Gå til innhold
Arkivverket

[#63640] Else Sevaldsdtr Tøndel - datter av Sevald Jensen Krognes (f. ca 1670)?


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

I følge Gårds- og slektshistorie for Rissa (T. Bratberg), bind 4 s. 35, er Sevald Olsen Rokset (f. 12/10/1732) sønn av Else Sevaldsdatter Tøndel og Ole Ågesen Aunet (gnr. 114/2). Når jeg slår opp i Lensvikboka under Tøndel Øvre finner jeg en Sevald Jensen (f. ca 1670) som bruker der i 1701 som var kommet fra Krognes i Rissa. Han var gift med Marit. det er nevnt 5 barn etter dem: Nils, Dordi, Jens, Anne og Marit (født mellom 1702 og 1712). Men det er altså ikke nevnt noen Else Sevaldsdtr blant disse 5. Ofte er jo disse barneflokkene ikke komplette, og jeg lurer på om noen kan bekrefte at denne Else faktisk hører til i denne søskenflokken? Info om hennes mann Ole Ågesen Aunet tas også imot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Hei,Litt på siden av spørsmålet ditt, men likevel relevant ettersom Lensvikboka oppgir at Sevald Jensen kom fra Krognes i Rissa. Vi finner Sevald Jensen, 31 år gammel, som bruker på Øvre Tøndel i manntallet av 1701. Han er også å finne i samme manntall på gården Rokset i Rissa, hvor hans stefar, Anders Olsen, er leilending i 1701. Det er notert at Sevald er 'bonde i Lensvig'. På gården er også to brødre av Sevald, sannsynligvis helsøsken: Nils 26 år og Anders 22 år. Jeg finner Ole Aagesen, 15 år gammel, på tjeneste på Skalmerås.-Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Jeg har følgende: Descendants of Sevald Jensson Rokseth 1 Sevald Jensson Rokseth b: 1670 in Rissa, Sør-Trøndelag d: 1754 in Lensvik, Sør-Trøndelag Occupation: Gårdbruker .. Marit Nilsdtr. Krogness b: 1676 in Rissa, Sør-Trøndelag 2 Nils Sevaldson Tøndel b: 1702 in Lensvik, Sør-Trøndelag 2 Dordi Sevaldsdtr. Tøndel b: 1706 in Lensvik, Sør-Trøndelag d: 1758 in Lensvik, Sør-Trøndelag Baptism: 18.05.1706 Rissa, Sør-Trøndelag .. Ole Larsson Aasmul b: 1699 in Lensvik, Sør-Trøndelag d: 1771 in Lensvik, Sør-Trøndelag Occupation: Gårdbruker 2 Jens Sevaldson Tøndel b: 1708 in Lensvik, Sør-Trøndelag d: 1767 in Lensvik, Sør-Trøndelag Baptism: 17.05.1708 Lensvik, Agdenes, Sør-Trøndelag .. Kjerstin Michelsdtr. Årem b: 1710 in Lensvik, Sør-Trøndelag d: 1755 in Lensvik, Sør-Trøndelag 2 Anne Sevaldsdtr. Tøndel b: 1710 in Lensvik, Sør-Trøndelag 2 Marit Sevaldsdtr. Tøndel b: 1712 in Lensvik, Sør-Trøndelag 2 Else Sevaldsdtr. Tøndel b: 1700 in Lensvik, Sør-Trøndelag .. Ole Ågeson Aune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Aud Kalland Sterten

Hei,En dåpsinnførsel fra kirkeboka for Stadsbygd som bekrefter at Else / Elsebe bodde på Tøndel i januar 1723.Brynil Olsdatter og Joen Olsen Ølstøren døper sin datter Elsebe 6. januar 1723 LenkeAud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.