Gå til innhold
Arkivverket

[#63639] Finnes det en gård Hammerstad i Stryn?


Gjest Odd Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Iversen

I den nye databasen 'Vigde i Eid prestegjeld 1844-1858' finner jeg en av mine aner som bor på Møklebostad og som oppgir å være født på Hammerstad i Stryn.Dette var gode opplysninger for videre granskning, men problemet mitt er at jeg ikke finner noen gårder med disse navnene hverken i kart eller bygdebøker.Er det noen som kan gi meg et tips om hvor disse gårdene er å finne?mvh Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Gard nr 58 i Nedstryn Lien, vart kalla Hammerstad i 1723 og dette navnet vert brukt til 19 hundreåret. Det må vel helst vere eit oppkallingsnavn, da det ikke er det opphavelige navnet, og heller ikke vert nytta av bygdefolket, etter BB for Innvik og Stryn Band I side 506.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

I et notat fra svigermor - om min konses slektninger Kristoffer Kristofferson Langve (f1815) og Brita Korneliusdotter Ytre-Eide (Hammerstad - Lida), har hun notert: 'Brita og Kristoffer budde som plassefolk på garden Lida i Stryn. Plassen vart kalla Hammarstad, og dei brukte Hammarstad til etternamn i alle fall ei tid; då det er brukt på dåpsattesten til dottera Eli. Brita hadde nær slekt i Lida, og fekk truleg plassen av den grunn.'Eli er min kones oldemor.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Etterkommere av Ole Pedersen Lien f 1743 d 1807 g Dorte Arnesdatter Bøe f 1739 Bø,Innvik,, begyndte å kalle seg Hammerstad. Jeg har fulgt deres sønn Peder Olsen Hammerstad f 1771 g Ingrid E Tisthammer. Deres sønn Erich f 1808 g Elisabeth Lowise Wilhelmine Andersdatter,f 1815 Moss, flyttet til Bergen og er den ene av to Hammerstad slekter i Bergen. Kan og nevne at Ole Pedersen Liens slekt kom fra Hellesylt hvor den kommer av slekten etter en med navn Gammel .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Iversen

