Gå til innhold
Arkivverket

[#63630] Vagtmester Fremstad,Ringsaker 1782


Gjest Else Kari U.Vilhelmsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Da har jeg lest om denne Peder Gulbrandsen i Nes boka,han kalles ikke Fremstad der,han var jo da gift da denne Pernilla ble født,skulle kanskje stått det? Litt artig å se at datteren Marthe bodde på Stolpestad i Ringsaker med sin mann iallefall i 1819. Det er jo der Pernille bor når hun får datteren Gønner i 1801. Men det er nok en tilfeldighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hvor har dere navnet Peder i fra da? Hvis det kan være han på Skramstad, heter jo han Christian. Eller har ikke jeg fulgt godt nok med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ok, men ved dåpen står det at han er vagtmester ved Harboes Compagnie, og det kan ha vært mange andre vagtmestere i Harboes compagnie, inkl Christian på Skramstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå falt jeg helt av lasset?Har du funnet den rette fader Fremstad nå?Er han Peder Gulbrandsen?Flott om du kommer med en oppsummering etter bokstudiene!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Ja min Pernille skal være Pedersdtr. Det virker jo litt rotete at jeg blander inn denne vaktmesteren, men jeg tar altså utgangspunkt i alle aktuelle Pernille Pedersdøtre i Ringsaker 1801,siden det bare er denne Pernillen med far Vaktmester Fremstad som kan passe med Pernille Pedersdtr på Tierne i alder så prøver jeg altså å finne hans fornavn.Vet ikke om dere følger tankegangen min ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Faller snart av lasset selv jeg Gunn! Den Pernilla som er i innlegg 25 er min formoder, det var da å finne henne igjen i ft 1801 som er værre. Derfor denne elimineringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nei, dette blir ikke så klart for meg, dessverre.Jeg går helt i surr med de forskjellige mulige Pedere nå:Tror det er innlegg 27 som forvirrer meg mest?:)Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå greide vi å skrive samtidig. Ting skal jo ikke være enkelt har jeg hørt!Håper at du finner noe i militære ruller!Lykke til fortsatt!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Har lyst til å ta utgangspunkt i innlegg 25, som i hvertfall er riktig dame.Står ingenting om at Gønner er uekte, så da kan man håpe å finne evnt. vielse til foreldren,og derfra kanskje fedrenavn. Er lov å håpe!Pernille Pedersdatter fra Stolpestad og noe med Arne? Johansen? Har du det fulle navnet hans?Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har også kikket litt på dåpen til Gønner 6 september. datter av Pernille Pedersdatter, Stoplestad.Vet ikke om jeg tolker riktig, men jeg synes det står ved fars navn, Gevorben artilerist, Johan Jensen? Dragon? Nord Fjelds?Faddere Nils Pedersen Stoplestad pluss T..Olsen Elise og Inger Sveum? Ganske utydelig, men et forsøk.Kan være helt feillest:)Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Det står uægte rett under navnet,samt at pikens navn kommer først, i tillegg står det avlet med (Voldsom betegnelse spør du meg!)gevorben Arne Johansen er det rettet til.Garden er Nedre Fjelstad. Trond Olsen ibid,Eli ibid og Inger Sveum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Første fadder nevnt Ole Olsen ..., Trond Olsen ( Ibid) samme Stolpestad, Elin samme sted, Inger Sveum?Det er ord innimellom her som jeg ikke greier i farten.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Tar hele fadderrekka en gang til,ble litt rot Faddere:Ole Olsen Præstegårdseie,Nils Pedersen Stolpestadeie,Trond Olsen ibid,Eli ibid,og Inger Sveum.Så synd man ikke finner disse personene på disse gardene i 1801,de flyttet mye på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Det er nok meget mulig,jeg har ikke prøvd å finne så mye mer på ham. Deres felles datter Gønner gifter seg men hun får ingen barn.Ser ut til at dere vil hjelpe meg med mer enn jeg hadde tenkt,det er jo flott! Pernille får altså da datteren Gønner i 1801,hun gifter seg i 1809 24/9 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9072&idx_id=9072&uid=ny&idx_side=-171>LenkeFår sønnen Lars Lenke Datteren Berte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Jeg har det meste om hennes voksne liv,hun var en nokså røff dame tror jeg,to ganger måtte hun møte i forliksrådet fordi hun hadde kalt folk ting de ikke helt likte.Det endte med bøter til Pernille hver gang!Hun og mannen bor i Tørtop som svigerfaren hadde ryddet. Hun blir enke 20/8 1844. Flytter til Nystuen der hun dør 13/10 1854. Men å finne hennes opphav er vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Henger meg på Gunn og ønsker lykke til med videre leting! Har prøvd å lete litt, men er for lite fullstendige kirkebøker til at jeg klarer å finne noe håndfast!Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Takk til begge to! Har jobbet med denne dama i maaange år nå,uten noen sikre spor. Derfor har jeg da bestemt meg for å ta for meg alle Pernille Pedersdtr jeg kommer over i det aktuelle tidsrom. Det er mye arbeid,det tar myye tid. Men det er vel eneste måten?Derfor var jeg da interresert i denne Pernille uten farsnavn!Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.