Gå til innhold
Arkivverket

[#63637] Leting i kirkebøker


Gjest Tordis Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tordis Johnsen

Nå har jeg lett i en lang stund. Flesteparten som var født i Vefsen i Nordland har jeg forstått ble døpt i Dolstad kirke. Men nå har jeg lett etter 2. personer i en god stund og jeg greier ganske enkelt ikke å finne dem.Det gjelder: Nils Jensen Eiteraas f. 1775 (ca.) og Maren Jacobsdtr. f. 1781 (ca.). Kan de være døpt i en annen kirke. Tidligere måtte du vel døpe barne dine, det var nok ikke anledning til noen navnedag da tenker jeg.Håper noen greier å se bedre enn meg.mvh.Tordis Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om gården der Nils Jensen kom fra denne gården? LenkeFant ingen med det etternavnet i 1801, men det kan være at folkene fra gårder i Vefsen brukte gårdsnavn .Likevel kan det være grunnen til at du ikke har funnet han i kirkebøker, som han er ført med farsnavn og ikke gårdsnavn? Bare en tanke.Skal lete litt .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Finner kun to Maren Jacobsdøtre i Vefsen 1801.En er 30 år og så er det denne jenta på 14: LenkeHun er f. ca 1787 , men vet ikke om det er damen du leter etter dåpen til?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Vel jeg finner et par Nils Jensener også i Væfsen 1801.Alder på begge er oppgitt 26 år, så det kan passe.En av dem var gift med en Maren som er oppgitt til 20 år, men hun var ikke oppført som Jacobsdatter?Er det et ektepar du søker opplysninger om ?I så fall ville jeg sett litt mer på dette paret? LenkeSkal lete etter barndåpene om det finnes digitale kirkebøker derfra.Gunn Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dolstad kirke er vel den kiken som bygget i området før disse barna ble døpt-Legger en lenke her til kirkene i Vefsen:http://www.dolstad.no/kirkene.htmlHar ikke funnet dåp så tidlig i digitale kirkebøker for Vefsen, her ser det ut til å mangle fra de aktuelle tidsrom..Om dette paret giftet seg kan det være mulig å finne, men først trenger jeg flere opplysninger.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

For meg ser det ut til at det er kun i de kronologiske lister vi kan finne barndåper i Vefsen fra dette tidsrom.Ikke lettet å lese, og jeg har ikke greid å finne Nils Jensen f. ca 1775 i rask gjennomlesing.Det betyr ikke at han ikke finnes på lister derfra.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om du ikke allerede har det så fant jeg vielsen deres, 5. paret på venstre side. Lenke Så da ser det nok ut til at Gunn har funnet rett par i 1801, men at Maren har feil etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Her er dåpen til Maren Jacobsdatter fra ft 1801 med foreldre Jacob Jonsen og Birrit Ane Andersdatter: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Vefsn, Ministerialbok nr. 820A07 (1780-1799), Kronologisk liste 1785, side 86-87. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16542&idx_id=16542&uid=ny&idx_side=-36>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Dette er nok ikke den Maren som er gift med Nils Jensen i ft. 1801.Det er nok heller den 14 år gamle Maren med foreldre Jacob Jensen og Birrith (Berit) Ane Jonsdtr. i ft 1801 på Nyland.Så det blir å se etter en annen Maren........ Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Et forslag til Maren,f. 1778, med mor Karen Pedersdatter og to faddere fra Ravnaaen, se på høyre side: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Vefsn, Ministerialbok nr. 820A06 (1753-1778), Kronologisk liste 1778, side 412-413. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16541&idx_id=16541&uid=ny&idx_side=-204>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Johnsen

Hallo! Ja dette er ikke enkelt. Hr jo lyst til å ha det riktig, men så er det jo at det er feil i folketellinger og av og til er også alder i kirkebøkene feil.Men jeg lurer på om jeg skal holde på han Niels som er født 1777. Maren er jeg ca. 75% sikker på. Det ser ut til at den ene fadderen heter Jacob. Kanskje det egentlig er faren, men det får en jo aldri svar på.. Skal forsøke å finne ut når disse døde for og se om det kan være noe skifte etter dem. Det har hjulpet å ha navnene på barna. På eldre skiftepapirer er vel også barna oppført.Hvet ikke hvordan jeg skulle greid meg uten dette forumet.mvh. Tordis Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Johnsen

Du har jo rett. Jeg greide ikke helt å tyde at det var faren, men jeg ser det nå. Da er nok Maren antageligvis tilflyttet slik at at ikke er døpt i distriktet tror jeg. Da er det ikke enkelt å spore henne.mvh Tordis Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.