Gå til innhold
Arkivverket

[#63655] Kusk Karl Brandt.


Gjest Tor Ingar Syrstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Ingar Syrstad

Er på leiting etter min mors slekt. vet veldig lite. Hennes far var Torleif Karlsen (brandt),født i Kristiania i 1880. Hans far var Karl Brandt. Skrev under sønnens ekteskapspapirer som kusk Karl Brandt den 3 juni 1902. Vet ikke om Torleif hadde søsken. Kan kanskje være noe utvandring med i bildet??? Er veldig spent på om noen kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Et lite spørsmål til Tor Ingar: Vet du at Karl Brandt skrev under ekteskapspapirene (i så fall har du en viktig kilde, som forteller at Karls Brandt var i Enebaks nærhet) , eller refereres det kun til det som står i kirkeboka ?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Ingar Syrstad

takk for hjelpa så langt, det tyder på at han skrev under ekteskapspapirene,men jeg har det bare fra kirkeboka.hvor han kom fra og hvor han dro etter 1902 aner jeg ikke. Hilsen TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tor Ingar, jeg tror nok du har misforstått datoen for vielsen. Thorleif ble gift 6. mars og ikke 3.juni.Se på de andre datoene. Vi har bare 12 mnd. i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det er vanskelig å finne Karl August Brandt/Branth ved FT1900. Han skal altså være født ca 1854 og han bor i alle fall ikke sammen med sønnen sin på Thorshaug i Enebakk i 1900 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f00229&gardpostnr=159&personpostnr=934&merk=934#ovre>Lenke .Du kan jo sjekke hvilken Carl Brandt som ligger begravet på Vestre gravelund i felt 034, rad 09 og gravnummer 019. Denne Carl Brandt tilhørte Fagerborg menighet og ble begravet 8/12-1908. (Han deler gravnummer med ei Gjertrud Haugen (5/4-1887 – 4/1-1965) og Edwin M Haugen (25/6-1876 – 18/11-1965). Alt dette kan du slå opp i gravminneregisteret: http://www.disnorge.no/gravminner/index.php(Denne Edwin er forresten født i Hammerfest Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Ingar Syrstad

Takk alle sammen. dette var flott. Tyder på at Karl hete Karl August Brandt, og var 26 år da Torleif ble født i 1880 Torleifs mor, som heter Hanna Elise Karlsen(noe jeg fant idag ved hjelp av Tommys innlegg. Takk for det!!)vet jeg ikke noe mer om, men det tyder jo på at hun er død i 1902. Det er nok Torleif som har opplyst om farens navn ja. Torleif ble gift 6. mars ja, jeg har nok blingsa litt der ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

To små ting:Når Thorleifs mor til nå ikke har vært kjent, så tyder kanskje dette på at Thorleif kan ha blitt bort-adoptert etter fødselen?”Karl August Brandt/Branth” er et navn som selvsagt kan være hel-norsk. Men navnet klinger ganske svensk.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Brandt-navnet var i Christiania like gammelt som byen (dvs.1624), Christianias første organist, Jacob Brandt, antas også å ha vært organist i St.Hallvard-kirken før bybrannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Dette har Geir selvsagt rett i. – Og det finnes en mengde Brandt-er i folketellingene 1865/75/1900.Problemet vårt er at det ikke finnes noen Brandt/Branth med fødselsår omkring 1854 og Carl (August) som fornavn i noen av disse tellingene, som ser ut til å utpeke seg som kandidater. (Men her kan jeg jo ha oversett noe).Det er derfor jeg mener blikket også bør rettes mot Sverige.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Han kan også være født i Tyskland. På FS har jeg funnet flere Carl August født der, men ingen i Sverige. Der heter de heller Carl Gustav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Men han er for gammel, Berit.Siden Thorleifs konfirmasjon fant sted i Enebak, bør man holde muligheten åpen for at han også har slekt-relasjon til stedet.Han var født og døpt på Rikshospitalets fødeklinikk i Kristiania, og i likhet med de aller fleste andre barn som ble døpt der, - var han født utenfor ekteskap. Jeg tror svært mange dåp på Rikshospitalet vedrørte mødre som var utenbys.Det er faktisk to Carl August som er født i Enebakk i 1854, men som rett nok ikke kaller seg Brandt.A: Dåpen Nr. 7 her: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7567&idx_id=7567&uid=ny&idx_side=-80>Lenke (NB: Dersom noen klarer å tyde merknaden til høyre, så ville det vært fint.) Denne Carl August er ikke lett å finne igjen i 1875. – Kanskje han døde i 1863??B: Nok en Carl August: Dåpen Nr. 60 her Lenke , og samme Carl August i 1875 på Søndre Linshus her: Lenke (”Brandt” var jo et greit navn for en fyrstikkarbeider, og det bør jo være en grei sak å gå over fra å være fyrstikkarbeider til å bli kusk på 5 år.)Kanskje det finnes bygdebokopplysninger for disse to Carl Auguster.Så en liten mulighet til slutt: Det er en ”Karl Brandt” som vi finner i Ynglingeveien 65 i Skien bys matrikul pr.1.jan.1930. Branntaksten på eiendommen hans var avholdt i 1919.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Ingar Syrstad