Takk og tusen takk til dere alle. Nå løsnet det skikkelig her hos meg.Løsningen er som dere skriver at Hammerstad (FT1801) er det samme som Lien (Liden) i Stryn (FT1865).Jeg hadde problemer med å finne opphavet til Anders Olsen Lien fra Stryn (født 1832). Da er nok foreldrene med stor sikkerhet Ole Pedersen Hammerstad/Lien (født 1806) og Anne Andersdatter (født 1807).Nå har jeg mye å nøste på!mvh Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Odd. Du er inne på noe der. Jeg har Peder f 1830 og Ingebrigt f 1835. Det er et gap der hvor Anders kan komme inn. Anne Andersdatter er født på Tonning. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Jeg ble obs på dette temaet i kveld. Her er det jeg har om Ole Pedersen Hammerstad fra 'Tonning-lien':Familierapport for Ole Pedersen Lien================================================================================ Ektemann: Ole Pedersen Lien ================================================================================ Alt. namn: Ole Pedersen Hammerstad Fødd: 1743 - Lien, Stryn sogn, Sogn og Fjordane, N Døypt: Døydde: 1811 - Lien, Stryn sogn, Sogn og Fjordane, N Gravlagd: 2 Nov 1811 Far: Peder Endresen Bøe (1700-1773) Mor: Christi Rasmusdtr. (1705-1773) Vigsel: 14 Jan 1770 Stad: Stryn, Innvik -------------------------------------------------------------------------------- Hendingar -------------------------------------------------------------------------------- 1. Skifte etter han vart halde den 14 Okt 1807. 7207 Ole Pedersen Hammerstad Stryn 762 21a 1804-1808. Dato 14. oktober 1807 hos Ole P. til barn: - Peder Hammerstad, - Synneve, 33, - Christi, 31, - Anne, 26 og - Kari, 21 år.================================================================================ Hustru: Dorte Arnedtr Bø================================================================================Alt. namn: Dorte Arnedtr Hammerstad Fødd: Omkr 1745 - Indre Bø, Stryn, Innvik sogn, Sogn og Fjordane, N Døydde: 1804 - Lien, Stryn sogn, Sogn og Fjordane, N Gravlagd: 18 Feb 1804 Far: Arne Jacobsen dy Indre Bøe (1715-1775) Mor: Synnøve Abelsdtr Tenden (1710-1783)-------------------------------------------------------------------------------- Hendingar -------------------------------------------------------------------------------- 1. Skifte etter ho vart halde den 10 Apr 1804. 7205 Dorte Arnesdtr Hammerstad Stryn 76 21a 1804-1808. Dato 10. april 1804, enkemann Ole Pedersen og barn - Peder, - Synneve, 27, - Christi, 25, - Ane, 23 og - Karie, 18 år.-------------------------------------------------------------------------------- Hendingar -------------------------------------------------------------------------------- 1. Dei vart trulova den 6 Jan 1770.================================================================================ Barn================================================================================ 1 M Peder Olsen Hammerstad Fødd: 1771 - Lien/Hammerstad, Stryn sogn, Sogn og Fjordane, N Døypt: 16 Mar 1771 - Stryn, Innvik prestegjeld, Sogn og Fjordane, N. Døydde: 1849 - Lien, Stryn sogn, Sogn og Fjordane, N Ektefelle: Ingerie Erichsdtr Tisthammer (1768-1836) Vigseldato: 23 Jan 1803 - Innvik prestegjeld, Sogn og Fjordane, N.-------------------------------------------------------------------------------- 2 K Christi Olsdtr Lien Fødd: 1774 - Lien/Hammerstad, Stryn sogn, Sogn og Fjordane, N Døypt: 9 Feb 1774 - Stryn, Innvik prestegjeld, Sogn og Fjordane, N. Døydde: 29 Aug 1836 Ektefelle: Arne Olsen Vik (1785-1864) Vigseldato: 1 Jan 1808 - Stryn, Innvik prestegjeld, Sogn og Fjordane, N.-------------------------------------------------------------------------------- 3 K Synneve Olsdtr. Lien Fødd: 1775 - Lien/Hammerstad, Stryn sogn, Sogn og Fjordane, N Døypt: 8 Feb 1775 - Stryn, Innvik prestegjeld, Sogn og Fjordane, N.-------------------------------------------------------------------------------- 4 K Christi Olsdtr Lien Fødd: 1777 - Lien/Hammerstad, Stryn sogn, Sogn og Fjordane, N Døypt: 12 Okt 1777 - Stryn, Innvik prestegjeld, Sogn og Fjordane, N.-------------------------------------------------------------------------------- 5 K Anna Olsdtr Lien Fødd: 1781 - Lien/Hammerstad, Stryn sogn, Sogn og Fjordane, N Døypt: Sep 1781 - Stryn, Innvik prestegjeld, Sogn og Fjordane, N. Døydde:-------------------------------------------------------------------------------- 6 K Kari Olsdtr. Hammerstad Fødd: 1785 - Lien/Hammerstad, Stryn sogn, Sogn og Fjordane, N Døypt: 19 Des 1785 - Stryn, Innvik prestegjeld, Sogn og Fjordane, N. Døydde: 1824 Ektefelle: Erich Olsen Svingeset (1788-1844) Vigseldato: (Ugift) -------------------------------------------------------------------------------- Hendingar -------------------------------------------------------------------------------- 1. Skifte etter ho vart halde den 11 Jul 1824. 8548 Kari Olsdtr Hammerstad Stryn 145 23a 1822-1827. Dato 11. juli 1824. Hun var 'pige'. Søstermannen Arne Olsen Viig oppgav at hun hadde etterlatt seg en arving, sønnen Ole Eriksen Svingeset, 11 år gammel.--------------------------------------------------------------------------------================================================================================ Notat: Vigsel ================================================================================Ole Pedersen var soldat då han gifta seg.Sist endra: 24 Sep 2008Jeg håper dette blir lesbart. Det finns kanskje mer på hjemmesiden min:http://kvien.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

I kyrkjeboka det er referert til i (1) står det at brura er frå Gillesdal i Innvik. Det er feil, Gillesdal låg i Davik. Gardsnamnet som er meint, er nok Gillestad, som låg i Innvik. Men om brura kom frå Gillesdal i Davik, i tilfelle det er namnet på soknet som er feil, har eg ikkje undersøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Iversen

Til Terje (10): Jeg har nå klart å finne tilsammen 7 barn av foreldrene Ole Pedersen og Anne Andersdtr. Det er Inger 1828, Peder 1830, Anders 1832, Ole 1834, Ingebricht 1836, Mathias 1838 og Endre 1842.Til Anne (11): Jeg ser til min forbauselse at lenken din til den orginale kirkeboken viser at barnet heter Amund. Det skjønner jeg ikke noe av, for jeg vet at han kalte seg Anders. Han har aldri brukt noe annet navn enn det, og barna hans kalte seg også Andersen/Andersdatter. I databasen 'Døypte i Innvik prestegjeld 1815-1900' er han også kalt Anders. Det er vel en kirkebokavskrift? Forstå det den som vil.Til Tor (12): Takk for masse gode og nye opplysninger. Det var godt lesbart. Her fikk jammen jeg mye gratis! Jeg skal studere dette og hjemmesiden din litt senere i fred og ro.Til Gunnar (13): Brura Randine/Randi som du nevner har jeg noenlunde kontroll på. Det er riktig som du påpeker at hun kom fra Gildestad i Innvik, og at Gillesdal er feil.mvh Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.