Gå til innhold
Arkivverket

[#63630] Vagtmester Fremstad,Ringsaker 1782


Gjest Else Kari U.Vilhelmsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Er det noen som har vært borti en Vagtmester Fremstad? Skulle så gjerne visst fornavnet hans. Han får en uægte datter i Ringsaker i 1782. Lenke Kari Olsdtr Fossum eie sin datter Pernille dpt 10 februar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en Fremstadgård i sør-Trøndelag i 1801.LenkeKan det tenkes at det er herfra den vakmester Fremstad kom?Finner ingen som bruker Fremstad som etternavn i 1801 tellingen.På Fam .s. finnes en del fra før 1800 som kalles Fremstad, her i Norge.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den eneste Fremstad jeg finner på Fam.s i passe alder er denne Garbriel Fremstad som gifter seg her.LenkeDet er nok en mann som dør før 1801, og samme hustru som jeg fant på Fremstad i 1801-tellingen.( som enke)Men om dette har noe med vaktmester Fremstad som får en uægte datter i Ringsaker 1782, vet jeg ikke.( Dette var bare en helt løs teori men kan hende det finnes arkiv over innflyttere , eller om fedre til uægte barn som det er mulig å lete i)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Vel , her dør Gabriel Fremstad i 1799. LenkeDet er vel egentelig ikke særlig sannsynlig at samme mann som betegnes som vaktmester i Ringsager i 1782, men finner ingen kandidater i passe alder med Fremstadnavn i 1801.Lykke til med letingen i alle fall.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hei ! Takk for hjelp, muligheten for at han også kan komme fra en Framstad gard er jo også tilstede,de er det visst 4 av i Gran(Oppland) og en i Wang. Men siden jeg hverken har for eller etternavn blir det værre. Det finnes kanskje noe i noen militære ruller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, det var ikke enkelt dette. Om han kom fra gårder Framstad , Kan denne mannen muligens være en kandidat? LenkeI så fall har han fått en uægte datter før han giftet seg?Det med militære ruller var en mulighet, men vet ikke hvordan den vaktmestertittel kan passe inn ?Håper noen lokalkjente kan hjelpe deg med forslag til kilder her.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Der har du vel det forrige paret i 1801 på Framstad? LenkeFramstad og Fremstad kan sikkert ha vært i bruk om hverandre?Vet ikke om det er mulig å finne hvor denne gaardbrukeren oppholdt seg i 1781?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Prøvde å søke på yrke som begynner med Vagt. i 1801.Det ser ut til at det finnes vaktmestere knyttet til militære dragoner, som denne bonden:LenkeOm bonden nevnt på Framstad i 1801 skulle være rett mann, så var han blitt far i svært ung alder.Kunne passe med leting i militære kilder , om du finner dette.Lykke til !Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

For å være helt ærlig har jeg ikke helt oversikten over hva en vagtmester var! Men det er helt sikkert at det ikke kan sammenlignes med dagens vaktmestere. Jeg ser jo at mange bruker tittelen avskjediget vaktmester etter at de har gått av med pensjon.Så det var kanskje en noe høyere tittel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Ja kanskje Skramstad har blitt til Framstad,sikter til den avskjedigede vaktmesteren på Skramstad i Wang. Ikke umulig det! Ser ut til at han kan ha vært ugift i 1782 også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Hva gjordeGeir Kamsvaag Berntsen svarte i en annen debatt: Om hva 'byens vaktmester' var, om det var et sivilt eller militært yrke? 'Det siste først, egentlig militært, i dette tilfelle var stillingen knyttet til borgerkorpset i Christiania (1628-1881) som på dette tidspunkt også hadde ansvar som brannvesen og politi.'Så vaktmester betyr i 1782 noe annet enn i dag. Hvis vaktmester Skramstad var militær, var det noen militære avdelinger i nærheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hvilken dame tenker du på i innlegg 14 ? Jeg finner iallefall ingen Pernille Christiansdtr i Ringsaker.Dette barnet kan jo ha dødd før 1801 også. Men så ville jeg vel helst at hun skulle vært en Pedersdtr :)Holder på å eliminere bort alle Pernille Pedersdtr for å finne rett formoder. Da manglet jeg farsnavnet på denne. Tenkte nemlig hun kunne være identisk med den 19 år gml tjenestejenta på Tierne i 1801.Men da måtte Fremstad ha vært en Peder.Noe som nok ikke blir lett å finne ut av.Takk for hjelp allikevel,lærte da litt om vaktmestere! Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel da en mulig Pernille Pedersdatter som du tenker på? LenkeForstod heller ikke hvilen dame Lars Ove mente i innlegg 14? Jeg hadde ikke fått med meg det med Oberst Løytnants Harboes Compagnie. Et spor!Tenk om det finners ruller med dette Compagniet?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved dåpen til Pernille var en av faddere Erik Pedersen RØHR.Lurer på om ikke det er denne mannen? LenkeLurer også på om den gamle Maren Chr. på samme gård var en av fadderne?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Ja jeg hadde håpet at hun kunne være identisk med den jenta som blir f i 1782,alderen stemmer jo bra. Hadde vært fint om det fantes ruller over Compagniene, ser jo at det finnes mye her på digitalarkivet for flere fylker. Kanskje det ligger endel for Hedmark på statsarkivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Håper at Lars Ove kan hjelpe deg med å lete etter militære ruller ? Han er er en spesialist på gamle arkivsaker!Spennende om Pernille var en Pedersdatter eller en Christensdatter.Følger med på denne lille trilleren.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

He he,triller og triller! Jeg vil jo egentlig bare eliminere bort hele dama:) Min Pernille sies å være 82 når hun dør i 1854,men det blir ikke født noen Pernille P rundt 1772. Hvis hun da ikke er født et annet sted da sukk!Det første sporet jeg har er dette LenkeMvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.