Dette var spennende, takk alle sammen! Min mor snakket om tyskland i forbindelse med Brandt navnet, men jeg vet ikke hva hun mente. Hun snakket også om noen som reiste ifra ektefelle og barn til amerika. Hvis jeg leste rett i fødselsregisteret i 1880 kan det tyde på at enten Karl eller Torleifs mor Hanna Elise bodde i Brogaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Ingar Syrstad

Hei igjen. Har leita litt på emigranter over kristiania. Der fant jeg Carl Brandt som dro 10.09.1880, altså samme år som sønnen Torleif ble født, var ganske riktig 26 år, heimstad Otterstad, født i sverige. Kan dette være min oldefar montro??? TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (20) - Hvis du går inn på Sveriges Släktforskarförbunds Anbytarforum - [url="http://aforum.genealogi.se/discus/>http://aforum.genealogi.se/discus/ - og velger ''Ämnen'' under Diskussioner i menyen til venstre, deretter ''Landskap'', så Västergötland og videre til ''Socknar'' og går ned til Lidköping, vil du under ''Äldre innlägg (arkiv) till 2002-10-20'' finne et innlegg fra 17.januar 2002 som omhandler en familie Brandt fra Otterstad. Jeg kan ikke se noen Carl/Karl Brandt nevnt, men du får i det minste bekreftet forekomsten av Brandt-navnet i Otterstad.Hvis du vil forfølge dette sporet videre, kan du jo legge inn et spørsmål i Brukarforumets debatt-tråd 52189 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ja, denne Amerikafareren fra 1880 er jo et spennende kandidat.Hvis man skal gå videre på dette sporet, kan det jo nevnes at en Carl August Brandt (f. i Sverige) inngår ekteskap med ei Nellie Bangtson 27.desember 1881 i Ottumwa , Wappalu, Iowa i USA. Hans far skal være Peter Johnson. (FS. IGI)Men antakelig den samme bruden, Nellie Bangtson Brandt, inngår ekteskap på ny 7.april 1884 i samme county (Wappalo) og stat (Iowa), men i Chillicothe. Dette er vel en indikasjon på at amerikafareren Carl August Brandt døde før sømmeren 1884.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Ingar Syrstad

Hei igjen. Takk for opplysningene om Carl August Brandt i USA. Lyder ganske sannsynelig.men det går farlig fort mellom farskap i norge, utreise til USA, giftemål og død. Hvor er det enklest å finne informasjon i USA??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Ingar Syrstad

Hei Anne J. Beklager at jeg ikke har reagert på ditt innlegg, men jeg tror du har funnet riktig Hanna Elise. Sønnen Torleif flyttet jo til Enebakk på et senere tidspunkt. kan være tilfeldig, men jeg tror det ikke det. Finner henne på gården Haraldstad, med bare Hanne, men foreldrene er de samme. Mvh TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.