag. - Eller var der flere gårder med samme navn?Jeg vet om en Helgeland-gård på Vestlandet og det er i Sandeid. Der har jeg aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Terje,Helland på Voss:'Namnet vert i 1300-talet skrive a Hellgalande. Det vert no sagt Hèlland1; han búr pao, è tao Hèlland, ska tì Hèllans. Namnet er samansett, fyrelekken er anten mannsnamnet Helge eller vel helst bundi form av heilag, etterlekken er land, Helgaland (det heilage landet).' fra Vossaboki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

For ordens skyld, Øksendal hørte til Voss både i 1701 og 1801, i 1801 Evanger sogn.Her er FT 1801 for Øksendal, og da ser vi at her er både Torbjørnsbarn og Brynhildsbarn, f /- 1750. Kan noen av de være søsken av Anders Brynhildsen f ca 1752 og Ingebor Torbjørnsdatter f ca 1751?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Uff, nå først ser jeg at Anders kom fra Edal, men det også hørte til Evanger sogn, så det er jo de samme KB. Skal kikke litt til.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vielsen til Brynild Edal i 1751, den fant jeg også i KB, men han er enkemann Lenke så derfor vet vi jo ikke om Anders er fra dette ekteskapet eller tidligere, eller hvilket patronym Brynild hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Anders Brynildsen Edals konfirmasjon i 1770 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=38&filnamn=Kf12351752&gardpostnr=2008&personpostnr=2008&merk=2008#ovre>LenkeIngebrog Torbjørnsdatter Øksendals konfirmsjon i 1769 LenkeSå da kan det se ut for at Anders er omtrent på Ingebrogs alder, eller kanskje litt yngre, dvs f 1753-1755. Skal kikke litt mer.Ja, her er den i 1753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

..og her er nok vielsen til Torbjørn Jørgensen fra Helgeland på Voss i 1732, men om det er faren til Ingeborg f 1753, si det er ikke godt å si. Lenke Så er der en Jørgen Michelsen på Helleland i 1701, 23 år, som kan være Torbjørns far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Arnfrid. Takk for opplysningene. Hvordan jeg fant ut at Øxendal lå i Modalen var det Biblioteket som fant ut ;-)Det er Yksendal Gardsnr 93 i Hosanger, No Nr 61 i Vaksdal Herad står det i Bygdebok for Modalen herad nr 1 av 1984. Så nu har jeg faktisk mye å gå gjennom her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja Terje, alt det er greit. Du vet jo hvordan gårdene i Modalen og Eksingedalen flyttet fra det ene til det andre soknet og til og med prestegjeldet. Men gården ligger ikke i Modalen, men i dalen som går paralellt, Eksingedalen, og i dag hører det til Vaksdal.Rygh skriver jo også at Øksendal lå i Hosanger herred. Det gjorde den nok i en periode, men både i 1701 og 1801 er det Voss prg, og Evanger sogn i 1801.Rygh: Gårdsnr: 93, Gård: Øksendal, Sogn: Eksingedalen, Herred: Hosanger, Amt: Søndre Bergenhus amt:'93. Øksendal. [i Indre Hosanger opg. ,y2kksendalen, Dat. i -dalæ.] -- Øxilldardal BK. 73 a? Øxendal 1667 (da anført under Mo Sogn, men med Bemærkning, at det hører til Ævanger). 1723.*Yxnudalr?, mulig sms. med det alm. Elvenavn Yxna (til uxi m., Flt. yxn, Oxe), som da her maa have betegnet en liden Tværelv fra N. i Eksingedalens Vasdrag. Se NE. S. 304 f. -- Øxilldardal er i BK. nævnt under Vinje K., og O. R. har derfor tillige opført det blandt 'Forsvundne Navne' i Vossestranden. Jfr. Forklaringen af Ekse, GN. 37 i Ævanger.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Til innlegg 18. Det er helt rett Arnfrid. Det er min frues aner. Anders f 1753 og Ingeborg f 1753. Anene flyter litt rundt i bygdene der oppe. Har sjekket litt om hun skulle ha aner på Rødland eller opp mot Hamlagrøvannet og, men så langt opp er de ikke påtruffet. Men vi liker oss veldig godt på Hamlagrø :-)Skal sjekke Vossabøkene på nett om de har noe om han fra Helgeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Apropos Hamlagrø. For de som ikke er kjent så gikk veien fra Bergen til Voss over Hamlagrø tidligere, ja helt frem til slutten av 70-tallet, tenker jeg. Vi skimter veien så vist ved Dale og så kommer den ned igjen ved sør-vestenden av Vangsvatnet på Voss. Altså i nederste billedkant,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brynhild B Person

Hei Terje Garden Helgeland er i Myrkdalen, Vossestrand, Voss og var eit kultursentrum, m.a.hardingfelespelarane Sjur Helgeland og Lars Skjervheim, filosofen Hans Skjervheim, og forfattaren Sjur Bygd kom derfrå.Garden Hirth er også i Myrkdalen.I gamle dagar var det gangeveg/rideveg over fjellet frå Gullbrå,ytst i Eksingedalen via Torvedalen over til Engjaland eller Myrkdalen. Vegen over fjellet, var sikkert lettare enn å fylga dalføret til sjøs, så det var kontakt mellom bygdene.Myrkdølene som kjøpte krøtter og førte austover og selde i t.d.Kongsberg.Dei henta varer i Gudvangen og gjekk også over Vikafjellet til Vik i Sogn.Tenarar og onnefolk kom frå nabobygdene og fann då ektefeller.Bestemor fortalde at ho gjekk over fjellet frå Engjaland til Eksingedalen under krigen. Dei overnatta på Torvedalen og distriktlækjaren på Voss kom innom for å kvile,for han var på heimveg etter eit sjukebesøk i Eksingedalen!(19) Vigsla til Torbiørn Jørgensen Helgeland og Ingebor Kolbensdatter Storehirth finn eg på side 7 i Ministerialbok merka ” Voss 1731-1773”, nedst på høgre side. Dei høyrde til Vinje sokn. Håpar dette kan vera til hjelp for deg! Mvh. Brynhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.